• frihet

Protein i Urinen? Till er SSK/Läkare

Hej!

Har en fråga till er som är framför allt utbildade. Idag har jag varit på sjukhuset och gjort en gynundersökning, dom tog bla ett vanligt urinprov på mig med urin-sticka. Det visade tecken på nitriter & protein i kisset.

Det gjordes ingen uppföljning av det då, inga extra blodprover el dylikt. Nu undrar jag som har haft ständigt återkommande UVI.

Är det normalt att det kan visa tecken på protein i urinen?
    Borde det göras ifall ytterligare prover, för att utesluta njurproblematik?

Gjorde läkarna rätt, av att inte ta det på allvar, och göra en uppföljning?

Vad anser ni? Borde jag gå til VC imorgon och be om att få ta blodprover på och kolla satt allt är okej?

• Svar på tråden Protein i Urinen? Till er SSK/Läkare
  • Smurflovve

Är dock inte läakre/sjuksköterska eller nått.
    Men har haft HF 2 ggr. Båda graviditeterna.
    För mig var det så att jag hade 3+ proteion/äggvita i urinet när jag hade allvarlig HF, lätt/måttlig HF hade jag enbart 1 + äggvita/protein, 1 + i äggvita/protein kan man ha om man har rikligt med flytningar också. Hur mycket hade du?
    Men det här med nitriten tycker jag att de borde kolla upp mer så att det inte påverkar din grav.
    Lycka till!!!

• frihet

Hej!

Först vill jag bara tacka för ditt svar.
    Jag är inte gravid, jag hade +1, och har aldrig haft protein i urinen tidigare i mitt liv. Så därför reagerade jag också. Jag äter antibiotika nu för en Bakteriell Vaginos, men har inte flytningar heller, dom hittade inget fel på mig idag heller. Trots att det kom gul/grönt var från mitt underliv, så hittar dom inte "Vars" det kommit ifrån.
    Två gyn-läkare har tittat på mig. Jag todde först jag hade blivit drabbad av ett framfall, men så var det inte jag har varit uppsvälld i hela underlivet, och så kom det ut ca 1 dl var igår (hoppas du inte är känslig).

Så jag har själv misstänkt att det måste ha kommit från bäckenmuskulaturen eller från urinblåsan. Men dom var uteslutna av min tanke.

Så jag förstår som inte varför det visade protein i urinet? Då har det väl med njurarna och göra, eftersom njurarna ska väl inte utsöndra nått protein ämne, om dom är friska. Ifall inte synbart på en Urinsticka.

• Smurflovve
    frihet skrev 2007-10-11 19:39:20 följande:
    Hej!Först vill jag bara tacka för ditt svar. Jag är inte gravid, jag hade +1, och har aldrig haft protein i urinen tidigare i mitt liv. Så därför reagerade jag också. Jag äter antibiotika nu för en Bakteriell Vaginos, men har inte flytningar heller, dom hittade inget fel på mig idag heller. Trots att det kom gul/grönt var från mitt underliv, så hittar dom inte "Vars" det kommit ifrån. Två gyn-läkare har tittat på mig. Jag todde först jag hade blivit drabbad av ett framfall, men så var det inte jag har varit uppsvälld i hela underlivet, och så kom det ut ca 1 dl var igår (hoppas du inte är känslig).Så jag har själv misstänkt att det måste ha kommit från bäckenmuskulaturen eller från urinblåsan. Men dom var uteslutna av min tanke.Så jag förstår som inte varför det visade protein i urinet? Då har det väl med njurarna och göra, eftersom njurarna ska väl inte utsöndra nått protein ämne, om dom är friska. Ifall inte synbart på en Urinsticka.
    Nej det har du ju rätt i, om njurarna ska fungera fungera som normalt så ska det ju inte visa något på stickan. Tycker de borde kolla upp det lite mer noggrant, kan ju inte bara ignorera detta! Hur mår du annars? Ont? Feber?
  • Jekyll

Nitritt i urinen tyder på att det finns bakterier i urinägarna (urinblåsa, urinledare m.m). Vissa bakterier producerar nitritt under deras metabolism. Men dom kan också redusera nitrat till nitritt. Så positivt utlsag på urinstickan tyder på nån form av bakteriell agens. Mycket vanligt att kvinner får UVI förorsakat av E.coli bakterien.

När det gäller protein i urin så är detta ganska vanligt och kallas då benign proteinuri. Behöver alltså inte vara tecken till njuraffeksjon, men i vissa tillfällen kan detta vara fallet.

Jag ser att det blir skrivit vid tidigare inlägg att vid "normala" njurar ska det inte visas något på urinstixen. Detta är fel! Det finns många felkällor vid sådana stickor. Intag av phenozylpyridine kan ge falskt positivt utsalg på både nitritt ocg protein. M.a.o det är vanligt att ha proteinuri. +1 tyder på en mild proteinuri.

Antagligen har du en UVI dår du själv skriver att du har "kroniska" tillfällen med denna åkomma. Är du orolig kan du kontakta vårdcentralen, berätta vad som bekymmrar dig och fråga om dom evt kan utreda detta mer.

• frihet

Jekyll - Tusen tack för ditt inlägg!!! Jag har inga "bekymmer"nu efter min antibiotika kur är avslutad. tack för ditt och era andras svar också... kram

• Max mamma

Protein i urinen betyder ju att njurarna läcker lite äggvita har jag fått förklarat.
    Jag har JÄMT protein i urinen-mer eller mindre.

Har gått igenom alla undersökningar som finns ang. urinvägarna.

Är op. för reflux 1977,har jämt haft många uvi:n,men sen jag fick barn så är det mkt bättre.

men jag lider inte av detta,men det SKA tas på allvar å undersökningar SKA göras.

• frihet

Max mamma - Vad betyder reflux? Jag tycker också att det ska det med tanke på att jag har ständigt återkommande UVI och så läcker det protein, så borde väl en uppföljning göras?

Vad gör dom åt ditt protein i urinen? Har du röntgat dina njurarn nån ggn hur ser dom ut isånna fall?

Svar på tråden Protein i Urinen? Till er SSK/Läkare