• Sussipussi

Salva mot röd rumpa

Vilken salva använder ni mot röd rumpa? AnvänderInotyol på min dotter, men undrar om det finns någon bättre?

• Svar på tråden Salva mot röd rumpa
  • OOJaOO

Det är den bästa jag har hittat i alla fall. Kanske skulle ändra på något annat i rutinerna?
    När vår tös var väldigt röd i rumpan uteslöt vi vatten helt, förutom vid bad. Istället torkade vi rumpan med barnolja, det lade sig som en skyddande hinna på huden.
    Det fungerade bra för oss i alla fall!

Lycka till!

• Cheera

Jag använde inotyol...men tyckte inte att den hjälpte så mycket på henne. (Inte så som man hade hört iaf). Använder nu zinksalva och tycker den funkar bättre...iaf på henne.

Det som funkar bäst, är att stryka ett tunt lager zinksalva och sedan ha på ett lager babypuder också. I alla fall på min dotter. (Hon blir så röd att hon får sår på stjärten).

• Missalibabagirl

Har du testat bepanthen? Det har funkat bra för oss de enstaka gångerna hon har varit röd.

Mamma till Moa
  • marsmamman

Inotyol är den som fungerat bäst för oss i kombination med att lufta mycket

• Smilla77

Håller med föregående talare ang bepanthen! Funkar även på diverse andra saker, som t ex torra händer på mamsen!

• Mysluvan

Jag smörjde med bröstmjölk på sonen, så superbra tips jag fick av hans farmor ( hon är BM) sen när jag slutade amma använde jag Eliabets Ardens Eigth hour creme. Det var också sjukt bra, dom är ju lite dyra i inköp men väldigt dryga och fungerar på tusen grejer till!! .-D

Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • jessicolors

Idomin har jag haft till båda mina flickor (och har fortfarande - en riktig allroundsalva). Den är kanon! Något vi gjorde också när de var små och känsliga i skinnet var att när vi bytte blöja så tvättade vi deras stjärtar med barnolja istället för vatten. Blev rent och fint och inget svid.

• Förhoppningar

Jag använder Weledas Zinksalva. Är mkt nöjd med den. Köps i hälsokostbutik.

• JLP

Om hon är väldigt röd kan det hjälpa med silon salva. men den ska man bara ha under en kort tid. Jag använde den på min son (tre mån) under ca två dagar då hans stjärt var sårig å det gick bort på en gång.

• D med N och A

Mitt tips är tygisar. Min kille är bara röd när vi använt pappersblöjor, aldrig när vi kör enbart tygblöjor. Då slipper man salvan.

• Lequisha

Det absolut bästa är Sheasmör!

Finns att köpa i hälsokostbutiker eller bodyshop.

Vi provade ALLT på vår son när han var ca 1 månad. Hans rodnader blev bara värre och till slut hade han små varande sår i stjärten och i ljumskarna.
    3 dagar med sheasmöret så var det nästan borta. Nu smörjer vi en gång på morgonen och en gång innan nattning och hans stjärt har inte haft en enda liten röd prick sen dess

• Lorelei

Vi kör med Inotyol, fungerar super på sonen. På dagis har de idomin men jag tycker att den lägger sig som små korvar i rumpan istället för ett skyddande lager...

Svar på tråden Salva mot röd rumpa