• kaptenmorsa

Hjälp! Min 5-månaders är alltid trött

Min 5-månaders dotter blir alltid trött efter en timmes vakenhet, trots att hon sover bra. Hon somnar alltid efter 2 timmar, men nattningen är alltid långdragen och gnällig. Ska till en barnläkare, men har ej fått tid. Hur mycket sover era 5-månaders? Vet att det skiljer sig mycket! Hon sover 11-12 tim per natt, sen fyra tillfällen på dagen, totalt ca 3.5-4 tim. Idag sov hon 19.10-05.55 med en amning i mitten, sen var hon trött när hon vaknade men somnade först 07.35. sov 1 tim och 20 min, men nu trött igen en timme senare! Är så orolig. Hon har fått två tänder och verkar frisk i övrigt. Någon som känner ign sig eller har råd? Ska iväg och väga nu.

• Svar på tråden Hjälp! Min 5-månaders är alltid trött
  • Zgirl

hon sover inte för länge på natten då?
    barn har perioder där de sover olika länge...ibland lite & ibland mycket.

• stinaliza

Jag tycker att min sover en del. Nu är han iofs förkyld. Han sover väl mellan 20.30 till någon gång mellan 6-7 (ibland längre) utan att äta. Sover sedan 3-5 timmar på dagen kanske. Har du pratat med Bvc? I perioder sover de ju mer. Är det därför du ska till barnläkaren?

Ett tag när jag tyckte att han sov mycket skrev jag ner exakt när han sov under ett par dagar och det blev bara 14-15 timmar (då var han väl 3 månader) och jag hade tippat på 16-17!

• kaptenmorsa

Jag tycker inte hon sover för länge på natten, 11-12 timmar känns väldigt normalt. Var till BVC idag, den sköterskan tyckte hon var nrmal, men den andra jag pratat emd ville skicka remiss till läkare. Och läkaren igår skickade vidare till barnläkare för vidare koll, men alla har svårt att säga om det är normalt. Jag har skrivit upp hur mycket hon sover och det är 15-16 tim/dygn. Hur har ni andra det med sömn hos 5-månaders?

stinaliza skrev 2007-10-12 10:33:44 följande:
    Jag tycker att min sover en del. Nu är han iofs förkyld. Han sover väl mellan 20.30 till någon gång mellan 6-7 (ibland längre) utan att äta. Sover sedan 3-5 timmar på dagen kanske. Har du pratat med Bvc? I perioder sover de ju mer. Är det därför du ska till barnläkaren?Ett tag när jag tyckte att han sov mycket skrev jag ner exakt när han sov under ett par dagar och det blev bara 14-15 timmar (då var han väl 3 månader) och jag hade tippat på 16-17!
  • Modesty2000

Jag tycker inte det låter onormalt. Min loppa sov 11-12 timmar per natt och grejade inte att vara vaken mer än en timme på dagen...hon tog massor med power-naps vilket funkade toppen för henne men var sjukt frustrerande för mig då jag inte fick någon tid att göra nåt vettigt då hon sov...

Tyckte det blev en stor skillnad ändå när hon började äta ordentligt...

• stinaliza

Nej, jag tycker inte heller att det låter onormalt. Konstigt att en läkare tänker så... Läste att upp till åtminstone ett halvår är det normalt med 14-16 timmar per dygn, vissa sover dock mer eller mindre än det. Ska kolla det!

• stinaliza

Okej, enligt boken "Sömn och hälsa":

Nyfödda: 16-20 timmar per dygn med korta vaken perioder på 1-2 timmar

6mån-12mån: 14-17 timmar per dygn, varav 12-13 på natten. 2-4 timmar sömn på dagen i ett till tre pass

1-2 år: 14 timmars sömn varav 12 på natten, 1-2 timmar på dagen

2-6 år: 11-14 per dygn, 10-12 timmar på natten, 0-2 på dagen

6-9 år: 9-11 per dygn med tillfälle till vila och nervarvning på dagen

• Modesty2000

Ok...det kanske är lite för lite men den totala summan är ju ungefär likadan...gissar att det beror på vilken bebis man har oxå..
    Min loppa är vad man skulle kunna kalla "mycket intensiv" och så fort hon är vaken är det full rulle vilket ju gör att hon snabbt blir trött...sen "svimmar" hon av ett tag och sen är det fullt ös igen...

• ModestyBlaze

Min son sov

12 timmars natt
    45 min fm
    2 tim på dagen
    20 min em.

Normalt som jag har läst mig till är att runt 5-6 mån sover de ca. 15 timmar/dygn. +- 30 min kanske.

• S t i n a

Min lillkille sov också sådär i den åldern, om inte ännu mer. Han har alltid varit en tröttis av sig, och behöver fortfarande mycket mer sömn än jämngamla bebisar. Och han är superfrisk! :)
    Tror inte du behöver oroa dig, barn är vääääldigt olika.

• Maj 07

Hej!

Min lilla tjej är lika dan, hon vill sova när hon har varit vaken MAX 1,5 timma. Det brukar bli 4-5 sovpass om 1-3 timmar under dagen. Jag tycket det är lyxigt då jag hinner med mycket annat när hon sover. Inte lika bra när man går på öppna förskolan eller dy och hon vill sova när vi varit där 30 min...

Hon är 5 månader gammal.

• kaptenmorsa

Å tack snälla ni för lugnande besked! Jag börjar faktiskt luta åt att hon är helt normal. Som en sköterska på BVC sa, om ni sover mycket så gör nog hon det med. Och det gör både jag och min man!
    Maj 07 - jag har inte ens vågat mig till öppna förskolan än, tänker att det inte är någon bra idé att få ett övertrött barn. Men jag ska visst försöka, behöver träffa lite andra föräldrar också.

En annan fråga: enl. anna wahlgren kan/ska man styra in barn i rutiner (har bara skumläst lite i jakt på tänkbara sövmetoder), när lyckades ni få in fasta mat och sov tider på era barn? Går det?

• Modesty2000

Jag är själv en riktig rutinmänniska så jag antar att det kommit naturligt...har märkt att skorpan blir hungrig och trött ungefär vid samma tider på dygnet och har helt enkelt låtit henne sova och äta då. Vad det gäller maten har jag kört mycket efter klockan och ser till att hon får mat ungefär var tredje timme, likaså vad det gäller sömnen har jag numera lärt mig att se tecknen, ibland gäspar hon men för det mesta är det ögon-gnuggande och i vissa fall är hon mest arg och om jag vet att hon fått mat, torr blöja och mys så stoppar jag henne i sängen.

Helst av allt skulle jag vilja hålla henne vaken lite längre perioder för att få henne att sova längre sammanhängande stunder men jag är inte särskilt bra på att stå ut med en trött och arg bebis :D så det blir sängen som gäller...

Svar på tråden Hjälp! Min 5-månaders är alltid trött