• Vikingafrun

Tomatallergi?

Hej!
    Jag har en son som snart blir 2 år och som jag misstänker tomatallergi på. Han blir väldigt röd runt munnen och en bit ner på halsen en stund efter att han ätit det. Är det ett vanligt symptom? Annars mår han bra. Men det röda kan sitta i bra länge efteråt. För att verkligen fastställa det isåfall, görs det några tester på BVC eller allergimottagningen eller är det bara för oss att inte ge honom det och se om det hjälper? Jag har inte ringt än, men gör väl det kanske sen. Han reagerade på köttfärssås igår också och där i var det ketchup *stupid me*. Jag har INGA erfarenheter av allergier. Så jag är nyfiken om det kan växa bort eller om han får dras med det hela livet eller så. Kan symptomen förvärras om man ignorerar det?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Tomatallergi?
  • Plumsan

Ja, det kan växa bort och tyvär ja, det kan förvärras om du inte slutar ge honom tomat i maten. Jag skulle absolut inte lita på att det stannar som hudrodnad/utslag, för det kan hända att det sprider sig vidare och stör andningen eller liknande. Jag hade ringt till BVC och berättat det här för barnmorskan och bett henne om en remiss till alergidoktor där de kan göra pricktest. Vår barnmorska kan inte mycket om alergier, vilket hon säger själv, och hänvisar alltid till alergidoktor. Tills du får tag på någon, sluta med tomat i maten HELT!

• Vikingafrun

Tack för svaret. Jo jag slår en pling till BVC idag och hör efter med dem. Lika bra kanske att försöka få det fastställt. Jag ska akta mig för att använda tomat i nuläget. Måste informera dagis också.

• lillronya

Några av våra barn har varit överkänsliga mot tomat, så som du beskriver. Vi har inte testat dem utan bara uteslutit tomat. Det har växt bort så småningom. Vi blev tipsade att använda felix ketchup om vi skulle ge dem det och den funkade konstigt nog.

• Vikingafrun

Lillronya: Tack vad skönt att höra. Jag ska prova ketchup (det är nog Felix vi har). Jag hoppas det växer bort här med, för jag gillar verkligen tomater i maten.

• oOrosamarängerOo

Skulle inte kalla det allergi, utan mer överkänslighet. Är ganska vanligt att små barn blir alldeles röda runt munnen eller kinderna av just tomater och brukar va övergående och är inget farligt, kan alltså ätas ändå om det inte är så att han får kvarstående torra exem

• Kaldorei

när jag var liten var jag allergisk mot allt som var rött, å tomat var värsta boven, fick precis som ditt barn utslag å rodnad runt munnen och ner mot halsen. jag fick då göra pricktest¨på hälsocentralen.

• Vikingafrun

Japp på BVC sa de att det är vanligt med överkänslighet mot röda frukter och grönsaker. Färgämnet är det som man reagerar mot.
    Skönt iallafall att det inte verkar bli värre och jag hoppas det går bort snart.

Svar på tråden Tomatallergi?