Tips på smarriga snittar och annan "plockmat" emottages tacksamt!
(ska ha på dop)
(ska ha på dop)
Min favorit är parmalindad mozarella med basilika. Kanongott! Du kan även linda in honungsmelon i parmaskinka.
En annan godbit är västerbottensnurror. Du tar färdig smördeg, kavlar ut den, häller på riven västerbottenost samt någon chiliblandning, rullar ihop och skär i tunnar skivor, c:a 0,5 cm tjocka, in i ugnen och sedan i munnen. Ätes varma eller ljumna.
En av gästernas favoriter på buffebordet när vi hade fest i helgen var Ostfyllda Aubergine. Hyfsat enkla att göra och kan förberedas dagen innan och sedan ska de in i ugnen i 5min innan servering.
Skär auberginen i 1/2 cm tjocka skivor på längden. Stek dem i omgångar i en smörad stekpanna. Krydda med salt, peppar och oregano. Lägg på ostskivor (typ lagrad Greve) och rulla ihop. Lägg rullarna på ett ugnssäkert fat. Hit kan man förbereda dagen innan. Gratinera rullarna i övre delen av ugnen (250) ca 5 min tills osten börjar smälta. supersmarrigt!!! 2 aubergine räcker till ca 10 buffeport, en var räknad då.
Koka små potatisar och låt kallna. Dela i halvor och lägg en klick gräddfil, röd caviar och gräslöksvippor på.
Linda in parmaskinka i 3 smala grissinipinnar.
Dela kavring i små trekanter och en klick räksallad el. dyl, en dillkvist på.
Tunnbrödrullar med mjukost. Dela i små munsbitar.
Små glas, typ snappsglas, fylls med dipp och morots och gurkstavar.
Spett eller tandpetare med ost och cocktailtomat, eller ost och paprika, eller leverpastej och smågurkor (chornicorns), onsalakorv och rödbetor...
Till barnen: spett med gurka, tomat, prinskorv, köttbullar.
Tunnbröd med pepparrotsost och rökt lax rullas ihop och skärs i bitar (ååååh, gudagott)
bred pesto på utkavlade smördegsplattor, lägg på rejält med riven parmesan och, om så önskas, lufttorkad eller vanlig rökt strimlad skinka. Rulla ihop och skär i skivor (på samma sätt som man gör med kanelbullar) och grädda i 225 grader tills de har fin färg
tapenade på crostini (bägge köps färdigt så det är jätteenkelt + jättegott)
brie + salami på baguetteskivor
kycklingröra (tärnad grillad kyckling, majs, hackad purjo, majonnäs och curry) på pumpernickel eller toast (det sistnämnda kan dock bli mjukt om det får stå...)
krustader bottnade med sallad och toppade med kräftröra eller gräddfil + löjrom + dillvippa
Jag älskar att fixa plockmat! Mina två bästa trick är 1. att spetsa så mycket som möjligt med tandpetare och 2. hålla mig till någon enstaka varm plockis. Det blir lite festligare med något varmt, men det är ett praktiskt helvete att värma fyra olika prylar och fylla på eftersom.
Tunnbrödsrullar med fyllning. Pepparrotsvisp och hamburgerkött är toppen, liksom någon typ av färskost med örter och rökt eller gravad lax.
Olika festligare dippar, t.e.x hommous eller baba ghanoush med trekanter av t.ex. libabröd och grönsaker.
Små munsbitar på tandpetare, t.ex. ost med oliv på toppen, eller halv cocktailtomat med fetaostkub och basilikablad.
Falska sniglar, d.v.s. champinjonhattar som fyllts med ört- och vitlökssmör och körts i ugnen.
Marinerade kycklingspett med jordnötssås.
Ett annat bra tips är att, om man håller på lite längre, köra en plåt med nachos+lökringar+fefferonis+ost/ostklet-på-burk och servera med tacosås och gräddfil.
Vikll man ha mer traditionella snittar så är ju vitt sandwichbröd bra, skär bort kanterna och bred på fyllningar, och skär i lagoma munsbitar. En bra fyllning är hackade kokta ägg med majonnäs och en gnutta curry i. En annan är stark ost och sedan täcka med gurkskivor.
Oooh, de där snurrorna är det godaste jag vet! Skulle skriva receptet på det nu. Vi brukar ta lite tomatpuré och ha massa chilipepparkrydda på, och västerbottenost såklart!
Anna Panna skrev 2007-10-12 09:48:49 följande:
Så mycket gott, nu vill jag också fixa plockmat.....