• Carro W

Recept på äppeltårta, inte paj?

Vi ska ha kalas för barnen den 10 november och ska då ha en enklare Mårtensmiddag. Egentligen är den enda efterrätten man kan ha då äpplekaka men eftersom barnen fyller år vill jag gärna ha tårta. Att ha både efterrätt och kaffe med tårta är inget alternativ.

Någon som har ett recept eller tips och idéer? Funderade på om man kan göra en sockerkaksbotten smaksatt med kanel och citron. Äpplekompott i ett lager och vaniljkräm i det andra lagret.

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Svar på tråden Recept på äppeltårta, inte paj?
  • englasmamma

Det låter väldigt gott!
    Jag har noog inget bättre förslag iaf!

• Carro W

Det blir inte för sött då?

• LillaRonjaa

när vi gör äppelpaj så har vi alltid havregryn i degen + allt det där andra, det är väldigt gott!
    man kan ju göra en äppelpaj och ha grädde blandat med vaniljkräm ovanpå själva pajen och sen kanske några tunna äppelskivor på eller något annat gott.

det finns ju muffins med äpple, kanel och socker i. borde ju gå att göra en sockerkaksbotten med äpplen,kanel och socker i och sen grädde/vaniljkräm ovanpå.

jag sitter bara här och hittar på hoppas du kommer på något gott så får du gärna berätta vad det blev! lycka till

• Carro W

Man kan ju kanske göra en amerikansk äppelkaka som botten. Den heter så i min kokbok iaf, sockerskaksbotten med äppleklyftor i

• LillaRonjaa

ja du ser :) de hade ett namn med haha! och kanel i så blir det super gott. har du googlat och kollat runt ? borde ju finnas massa olika

• Carro W

hittar bara äpplekakor.

• Mornie Alantie

Det kanske går att göra 2 tunna äppelkakor, typ sockerkaka med äppelklyftor i, sen lägga vaniljkräm emellan och garnera med grädde? Jag tänker mig då att göra halv sats sockerkaka åt gången, annars blir det nog för högt sas.

• Carro W
    StarDuzt skrev 2007-10-12 10:40:30 följande:
    www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/tar...
    Nja inte riktigt så jag hade tänkt
    pucken skrev 2007-10-12 10:42:39 följande:
    det här låter gott!www.chokladsajten.com/recept/visarecept.php...
    Där fick jag iaf recept på bottnar och äppelkompott

Matäpplen, går det överhuvudtaget att köpa i affären? Har inga äppleträd själv och de vi känner som har äpple har bara söta äpplen.
  • Carro W
    Mornie Alantie skrev 2007-10-12 10:46:04 följande:
    Det kanske går att göra 2 tunna äppelkakor, typ sockerkaka med äppelklyftor i, sen lägga vaniljkräm emellan och garnera med grädde? Jag tänker mig då att göra halv sats sockerkaka åt gången, annars blir det nog för högt sas.
    Jo det är en tanke. Jag är bara rädd att det då blir äpplekaka, jag vill ju ha tårta

Jag veeet jag är besvärlig
  • Eime

Den här tårtan är litet omständlig att göra kanske, men jättegod (receptet finns på COOP:s hemsida samt i äldre utgåvor av Vår kokbok)!

Dubbelbottnad äppeltårta
    ca 16 bitar
    Ugnstemperatur 175º

Ingredienser
    Mördegsbotten:
    3½ dl vetemjöl
    2 msk socker
    2 bittermandlar eller ½ krm bittermandelarom
    150 g margarin eller smör
    1 äggula

Mandel- eller nötbotten:
    2½ dl sötmandel (ca 150 g) eller hasselnötskärnor
    2 dl socker
    4 äggvitor

Fyllning, garnering:
    2 dl äppelmos, lättsockrat
    2 dl vispgrädde
    ca 50 g sötmandel eller hasselnötskärnor

Tillagning

Mördegsbottnen: Finriv bittermandlarna. Mät upp mjöl, socker och riven mandel i en skål eller i en hög på bakbordet. Lägg i fettet skuret i bitar. Finfördela fettet med en gaffel eller kniv. Lägg i äggulan och tillsätt ev arom. Arbeta ihop till en deg.

I matberedare: Bittermandlarna måste först rivas fint på rivjärn. Blanda sedan alla ingredienser, fettet kylskåpskallt och skuret i bitar.

Platta ut degen och låt den ligga övertäckt i kylskåp minst 30 min.

Gör mandel- eller nötbottnen under tiden: Värm ugnen till 175°C. Rita på ett bakplåtspapper en rundel, ca 24 cm i diameter. Lägg papperet på en plåt. Mal mandeln eller nötterna. Blanda dem med sockret. Vispa vitorna till fast skum och blanda försiktigt ner socker och mandel eller nötter. Bred ut smeten i rundeln. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt bottnen kallna.

Kavla ut mördegen till en rundel, ca 25 cm i diameter. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt bottnen kallna.

Fyll och garnera tårtan: Rosta mandeln eller nötterna. Mandeln ska först skållas och skalas och sedan delas på längden. Nötterna rostas innan skalet gnuggas av. Bred äppelmos på mördegsbottnen. Lägg på mandel- eller nötbottnen. Vispa grädden och bred på den. Strö över rostad mandel eller nötter.

• Carro W

Eime
    Gud vad gott det lät! Tyvärr har vi nöt- och mandelallergiker bland gästerna

Svar på tråden Recept på äppeltårta, inte paj?