Den här tårtan är litet omständlig att göra kanske, men jättegod (receptet finns på COOP:s hemsida samt i äldre utgåvor av Vår kokbok)!
Dubbelbottnad äppeltårta
ca 16 bitar
Ugnstemperatur 175º
Ingredienser
Mördegsbotten:
3½ dl vetemjöl
2 msk socker
2 bittermandlar eller ½ krm bittermandelarom
150 g margarin eller smör
1 äggula
Mandel- eller nötbotten:
2½ dl sötmandel (ca 150 g) eller hasselnötskärnor
2 dl socker
4 äggvitor
Fyllning, garnering:
2 dl äppelmos, lättsockrat
2 dl vispgrädde
ca 50 g sötmandel eller hasselnötskärnor
Tillagning
Mördegsbottnen: Finriv bittermandlarna. Mät upp mjöl, socker och riven mandel i en skål eller i en hög på bakbordet. Lägg i fettet skuret i bitar. Finfördela fettet med en gaffel eller kniv. Lägg i äggulan och tillsätt ev arom. Arbeta ihop till en deg.
I matberedare: Bittermandlarna måste först rivas fint på rivjärn. Blanda sedan alla ingredienser, fettet kylskåpskallt och skuret i bitar.
Platta ut degen och låt den ligga övertäckt i kylskåp minst 30 min.
Gör mandel- eller nötbottnen under tiden: Värm ugnen till 175°C. Rita på ett bakplåtspapper en rundel, ca 24 cm i diameter. Lägg papperet på en plåt. Mal mandeln eller nötterna. Blanda dem med sockret. Vispa vitorna till fast skum och blanda försiktigt ner socker och mandel eller nötter. Bred ut smeten i rundeln. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt bottnen kallna.
Kavla ut mördegen till en rundel, ca 25 cm i diameter. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt bottnen kallna.
Fyll och garnera tårtan: Rosta mandeln eller nötterna. Mandeln ska först skållas och skalas och sedan delas på längden. Nötterna rostas innan skalet gnuggas av. Bred äppelmos på mördegsbottnen. Lägg på mandel- eller nötbottnen. Vispa grädden och bred på den. Strö över rostad mandel eller nötter.