• shira 75

barn med dyslexi

Hur har ni blivit bemötta i skolan när det gäller läs å skriv svårigheter??? Jag har en grabb på 11år å det har tagit oss ett helt år att få hjälpmedel till skolan... han har fått diagnosen dyslexi å har då rätt till all hjälp man kan få..Jag ifråga satte att min son kan ju inte vara den första som e dyslektiker på skolan.. de svarde att han var den första som hade fått diagnosen vid så ung ålder...

• Svar på tråden barn med dyslexi
  • Cavatine

Jag vet inte hur det är nu men för tio år sedan när jag gick i nian "upptäckte" de att den stölkigaste killen hade dyslexi. Han hade helt enkelt inte kunnat hänga med i undervisningen vilket till stor del var orsaken till att han bråkade. Tänk att ha gått 8,5 år i skolan och aldrig ha fått en ordentlig chans att lära sig... Värst var en lärare som sade till honom att:

-Det är inte konstigt att du är så dum i huvet sån hora som din mamma är.

Jag hoppas att det är bättre ställt i skolan nuförtiden och att din grabb får bra hjälp så snart som möjligt! De första dyslexitesterna gör man väl när barnen är 8-9 år, eller är det bara i min hemkommun? 11 år är ju inte sååå tidigt då, kan man tycka. Stort lycka till!

• Familjen Höög

min lillebror fick diagnosen dyslexi. de fick ingen vidare hjälp i skolan och min mamma fick kämpa hårt. efter diagnosen blev det lite bättre.. min lillebror började äta eye Q som är en blandning av fiskleverolja och nattljusolja. finns på hälsokost.. och i dag är han 13 år och har inte alls så svårt i skolan längre.. eye q gav effekt på honom.. det är även känt för att konsentrationen mellan ögat och hjärnan blir bättre.. något för din son kanske??? ett tips bara...

• Sardinen

Min äldsta son blev diagnoserad med dyslexi när han var 14år, han har aldrig fått någon hjälp från skolan,då de ansåg att hans dyslexi inte var så svår, idag är han 20år och har jätte stora problem med att både skriva och läsa.

Har hört att Eye Q och även Omega 3 ska hjälpa en hel del.

• Michanna

Hejsan.
    hoppar in lite..
    Min dotter ska börja sin utredning om dyslexi här snart. hon blir 8 i dec. Både jag och hennes pappa har dylexi så därför får hon utredningen tidigt samt man redan nu börjar se hur långt efter hon ligger sina klasskamrater.

• Kessan

Min 11 årige son har bla dyslexi och han har diverse hjälpmedel bärbar data som har program i sig som säger det han skriver och visar bilder. Han har dessutom en special lärare som hjälper han 3 ggr i veckan med att bara skriva enkla ord med 2-4 bokstäver också det med bild.

Han får också lyssna på ljudband då det är helt enkelt lättare för honom att lära sig i samma takt som hans kompisar.

Innan diagnosen så famlade de helt klart och visste inte riktigt hur de skulle lära honom och läsa. Nu vet jag ju inte hur väl det här faller ut då det är första hösten med riktiga hjälpmedel men jag hyser gott hopp om att det löser sig i framtiden. Och även om han aldrig lär sig läsa så kan du göra prov muntligt osv. Det finns alltså hjälpmedel att få så man kan få någelunda drägligt liv.

Tur nog så har min sons skola varit väldigt öppen och tagit emot hjälp och råd från andra då de kört fast. Men bitvis så har det varit tungt då vi inte har vetat hur vi ska lära han läsa och skriva.

Lycka till med din son

Välkommen Dante 070618
  • shira 75

shira 75 skrev 2007-10-11 23:28:34 följande:

Hur har ni blivit bemötta i skolan när det gäller läs å skriv svårigheter??? Jag har en grabb på 11år å det har tagit oss ett helt år att få hjälpmedel till skolan... han har fått diagnosen dyslexi å har då rätt till all hjälp man kan få..Jag ifråga satte att min son kan ju inte vara den första som e dyslektiker på skolan.. de svarde att han var den första som hade fått diagnosen vid så ung ålder...
    tack snälla ni som har svarat... det går bättre å bättre i skolan å sista utvecklingsamtalet så berömde lärarna min son om att han har ett jättebra gehör lär sigmycket genom att bara lyssna på lektionerna.... Han är otrolig tycker jag eftersom han lyssnar på ex engelska gloser en gång både på savning å texten sedan har han nästan alltid bara ett par fel på förhöret, så det e ju kanon... matten funkar kanon men när där kommer lästal så hjälpet vi han att läsa talet innan men numera så lyssnar han då dasiy skiva å kan själv... tack ännu en gång det e skönt att höra att det finns fler... kramizar shira
  • LCroft

Första som fått diagnosen i så ung ålder? Min son som nu fyller 12 år fick sin diagnos strax innan han skulle börja på tvåan. Då krävde jag att en undersökning skulle bli gjord i och med att det finns dyslexi i släkten och han tänkte aldrig knäcka koden och lära sig läsa. Han har en individuell läroplan och läser vissa ämnen med en speciallärare. Hemma hjälper jag honom med läxorna och att läsa till prov. Jag läser högt för honom och slänger in en fråga nu och då så han inte kan sitta och drömma sig bort. Sen läser han själv och berättar efter varje stycke vad texten handlar om. Han blir duktigare och duktigare hela tiden.

Sen att intresset för skolan inte är det bästa, varför läsa läxor när man kan spela hockey typ är ju en annan femma

• Rix

Vi fick diagnosen, Grava läs och skrivsvårigheter av dyslektisk karaktär. Denna diagnos är lika med dyslexi om man gjort testerna på tex BUP men vi gjorde det hos skolpsykologen och med vår diagnos har inte skolan lika stora krav på sig.

Rickard fick diagnosen koncentrationsproblemi ettan och i trean den ovan.

Som förälder har jag fått kämpa tills tårar sprutat och man är så slut att man bara ramlar ihop. Idag går Rickard i åttan och borde klara sina läxor till stor del själv. MEN, han klarar inte att ta sig igenom texter själv, läser fel eller glömmer det han läst.Så i alla ämnen förrutom kemi och fysik får jag läsa all text. Ibland många gånger tills det fastnar(jag har 4 barn och jobbar heltid). I kemi och fysik har han läromedel på cdrom skiva, kanonbra!!. Förlåt det blev långt.

• Rix

En liten förklaring, datorn läser upp texten från skivan. Han behöver bara klicka på den text han vill ha uppläst och så fixar datorn det.

Svar på tråden barn med dyslexi