• Fjärilen

*Hej! Som ni ser på rubriken, är det farligt

Hej!

Som ni ser på rubriken, är det farligt eller inte bra på ngt sätt?
    Vet inte varför det skulle vara det men frågar ändå :)

• Svar på tråden *Hej! Som ni ser på rubriken, är det farligt
  • AnnaGBG

Jaa, du...det kan man ju faktiskt undra... Jag solar när jag har mens men varje gång har tanket slagit mig att det säkert är farligt... Hoppas ngn svarar!

• Prinsessans mamma

Har inte hört att det ska vara farligt, bara att man lättare får pigmentfläckar då.

Fast iofs är det ju i pigmentförändringar det oftast händer grejer så vem vet...?

• penapöna

Jag är ganska övertygad att om det var farligt skulle man ha hört massvis om det. Fråga där du solar, de borde ju veta.

• Themis

Varför det i så fall skulle vara mer skadligt när man har mens har jag inte läst något om vad jag minns, men jag trodde inte det fanns någon idag som inte visste att solarium skadar huden på samma sätt eller rentav värre än solen gör?

Jag var övertygad om det redan när jag gick i högstadiet och alla skulle hålla på och pressa, och idag vet vi vem som hade rätt. Tur för mammas samvete att hon inte lyckades tvinga mig att sola mer än ett fåtal gånger.

I korthet: Barn under 18 år ska inte sola solarium alls. Vuxna som har många bruna pigmentfläckar eller har svårt att bli bruna i solen ska också undvika solarium. Om man använder solarium mer än 10 gånger per år kan det öka risken för sådana skador som man får av för mycket sol.

Läs strålskyddsinstitutets rekommendationer här:

www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/uv/Om_solarier.html

Bimsan, leg besserwisser sedan 1980

• Lucylin

Håller med Bimsan. Sluta sola solarium, det är inte bra för någon. Även mörka som lätt blir bruna kan få bestående skador.

Lucylin, fil kand i besserologi

• Fjärilen

Men... det där vet ju alla redan... men frågan var ju om det var farligt att sola under mens.

Alla vill väl se fina ut, och sola ett par gånger nån gång gör nog inget.

• AnnaGBG

Ok, jag kanske ska försvara mig lite här! Jag har solat solarium kanske 20 ggr i hela mitt liv ( jag är tjugotio år )...några av de gångerna har jag haft mens!

Så egentligen håller jag med Bimsan!

• Fjärilen

Ja då kan jag försvara mig också... jag har solat kanske 18 ggr i mitt liv!

AnnaGbg-- är du 30 år? (tjugotio) ;)

• AnnaGBG

Fjärilen---NEJ, INTE 30-- tjugoTIO!!

• Fjärilen

AnnaGBG- haha vad rolig du är!

Svar på tråden *Hej! Som ni ser på rubriken, är det farligt