• gretagarbo

kaffe Latte med smak!

Vill ha era bästa tips på hemmagjord latte med smak! Måste man ha en såndär espressomaskin för att få det gott? Jag har en vanlig visp, batteridriven. Men tycker inte mjölken blir så bra...och smaksättning? Kan man "krydda" själv eller är dom färdiga smakerna på flaska bäst och godast? jag älskar kanel men vill ha många fler tips på goda smaksättningar! Kram

• Svar på tråden kaffe Latte med smak!
  • Thursday

Jag använder bara färdiga smaksättningar på flaska, antingen vanilj eller hasselnöt eller båda! Mjölken värmar jag till strax under kokpunkten (får inte koka!) i micro och så vispar jag med en lattevisp. Det blir inte detsamma som riktigt skummad mjölk, men helt okej. Däremot är ju kaffet viktigt, vad kör d u med för kaffe?

• Pingvinlakrits

Ja en espressomaskin eller en liten espressokokare är ganska avgörande för att kunna göra latte, då latte görs på espressokaffe.
    Precis som Idispidis skriver så finns det smaksatt syrup att köpa i affären i alla möjliga smaker. Vet ej om kanel finns, men annars är det väl bara att krydda med kanel i kaffet.

• Emmlan

Vart köper man såna smaksatser som man har i Latten? Är helt kär i Vaniljlatte men har inte hittat något sådant ute i butiken..

• Thursday
    Emmlan skrev 2007-10-12 11:13:20 följande:
    Vart köper man såna smaksatser som man har i Latten? Är helt kär i Vaniljlatte men har inte hittat något sådant ute i butiken..
    Finns på min ICA i kaffehyllan typ? De har Espresso house, som jag gillar. Annars säljer en del kaféer också.

Jag tycker inte att man måste ha en dyr espressomaskin, en liten mockabryggare att ställa på plattan funkar finfint för mig.
  • ALisaE

Jag har använt esressomaskin och espressobryggare förut, men sen hittade jag snabbespresso som jag tycker är väldigt smidigt att använda och lika gott. Jag värmer mjölken i en kastrull och vispar med en liten batteridriven visp, mjölken ska vara ca 60grader har jag för mig att jag läst någonstans. Jag sätter ingen smak eftersom jag tycker dom är godast naturella. Mina latte tycker jag och mina kompisar blir jättegoda :)

Svar på tråden kaffe Latte med smak!