• Maria303

Mjölkersättningen kommer bara upp

Lillan är nu 3 månader, och vi börjar så smått introducera mjölkersättning, både för att hon ska sova bättre på nattten, och för att hon ska lära sig ta flaskan. Hur som helst, problemet är detta att nästan all ersättning som vi ger henne, kommer upp igen. Vi ger henne Lemolac för tillfället. I för sig, hon spyr upp en del även när hon får bröstmjölk, men inte i samma mängd. Och än så länge så får hon rätt lite ersättning, 120ml, en gång per dag.

Är detta vanligt? Vad gör man? Ska man ge barnet någon annan sort eller?

Jag behöver råd... 

• Svar på tråden Mjölkersättningen kommer bara upp
  • underworld

jag tror inte att det är någon fara om hon kräks eftersom att hon gör det av din bröstmjölk också.
    Jag började ge min lilla dotter ersättning när hon va ca 2 mån.
    Hon är också en kräkunge:D
    Sålänge hon mår :)
    Är du orolig så prata med bvc!!

• Lily38

det går inte för fort m flaska tror du? min son kräktes upp maten ibland pga det, fick ta små pauser o mindre hål i nappen. sen är väl en del barn "kräkigare" än andra...har väl nåt m magmunnen att göra tror jag. eller har jag fel? min son småkräktes från o till men nu sen en månad tillbaka så har det slutat...han är 7 månader.

• Maria303

Nej det är inte flaskan, har en sån där MAM flaska så att hon måste suga för att det ska komma. Skitbra. Och hon får inte i sig luft av den heller för det pyser ut där bak på flaskan. Men min tanke är att om hon inte tar ersättningen, hur ska det gå när man introducerar "riktig" mat i form av puré och liknande?

Så man ska inte testa någon annan sorts ersättning?

• Lily38
    Maria303 skrev 2007-10-11 22:21:47 följande:
    Nej det är inte flaskan, har en sån där MAM flaska så att hon måste suga för att det ska komma. Skitbra. Och hon får inte i sig luft av den heller för det pyser ut där bak på flaskan. Men min tanke är att om hon inte tar ersättningen, hur ska det gå när man introducerar "riktig" mat i form av puré och liknande?Så man ska inte testa någon annan sorts ersättning?
    prova o byt om ni vill, nan är ju bra mot känsliga magar..o det där m maten behöver du nog inte oroa dig för, de lär sig alltid att äta ;)...det var aldrig något problem för min son att ta flaska men det är kämpigt m puréerna, har nu äntligen börjat äta o gilla gröt :) en del tar det längre tid för o en del mumsar i sig mat direkt. ta det som det kommer...
  • Nymne

Förstår inte riktigt varför man ska börja ge en så liten bebis annat än bröstmjölk, om man faktiskt har det...Kan du inte vänta i alla fall en månad, varför stressa? Att de inte sover på natten får man nog räkna med när de är så små. Om du vill lära henne att ta flaskan kan du väl göra det med utpumpad mjölk?

• skrabban1

Jag har en kräkunge hemma. Han är 6 mån nu, spyr inte lika mycket längre. Jag gav upp med bröstet när han var 3 mån. Då har dom fått det dom "behöver" sa läkaren till mig. Det finns något som heter nestragel av nestle på apoteket som man kan blanda i ersättningen. Smakar inget, bara förtjockning. Superbra verkligen.

• lilla my2

TS, Mina tankar när jag läser ditt inlägg blir

( och jag gillar inte Nymnes inlägg!!!Ditt svar var inte det ts frågade om!  Låt alla få sköta sitt och göra på sitt sätt! Försök hjälp dem i sina problem istället för att vara förmyndare och berätta om amning för det tror jag ts redan vet!!!!!)

1. Allergi mot mjölk- test ngn mjölkfri ersättning ett tag!

2. Öppen magmun- vilket inte alls är så skönt! Lite måltider ofta kan vara en lösning- eller om det är mycket så gå till barnläkare och beskriv er situtation- en del barn får medicin för sånt!

• Nymne

Det finns ingen orsak att bli otrevlig lilla my2. Jag föreslog en möjlig lösning på TS problem; vänta.

• lilla my2

Jag är inte otrevlig- jag har bara meddelat min åsikt till dig ang. råd till TS!

• Nymne

Jag tycker att det är otrevligt att kalla folk för "förmyndare" och missbruka utropstecken. Kanske någonting för dig att fundera över om du inte vill uppfattas som otrevlig?

Jag föreslår att TS borde ge bebisen den maten som fungerar bäst för bebisen. När barnet är pyttelitet tycker jag att man främst ska se till barnets behov och välmåga och inte till sin lust att experimentera.
    Men det är ju bara min mycket kontroversiella åsikt...

• Liiii

Finns ett medel på apoteket som heter nestargel som ma kan ge innan amning och ge i ersättningen. Det gör att maten blir lite tjockare så att den stannar kvar i magen.

• hallelo
    Maria303 skrev 2007-10-11 21:57:50 följande:
    Lillan är nu 3 månader, och vi börjar så smått introducera mjölkersättning, både för att hon ska sova bättre på nattten, och för att hon ska lära sig ta flaskan. Hur som helst, problemet är detta att nästan all ersättning som vi ger henne, kommer upp igen. Vi ger henne Lemolac för tillfället. I för sig, hon spyr upp en del även när hon får bröstmjölk, men inte i samma mängd. Och än så länge så får hon rätt lite ersättning, 120ml, en gång per dag.Är detta vanligt? Vad gör man? Ska man ge barnet någon annan sort eller?Jag behöver råd... 
    Hej!
    Min son kräktes också upp en hel del av ersättningen när han var mindre. Gav han babysemp i början men fick rådet att prova NAN istället och han mådde mycket bättre av det så testa att byt märke är mitt råd.

Hoppas det löser sig och det viktigaste är ju att hon går upp i vikt och inte är hungrig.
  • Maria303

Tack för alla goda råd! Jättesnällt.

Man blir ju lite orlig när det är första barnet, och hon bara spyr. Fast grejen är den att hon går upp i vikt...så det är ju inte det som är problemet, men man vill ju gärna att hon ska kunna få lite ersättning också och att den stannar kvar.

För hos mig börjar det sina.....så det handlar inte bara om att vänja lillan vid flaska utan snarare att ge henne tillräckligt med mat.

Det skadar ju inte att testa ett annat märke och kanske mjölkfritt....

• ÄnglaTwins

Hej hej!! Våra tjejer har fått ersättning och dom kräks massor utav den, men dom går upp i vikt och då är det tydligen ingen fara. Men dom kräktes/kräks floder...Idag har vi gjort så att dom bara får ersättning på morgon o kväll sedan får dom gröt två gånger och mat en gång om dagen. När dom får i sig mat i stället för ersättning så har det blivit mycket bättre (tror att det är magmunnen som inte är helt stängd) men fortfarande kräks dom mycket av ersättningen, kanske är den för "lätt" så att den lätt kommer upp?? Sen tror jag oxå att man gärna ger dom lite mer än vad dom borde ha då man ser hur mycket dom får i sig på ett annat sätt an vad man gör vid amning. Ska snart introducera välling istället för ersättning, hoppas dom inte kräks så mycket av det!!

Lycka till

• Melly

Maria303: om du ammar tätare så ökar mjölkproduktionen igen. Dom har en ökningsperiod vid ca 3 mån då kan det kännas som att mjölken inte räcker till. Men att om man då ammar tätare i en vecka eller två så får man mera mjölk. Den sinar inte utav sig självt om man fortsätter att amma fritt

Ersättning är mera svårsmält för bebisar än vad bröstmjölken är så att risken ökar för magbesvär om man ger det.

• Lily38
    Melly skrev 2007-10-15 15:31:34 följande:
    Maria303: om du ammar tätare så ökar mjölkproduktionen igen. Dom har en ökningsperiod vid ca 3 mån då kan det kännas som att mjölken inte räcker till. Men att om man då ammar tätare i en vecka eller två så får man mera mjölk. Den sinar inte utav sig självt om man fortsätter att amma fritt
    tror inte på det tyvärr :)..jag intensivammade som en tok o drack amningsteer mm...fick inte mera mjölk. jag kämpade som en galning, ammade fritt o VÄLDIGT ofta. men när jag ammat var o varannan timme dag o natt i över 2 veckor (sista tappra försöket)o ingen förbättring skedde så gav jag upp. Så det fungerar inte för alla, tyvärr
  • lilla my2
    Nymne skrev 2007-10-14 23:40:49 följande:
    Jag tycker att det är otrevligt att kalla folk för "förmyndare" och missbruka utropstecken. Kanske någonting för dig att fundera över om du inte vill uppfattas som otrevlig?Jag föreslår att TS borde ge bebisen den maten som fungerar bäst för bebisen. När barnet är pyttelitet tycker jag att man främst ska se till barnets behov och välmåga och inte till sin lust att experimentera.Men det är ju bara min mycket kontroversiella åsikt...
    Precis ...............så håll den åsikten för dig själv!

Du kan såra mer än hjälpa i såna här lägen som ts är i!
Svar på tråden Mjölkersättningen kommer bara upp