• SandvikenMamma

    Är det svårt att byta till vinterdäck?

    Jag har ingen som kan hjälpa mig att byta däck, men det är ju snart dags för det... Tror ni att jag kan göra det själv, eller är det bättre att gå till någon firma?

  • Svar på tråden Är det svårt att byta till vinterdäck?
  • ahlcec

    Det är klart du kan göra det själv!

    Det enda du inte kan göra är väl att balansera däcken, men om man är noggrann med att spänna bultarna korsvis tror jag inte det är några problem.

  • pluppiz

    sitter däcken på fälgen redan+?? annars måste du ju även sätta dem på fälgen.. vilket är ganska jobbigt, men går att göra själv =)

  • SandvikenMamma

    Jo, dom sitter på fälgarna! Hm, vi får se om jag får till det då... I värsta fall får jag väl hejda någon som går förbi mig och be om hjälp

  • ahlcec

    Mitt tips: kör till en mack och byt där. Om man behöver hjälp brukar de (eller de som tittar på) hjärtans gärna hjälpa till.

  • Miss Lau

    Mitt tips är att åka till en firma som byter åt dig. Går snabbt, blir bra och kostar inte speciellt mycket.

    Jag är helt övertygad om att jag skulle klara det men varför lägga ner tiden när andra gör det på nolltid?

  • marjalena

    Det är inte alls svårt. Men var noga var du sätter domkraften!!!

    Lycka till!

  • Felicia6

    här kostar det 250kr att lämna in bilen för att byta däck. helt klart värt pengarna tycker jag

    600kr extra om du ska göra hjulinställningar


    30e november åker vi till Khao Lak :D
  • pluppiz

    är däcken redan balanserade?? då är det absolut inga problem att göra det själv..

    min sambo jobbar på mack, men jag brukar vilja byta här hemma ibland ändå =) bara för att jag tycker att de är kul..

  • Musikerpappa

    Det är hur lätt som helst, sätt rätt däck på rätt ställe bara de är väl markerade med vit däckkrita om de har suttit på förut. HF HB tex

  • Miiiaaa

    GÖR DET SJÄLV!

    Om inte annat för att lära dig. Vad gör du om du står med punka och aldrig har bytt däck! Nä kom igen, gör det, så känner du dig säkrare inför en eventuell punka!

  • Grodmannen

    Inte alls svårt. Låt någon hjälpa dig första gången så kan du själv när det är dags att byta till sommardäck igen.
    Jag är väl inte snabbast i kommun men 40 minuter senare och 200 spänn som ligger kvar i fickan. Helt klart värt det.

  • Marlene B

    Du klarar det, det är faktiskt väldigt lätt och något varje bilägare borde kunna.

    Som tidigare sagt i tråden, är noga var du sätter domkraften, tänk på att dra handbromsen innan du hissar upp den och du kan innan du hissar upp den lossa lite på bultarna så går det lättare sedan när den väl är upphissad.

    Stampa/ställ dig på fälgkorset om du inte kan rubba bultarna med handkraft. Det du kan testa om de är väldigt tröga är att knacka lätt med fälgkorset eller en hammare på bultarna innan du sätter igån, då kan rosten lossna.

    När du satt på vinterdäcken så efterdrar du alltid ordentlig när du hissat ner bilen.

    Lycka till.

  • Marlene B

    Oj vilken "nystartad" tråd!

    Gissar att dagens tips är lite för sena tips för TS

    Missade att kolla vilket datum den startades..

  • Marcupilami

    Skitlätt, men kostar 200:- om du låter en verkstad göra det på ett kick.

    Ska du göra det själv, skaffa en garagedomkraft.


    dator heter det. datOR...
  • Allli

    Varför väljer du inte mobiltdäckbyte? Sök de på instagram. De kommer hem till dig o byter dina däck på plats för 300:-

  • Rabarbapuppa
    Allli skrev 2017-10-27 01:42:09 följande:

    Varför väljer du inte mobiltdäckbyte? Sök de på instagram. De kommer hem till dig o byter dina däck på plats för 300:-


    Härligt trådlyft. Tror du TS har lyckats byta än? Det har bara gått 10 år sen frågan kom. Nice smygreklam också. 
  • Ewald01
    SandvikenMamma skrev 2007-10-12 11:15:13 följande:

    Jag har ingen som kan hjälpa mig att byta däck, men det är ju snart dags för det... Tror ni att jag kan göra det själv, eller är det bättre att gå till någon firma?


    Det är inte svårt att byta till vinterdäck - om du har vinterdäck hemma. Möjligtvis beror det också på vilken bil du har.

    Det är enkelt om man har en mindre bil i alla fall!
Svar på tråden Är det svårt att byta till vinterdäck?