• Anonym

Är du fosterbarn? Hur gick det för dig?

Jag är fosterbarn, för mig gick det "bra", jag bodde hos mina fosterföräldrar från 4 års ålder tills jag flyttade till egen lägehet. Jag har nu mer hus jobb man o barn, allt funkar jättebra. Mina fosterföräldrar är mina föräldrar, de är de som jag kallar för mamma o pappa. Skulle om jag hade samveta sagt upp kontakten med mina biologiska föräldar.

Jag blev aldrig adopterad, men kan erkänna att ifall jag hade varit tvungen att flytta tillbaka till mina biologiska föräldar hade jag nog inte klarat mig så bra
    Hade kontakt men inte föränn jag var övre tonåren träffade jag mina biologiska föräldrar-

Berätta gärna hur det gått för er

Hör ofta hur illa det går för endel fosterbarn o det är så sorgligt

• Svar på tråden Är du fosterbarn? Hur gick det för dig?
  • Anonym (en till)

Har också varit fosterbarn mellan 4-7 års ålder när min mamma satt i fängelse. Under dessa år bodde jag hos 3 olika familjer. En familj bodde jag hos i 2 år och det var ganska ok.
    Jag flyttade dock tillbaka till min mamma igen trots henns missbuk och bodde där tills jag var 14år. Sen flyttade jag själv hemifrån och har klarat mig bra. Idag har jag man och hus men inga barn ännu.

Min bror var oxå fosterhemsplacerad i ett annat hem och för honom gick det inget vidare. han blev missbrukare och dog 24 år gammal.

• annbom

Kul att höra att det faktiskt går bra för många fosterbarn också. Media fokuserar ju så hort på de som det går dåligt för att man nästan tror att merparten har det fördjävligt i sina familjehem

• Anonym (ancchio)

Jag blev placerad i fosterhem när jag var 2½ år, jag har aldrig fått det ärliga svaret varför, utan det kommer olika berättelser från olika håll. Känns som att alla vill skylla på alla andra o inte berätta sanningen o ta ansvar.

Jag hade en mycket lycklig barndom hos mina fosterföräldrar, har blivit väluppfostrad o har alltid sett dem som mamma o pappa. Men nånting gick galet i familjen några år senare o min fosterpappa drack mycket o tog ut mycket av sina problem på mig. Nu är han död sen flera år efter att ha tagit livet av sig.

Jag har haft svängar med mycket droger o alkohol, men alltid lyckats hålla mig ifrån att tappa kontrollen, att tappa kontrollen skulle vara det värsta som skulle hända mig, tror jag :)
    Kämpar periodvis med dålig självkänsla o panikångest, o har haft jobbiga tankar om att inte vilja leva mer o bla bla, o undrar mycket varför allt blev som det blev, mina två yngre systrar växte ju upp hos våran biologiska mamma, o de mår bra o är väluppfostrade.

Nu har jag sen 10 år (jag är 30 nu)fått tillbaka en jättebra kontakt med min biologiska mamma o mina underbara systrar!

Eftersom jag inte vet var "felet" låg nånstans så kan jag inte säga att jag ångrar min fosterfamilj något, jag kanske kunde ha haft en jättebra uppväxt hos mina biologiska föräldrar, eller så kunde jag inte det, så jag är glad att mitt liv har gett mig det jag har idag.
    Jag vet att jag är en god människa som vill alla väl, o av mina livserfarenheter har inte bara kommit negativa saker, det negativa i mitt liv har däremot gjort mig stark som människa.

Jag har klarat mig bra, skulle jag vilja säga!

• fjösen

Jo då, för mig går det jätte bra, Jobbar inom socialtjänsten ( Och ser till att barn inte hamnar i samma skit fosterhem som jag levde i) Har en undrebar sambo, världensbästa gounge, en helt ok hund och en helt underbar gård att bo på.
    Jag blev placerad när jag va 12 och va i samma foster hem till jag blev utslängd som nittonåring.
    Familjen hade mig som piga, slagpåse och hånobjekt.
    Fattar inte själv i dag hur jag fixade det och inte gick tillbaka till drogerna och spriten. Hipp hipp hura för mig och alla andra som slitit sig loss från dysfunktionalitetens käftar.

• Anonym

Tänker på er vuxna barn nu som vuxit upp på usla
    placeringar, blir så arg på dem, hur de behandlat er,
    att ingen såg och att fortfarande nu i Sverige blir
    18åringar utslängda från sina fosterfam. som de trivs hos
    att ingen adoption får ske.
    Ett ansvar hos fosterhemsfamiljer borde finnas att
    hjälpa dessa barn även när de har det svårt inte
    bara när de skärper sig.
    Mer kunskap,ansvar o utbildning + forskning borde infinna sig
    de svenska barnen finns också men det är de utländska som inte
    får mat som vi svenskar tänker på först självklart ska vi
    tänka på alla andra barn men varför förbises svenska...
    Ni vuxna barn här på fl som bott på fosterhem om ni idag
    skulle få en chans att välja familj själva,
    hur exakt skulle familjen se ut..
    hur många vuxna, hur många biologiska barn,
    hur stort hus, tomt, hobbies i fam. etc.
    nyfiken och intresserad då jag själv skulle tänka mig att
    ha ett barn placerat.

• fjösen

Anonym nr 6 starta en egen tråd i ämnet så ska jag svara.

• msunderstood

gick åt helvete, blev psykiskt och fysiskt misshandlad i 10 år.
    av mina sk fosterföräldrar.

• Anonym (Elakfamilj)

Jag har med varit placerad sen jag var 3 år. Bodde hos denna familj tills jag blev 18. Den sista tiden hos en av deras bio barn. Jag var minst och har i hela mitt liv fått veta vilken värdelös människa jag är, fått stryk av pappan. Min fostermamma dog strax efter att jag blev 17, då ballade pappan ur totalt och jag vakna på natten av att han satt och försökte klä av mig kläderna. Pappan dog för lite drygt ett år sen och ingen är gladare än jag. Hatar att dom förstörde mitt liv, jag var så nertryckt att dom skrämde mig att bo kvar. FY FAN!! Önskar inte min värsta fiende detta.. Blev placerad från min bio mamma för hon hade sitt missbruk och inte kunde bryta MEN hamna hos en familj som verkligen hade problem me missbruk.. USCH säger jag bara!!!

Svar på tråden Är du fosterbarn? Hur gick det för dig?