• jannej

Gravida kan dricka alkohol

Hurvida en gravid kvinna skall få dricka alkohol eller ej är helt klart ett känsligt ämne att diskutera här på forumet. Det räcker att kolla runt lite här så ser man snabbt att i princip alla användare här ylar i kör och idiotförklarar en gravid kvinna vågar gå ut och skriva att hon dricker alkohol trots att hon är gravid.

Vissa anser att hon håller på med barnmisshandel och att hon borde dömmas till fängelse och i undantagsfall finns det dem som till och med anser att hon gör sig skyldig till mord om hon skulle drabbas av ett missfall, känslorna svallar kort och gott inom detta ämne.

Många verkar tro att minsta lilla droppe alkohol, oavsett om det rör sig om öl, vin, en regelrätt grogg eller en chokladpralin med alkohol i är snudd på dödligt för fostret och moralpaniken har inga gränser om någon öppet erkänner att hon konsumerar alkohol under sin graviditet.

Enligt vissa myndigheter/forskare så finns det ingenting som tyder på att foster skadas av små mängder alkohol såsom ett glas vin om dagen och därför kommer de brittiska hälsovårdsmyndigheterna att ända sina rekomendationer i mars nästa år vad gäller alkoholkonsumtion för gravida kvinnor. Deras nya rekomendationer innebär att det är helt i sin ordning att dricka alkohol när fostret är 3 månader gammal.

Vad anser ni om detta är det rätt eller fel att dricka alkohol under en graviditet och är det så att folk har blivit överdrivet försiktiga/snudd på hysteriska över att det är så farligt att konsumera alkohol under graviditeten?

www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article993785.ab

• Svar på tråden Gravida kan dricka alkohol
  • ahlcec

Ett glas vin om dagen tycker iofs inte jag är några små mängder sammanlagt.

Jag vet inte, det är klart att en del överdriver och själv sippade jag på champagne hela två gånger under min graviditet utan att må dåligt av det.
    Men det är liksom det där gränslösa jag blir bekymrad av, det här att nu är det antingen eller: Ingen alkohol vilket betyder att man inte ens kan filmjölk eller äta en jävla macka. Eller hela alltet: Nu super vi varenda helg, skit i ungen.

Äh, jag svamlar. Jag håller med om att det råder en viss moralpanik, och de här nolltoleransråden antagligen mest är till för att de vinnor som har svårt att avstå alkohol under graviditeten inte ska tro det är okej att bälga i en pava rödtjut varenda fredag.

• marika o Oliver

det är sjukt hur forskningarna ändras....
    jag kanske skulle kunna smaka en mun på lite vin bara för att fukta munnen med nått gått men inget mer, även om det inte e farligt så skulle jag inte förlåta mig själv om denna forskare har fel.

• Trubbsla

Jag skulle vilja lägga in en liten länk till en sida som tar upp ämnet om alkoholskadade barn.
    http://www.fasforeningen.nu/artalko.htm

Märk väl att vetenskapliga studier har gjorts och att ingen kan säga vid vilken mängd alkoholen kan skada fostret, därav anledningen till att mödravården rekommenderar mammor att utesluta alkohol helt under graviditet. Det finns inga gränser ännu på vad som kan skada barnet, så varför ta risken att dricka då? När inte ens forskarna med säkerhet kan säga vart gränserna går.
    Jag själv har under mina dagar tyvärr fått stöta på barn med alkoholskador och det är fruktansvärt.

• Axels och Annies mamma

Däe måste man väl utgå från sin egen moral och uppfattning. Eftersom det inte finns någon forskning som kan visa på hur mycket eller lite man kan dricka innan det skadar fostret så får man väl göra som man själv har samvete till. Jag avhåller mig helt från alkohol under min graviditet och gjorde så förra graviditeten också, tycker inte att det är någon stor uppoffring för att föröska ge bebisen en bra start.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Murloc

Är det verkligen värt det, att riskera? Det förstår jag inte. Nio månader av ens liv, vill man dricka alkohol är det ju bara att fixa så man inte blir gravid, eller göra abort om man blir det.

• Pirog

jag tycker mer frågan borde vara varför dricka under en graviditet? har ett fint exempel på en brittiska, ökänd glamourmodell Jordan som drack under sin graviditet(jättemängder ioförsig) som fick en gravt handikappad son, både döv och blind osv. eftersom gränsen går vid ett glas vin om dagen, kan man ju lika gärna dricka ett glas alkoholfritt utan att riskera ge sitt ofödda barn missbildningar och handikapp. Vi ger ju inte våra barn vin,öl,sprit ens i små mängder, varför skulle det vara ok att ge ett foster det? tack för mig.

• Majuni

Självklart kan man dricka alkohol... man kan ALLTING! man kan även äta giftig svamp EN gång... prova får ni se

• Danielsmamma

Håller med dig tycker inte heller det är okej att dricka någon alkhol när man är gravid.

Pirog skrev 2007-10-12 09:09:40 följande:
    jag tycker mer frågan borde vara varför dricka under en graviditet? har ett fint exempel på en brittiska, ökänd glamourmodell Jordan som drack under sin graviditet(jättemängder ioförsig) som fick en gravt handikappad son, både döv och blind osv. eftersom gränsen går vid ett glas vin om dagen, kan man ju lika gärna dricka ett glas alkoholfritt utan att riskera ge sitt ofödda barn missbildningar och handikapp. Vi ger ju inte våra barn vin,öl,sprit ens i små mängder, varför skulle det vara ok att ge ett foster det? tack för mig.
  • lollajapp

Alla kan dricka alkohol sen om det är bra eller inte är en annan fråga.

En normal graviditet räcker ca nio månader, kan man inte hålla sig från alkoholen den korta tiden av sitt liv så tycker inte jag att man behöver skaffa barn.

Min bror föddes med alkoholskador pga att mamma drack under graviditeten (och nej det var inga stora mängder).
    Hon drack även när hon väntade min syster och hon är fullt frisk.

• Majuni
    Majuni skrev 2007-10-12 09:11:21 följande:
    Självklart kan man dricka alkohol... man kan ALLTING! man kan även äta giftig svamp EN gång... prova får ni se
    Vill bara tala om att jag helt emot att dricka när man är gravid, tycker inte det finns en endaste anledning!!
Svar på tråden Gravida kan dricka alkohol