• Anonym (Jag)

Förlovningsringar, ni ringkunniga?

Denna tråden passar nog inte riktigt här men eftersom jag vill vara anonym så får det bli här.
    Min sambo och jag ska förlova oss. Vi hade praktiskt taget bestämt oss för vilka ringar vi vill ha (med både röd och vitgult) när vi igår åkte till butiken för att kika lite. Då säger hon i kassan att ringar som är kombinerade med röd och vit-guld måste lämnas in varje/varannat år för att vitguldet blir förstört och att det är en dyr kostnad. Det har jag aldrig hört innan, stämmer det? Låter ju inte så roligt om det är så.
    Så jag skulle behöva lite tips av er ringkunniga. Tror ni det är bättre att satsa på ringar med silver och rödguld? Är de tåligare? Har nämligen spanat in ett par såna snygga också.
    Här är silver & guldringarna:
    www.vigselbutiken.se/

Och detta är de första ringarna vi ville ha med vit o rödguld:
    www.vigselbutiken.se/
    (Den finns även i 5 mm-bredd)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 20:51:04:
    Nu har vi beställt ringar. Det blev vitt och rött guld iaf, men inte den ringen vi ville ha från början. När vi stod i butiken och kollade på ringar så fastnade vi för en annan ring som var skitsnygg på fingret så den blev det istället!!!

www.tcol.se/ditail.php

Så på vår 2-årsdag på söndag blir det förlovning

• Svar på tråden Förlovningsringar, ni ringkunniga?
  • Pirog

jag och min man har ringar i vitguld, både vigsel och förlovningsring. en gång om året får man lämna in dem för att de ska lägga på ett tunt lager vitguld igen. Det röda i guldet kommer fram efter ett tag och då ser ringarna rätt dassiga ut. Kostnaden ligger på ett par hundra.

• Li79

Jag vet inte men min ring i vitguld ska lämnas in varje år för putsning och rengöring av stenarna. Vet inte vad det kostar, har inte lämnat in min ännu trots att den införskaffades för två år sen

¨¨¨¨ August, mitt hjärta.¨¨¨¨
  • wedding

Vi var oxå ringar i vitt guld och min sambo i rött och vitt guld och vi har haft dom i snart 1 år och dom är lika fina.

Jag tycker du ska välja dom du ville ha först för ni gör det ju bara en gång förhoppningsvis.

Grattis till förlovningen !

• Anonym (Jag)

Det låter ju inte alls så roligt... tror ni det är bättre att satsa på silverringarna med guld som jag länkade till istället?

• MrM

Fixa något med platina istället (om du inte har för avsikt att lägga på dig eller banta en massa, det är inget bra material ur ändringssynpunkt).

Mvh

• Anonym (Jag)

Tack för gratulationen ...
    Vi vill ju helst slippa sånt där bök med att lämna in!!

• Anonym (Jag)

Finns det någon sida där man kan titta på platinaringar? Är inte de väldigt dyra?

Vad tror ni om titanringar då?

• Miiiaaa

Vi hade samma problem som dig.

Ville inte krångla med vitt guld.
    Men titan kändes inte som "mitt material", för billigt och grått liksom. Platina var på tok för dyrt.

Så det blev vitt guld iallafall. Vi är jättenöjda. Det känns inte som någon stor uppoffring att lämna in dem vartannat år på rhodinering.

• Clever LG

Vi har platina (5 mm ) med en tunn guldkant ( 2mm ) på våra. Jag har även tre stenar i min. Ursprungsdesignen var i vitguld men vi lämnade in det till en guldsmed som gjorde våra i det material vi ville ha. Tyckte det kändes för bökigt att lämna in och krångla.

Dessutom finns det en design på en framtida vigselring i platina

Men jag vet massor som har vitguld som är supernöjda med det.

Tycker inte heller om titan, känns för mörkt för mig.

• Clever LG

Föresten, TS-ett stort grattis!!!!!!!!!!!

• Rusty

Det beror på vilken sorts vitguld ni köper. Om ringen gulnar eller inte beror på sammansättningen i vitguldet. Ringar med låg palladiumhalt gulnar ofta, och palladium är dyrt så även om det finns undantag så är det ofta billigare ringar som gulnar.

Många vitguldsringar har ett tunnt lager av en annan metall, rhodium, utanpå sig för att bli vitare (rhodium är väldigt vitt). När detta lager slits ner blir ringen "gulare" eftersom metallen under kommer fram. Då får man lämna in ringen på omrhodinering och få ett nytt lager vit metall på.

Lösningen om man inte vill ha ring som gulnar är att antingen välja platina som är vitt men dyrt, eller att välja ringar i orhodinerat vitguld av hög kvalitet. Sånt vitguld har en lite varmare ton än platina och rhodium, och färgen ändras inte över tiden (jag har såna, har haft dem i 4 år nu och de är fortfarande lika snygga).

• Anonym (Linn)

Jag ville ha platina från början men det blev för dyrt, så det blev vitguld, är supernöjd. När vi gifte oss fixade guldsmeden till förlovningsringen så man inte skulle se skillnad när de var bredvid varandra. Tyckte dock inte att det var så mkt skillnad (den var då ca ett år) men man hade kanske reagerat när man såg dem bredvid varandra. Det är nu ca 1,5 år sedan och jag tycker de är jättefina fortfarande. Kommer inte lämna in dem på länge än. Men det beror säkert på vad man har för legering, vad man tycker själv och kanske också hur man behandlar dem. Jag tar t.ex. oftast av mina när jag diskar & tvättar händerna.

Jag vet inte vad det kostar för vi behövde inte betala ngt men har för mig att jag har hört 200-300:-.

Silver skulle jag absolut inte satsa på, har hört att det är så mjukt att det lätt blir repigt.

Sen en sista grej: tänk redan nu på ungefär hurdan vigselring du/ni har tänkt så ni kan prova hur förlovningsringarna ser ut ihop med några sådana.

• Anonym (Jag)

Nu har vi beställt ringar. Det blev vitt och rött guld iaf, men inte den ringen vi ville ha från början. När vi stod i butiken och kollade på ringar så fastnade vi för en annan ring som var skitsnygg på fingret så den blev det istället!!!

www.tcol.se/ditail.php

Så på vår 2-årsdag på söndag blir det förlovning

• imperia72

Vad jag blev arg när jag läste den här tråden, vi köpte ringar med vittguld, men för ca 1 vecka sedan så tyckte jag att de börjad se lite gulare ut, tänkte att det var nog bara ljuset. Men nu när jag tittar i gen lite nogare efter att ha läst den här tråden så är det nog så att det är dax för oss att lämna in dem... vad som gör mig arg är att de i affären inte berättade för oss att det är nåt man behöver göra, dåligt tycker jag Skrikandes

• Hebbebebbe

Vi förlovade oss för en vecka sen
    Och det 'är en djungel av ringar...men något som slog mig när jag stod inne på smycka va att vitguld faktiskt inte ser mer speciellt ut än silver. Jag tyckte det såg tråkigt ut o är kanske traditionell av mig, men jag tycker vigsel o förlovningsringar ska vara i rent guld.

Hoppas du hittar en ring som du gillar. Det är ju ändå inte i ringen kärleken sitter
    Lycka till o STOOOORT grattis

• Hebbebebbe

Dom va faktiskt ritkgit fina era rignar....O inte alls så dyra ju!!
    Vilken bra sida. Den ska jag komma ihåg när (och om) det blir dax för en ring till..*S*

Tycker alla va fina. Det va inte alls som med bara vitt guld.

• lilleli

då undrar jag vidare i denna tråd om man får...gick in på länken och fastnade för en ring men den var i stål... hur funkar det? någon som provat... vill ha en annorlunda ring...

• hannamiller
    lilleli skrev 2007-10-22 22:56:39 följande:
    då undrar jag vidare i denna tråd om man får...gick in på länken och fastnade för en ring men den var i stål... hur funkar det? någon som provat... vill ha en annorlunda ring...
    Min ring är av stål.. Den funkar väldigt bra...... Jag älskar den så himla mycke.. Med 22 dimanter små...
    Man ska köpa den ringer man älskar..
Svar på tråden Förlovningsringar, ni ringkunniga?