• Carro W

Torde - borde. Vad är skillnaden och när använder man vilket?

Vad är skillnaden på borde och torde?

Detta betyder väl samma sak:
    Hon borde klara av uppgiften
    Hon torde klara av uppgiften

Men kan man skriva
    Jag borde gjort så här i stället
    Jag torde gjort så här istället

Det ser konstigt ut...

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Svar på tråden Torde - borde. Vad är skillnaden och när använder man vilket?
  • MiAmore

För mig betyder torde "vågade"..
    Han tordes inte.... tex

Är det inte vår tur snart?
  • Carro W

Anledningen till att jag frågar är att jag läste den här krönikan
    http://www.kvp.se/kronikorer/larsklint/1.876518/varfor-vill-ni-inte-hjalpa-ingar
    och där används torde som jag hade använt borde

Klippt från krönikan
    Rätten skriver i sin dom: ”Arbetsterapeut och sjukgymnast har varit behjälpliga med objektiv information om Ingar xxx funktionsförmåga i den skadade axeln. Enligt deras bedömningar torde Ingar xxx klara av att bruka en borste med långt skaft för att självständigt rengöra sig på ryggen. Dessutom torde Ingar xxx andra arm vara funktionsduglig för detta ändamål. Överklagandet skall därför avslås.”
    – Jag vet inte om jag orkar gå vidare till kammarrätten. Jag är så besviken på myndigheterna, säger Ingar.

• Emeles

Det är ju en viss skillnad på de båda, men jag har svårt att förklara med ord, det blir så flummigt... Men ta följande exempel istället så blir det mer tydligt.

Att slå ihjäl någon borde vara belagt med fängelsestraff = ett tyckande, eller i alla fall någon form av bedömning

Att slå ihjäl någon torde vara belagt med fängelsestraff = ett förutsättande, det är, eller det finns starka skäl att tro att så är fallet.

• Shadilly

Torde är bara en ålderdomlig form. Den används ofta såhär, i lagdokument eller andra typer av handlingar som innehåller byråkratsvenska.

"Borde" kan man ju också tolka som lite mindre bestämt, som i "Jag borde kratta löven", medan "torde" mera beslutsamt tolkas "bör ha gjort".

• MiAmore

Känns som att torde, liksom en del annat, är dialekt bestämt sas

Är det inte vår tur snart?
  • lindalita
    Emeles skrev 2007-10-11 19:41:28 följande:
    Det är ju en viss skillnad på de båda, men jag har svårt att förklara med ord, det blir så flummigt... Men ta följande exempel istället så blir det mer tydligt.Att slå ihjäl någon borde vara belagt med fängelsestraff = ett tyckande, eller i alla fall någon form av bedömningAtt slå ihjäl någon torde vara belagt med fängelsestraff = ett förutsättande, det är, eller det finns starka skäl att tro att så är fallet.
    Precis så tolkar jag orden också.
  • Carro W

Aha  nu fattar jag
    Tack alla

Skrattande

• mindless

Det är kanske inte något man tänker på, men ?borde? har två [snarlika] betydelser. Dels kan det uttrycka att ett annat scenario hade varit bättre/mer önskvärt [?jag borde ha tvättat händerna innan jag opererade Herr Svensson?], dels kan det uttrycka en tro om hur något de facto förhåller sig [?det borde inte vara så svårt att lära sig skriva med tårna?].

Och det är det här sista borde som är utbytbart mot torde.

• Gorban
    mindless skrev 2007-10-11 22:09:36 följande:
    Det är kanske inte något man tänker på, men ?borde? har två [snarlika] betydelser. Dels kan det uttrycka att ett annat scenario hade varit bättre/mer önskvärt [?jag borde ha tvättat händerna innan jag opererade Herr Svensson?], dels kan det uttrycka en tro om hur något de facto förhåller sig [?det borde inte vara så svårt att lära sig skriva med tårna?]. Och det är det här sista borde som är utbytbart mot torde.
    Håller med. Torde bedömmer vad som verkar rimligt eller logiskt. Borde innehåller en uppmaning eller en värdering om vad man bör göra.
Svar på tråden Torde - borde. Vad är skillnaden och när använder man vilket?