• Alicia 72

Rapsolja...

Många här på FL har fått tips av barnläkare att använda rapsolja till tvätt av röda och såriga bebisstjärtar.

Visst måste det väl då också vara OK att använda rapsolja till bad, massage, insmörjning av övriga kroppsdelar?
    Kanske dum fråga men har bara aldrig sett att någon använder sig av rapsolja i ovanstående syfte.

Hon har fått små utslag av flera olika oljor jag använt till babymassagen men inte av rapsoljan.

Tycker också den är mysig att smörja in de mjuka kinderna som blir lite nariga nu när det börjat frysa till ute.

Mvh,

Alicia

• Svar på tråden Rapsolja...
  • Blå Flygare

Jodå, använder i badet och vid blöjbyten. Smörjer dock aldrig in med det eftersom jag vet hur det känns att själv bli insmörjd med olja (visserligen olivolja). Rapsolja var också det vi fick av bvc till babymassagen eftersom den mest sällan ger allergireaktioner.

• Alicia 72

Blå myran; tycker du inte om att bli insmord med olja? På vilket sätt då menar du?
    Jag dränker henne inte i det utan masserar in i mina händer och bara drar lite lätt över hennes hud sen.

På vårt BVC fick vi en blandning av olivolja, tistelolja(!!) och två andra oljor. Prickar, prickar, prickar....

Alicia

• Blå Flygare

Alicia: Det täcpper till porerna så man svettas en massa. Och så blir jag torr av det (på samma sätt som av mineraloljor).

• Alicia 72

Jaha, då kanske man inte ska använda det då. Jag som tycker hon blir så len o mjuk av det.
    Jag har iofs aldrig kännt att porerna är tilltäppta av olja vid t.ex. massage.

Alicia

• nynne76

Jag har smort min lille med olja, badat i olja och rengjort med olja i 15 v nu och han har aldrig haft det minsta lilla problem med sin hud. Själv använder jag olja när jag har duschat och tycker det är mycket skönare än bodylotion som jag upplever som tilltäppande vilket gör att jag svettas. Har under åren använt många olika oljor. Dock enbart kalpressade vegetabiliska. Kanon enligt mig och många andra!!!

• Alicia 72

En annan sak angående rapsolja, min kompis hade fått ett tips att blanda i en msk rapsolja/dl ersättning för att liksom smörja tarmarna o undvika magproblem.
    Kan det stämma?
    Någon mer som hört det och provat?

Alicia

• gunilla m

Här är en till som använt rapsolja med mycket gott resultat. Sonen fick röda prickar på kinderna som sedan blev jätteröda och han blev torr och irriterad på kinderna. Fick tips om locobase på BVC men det hjälpte inte. Provade då rapsolja och det gjorde susen. Använder nu rapsolja att smörja in honom med både i ansiktet och på kroppen. I badet har vi ACOs badolja som bara innehåller oljor som är godkända av livsmedelsverket.

Svar på tråden Rapsolja...