• Mrs 78

Prickig, feber och kräks...??

Lillkillen 9 månader har under ca 1,5 vecka kräkts en rejäl omgång ca varannandag. Ibland efter halva lunchen/mellanmålet, idag redan efter första tuggan. Hade ikväll temp på 38,5 och såg att han var prickig på magen upp på bröstet, under armarna, ryggen och fötterna.
    Han har varit gnälligare än vanligt åtminstone idag och druckit mycket vatten.
    Tänkte ringa BVC i morgon och kolla vad de tror men tänkte höra om någon har nån ide vad detta kan vara? Eller om det nu är något överhuvudtaget... Känns som man alltid får höra att med bebisar och små barn är ALLT normalt.

• Svar på tråden Prickig, feber och kräks...??
  • ModerMaria83

hade ringt för flera dar sen och kollat med antingen bvc eller sjukvårds uplysningen!

• Pirrelin

min son var prickig å hade feber för nån vecka sedan å d blev bara konstaterat som virus men vi åkte iaf in å fick det konstaterat via blodprov.Han kräktes dock inte,tror det kan ha varit 3 dagars feber iofs,då kommer oftast prickarna efter febern. Barn har ofta hög temp normalt sett utan att bli diekt påverkade fick jag åxå till svar men vår grabb var orolig å sov dåligt å ville amma ofta. Ring in å kolla vad er läkare säger iaf./E

• Marty1980

Hur länge har han haft feber? Kliar prickarna?
    Barn får rätt ofta prickar när de  har en virusinfektion i kroppen och det är normalt. Är han förkyld och hostig? Är han pigg för övrigt?

• Mrs 78

Ok, tack för svar.
    Han har kanske varit lite småförkyld men absolut inte mycket. Jo rätt så pigg annars, lite gnällig som sagt.
    Han är lite röd på ena sidan av tungan också såg jag idag...och nu läser sambon på nätet att röd tunga/smultrontunga kan man ha vid scharlakans feber...hmmmm...
    Ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de säger.

• Marty1980

Ja det stämmer. Ring BVC imorgon så kan de ta ett halsprov för att kolla om det är det.
    Lycka till!

• Mrs 78

Min man pratade m sjukvårdsupplysningen igår och de trodde att det var en virusinfektion, kan tydligen ge prickar också...
    De rekommenderade alvedon och välling o saft eftersom han inte äter så mycket. Men han är verkligen prickig, till och med i handflatorna. Kvinnan på sjukvårdsupplysningen sa även att skulle det vara scharlakansfeber är det ingen fara även om det går ett par dagar till såå....det är väl bara att avvakta då.
    Hade 38,6 nu på förmiddagen så jag gav alvedon.
    Men man blir ju lite orolig över lillprinsen, har ju aldrig varit sjuk förut...

• Mrs 78

Ifall det var nån som undrade hur det gick så var vi in till akuten då lilkillen haft 40 graders feber, fått ännu mera prickar ÖVERALLT och kräkts upp den vätska han fått i sig.
    De trodde på ett virus och att det värsta skulle vara över i dag och de verkar ha rätt. Idga är han feberfri men äter dåligt och har massor av prickar kvar, men de verkar ha bleknat något. Så det ska någ gå åt rätt håll nu.
    Men att man kan bli SÅ prickig av "bara" ett virus trodde jag inte innan! Tack ni som svarade!

• Mrs 78

Hej igen

Ny fråga i samma tråd:

Lillkillen har fortsatt att kräkas, inte varje dag men senast i torsdags 3 rejäla gånger och i dag 1 gång. Ibland redan vid första tuggan. Vill inte äta så mkt men välling går oftast bra. Är dock piggare i dag än vad han varit på länge men sover oroligt.
    Vad tror ni, tar det sån tid att hämta sig från virusinfektionen eller kan det vara nåt annat han går och drar på eftersom han nu kräkts i nästan 3 veckor?
    Kan tillägga att prickarna nästan försvunnit.

Tacksam för svar!

Svar på tråden Prickig, feber och kräks...??