• fantasy

*Hur kommer det sig att vitpeppar är bra att

Hur kommer det sig att vitpeppar är bra att äta i förebyggande syfte mot magsjuka? Hur fungerar det, hur mycket och hur ofta ska man äta det?
    Kevin har kräkts flera gånger i kväll, jag har tagit 12 vitpepparkorn nu, finns det något mer jag kan göra/äta för att förhindra att jag åker dit?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden *Hur kommer det sig att vitpeppar är bra att
  • MrsHawkins

Hålla god hygien...tvätta händerna ofta o så....

• Liten Svala

12 pepparkorn är nog bra, men jag har hört att det ska räcka med fem.

• Majken

Pepparkorn är suveränt tycker jag, men har oxå hört att det räcker med 5! För övrigt gäller god handhygien samt hålla toasitsen ren efter ev. besök där.

Hoppas du slipper magsjuka - det är min värsta fobi *urk*

• Prinsessans mamma

Har också hört det där, både kryddpeppar och vitpeppar. Dom som kör metoden SVÄR på att det funkar...5 eller 6 st har jag också hört.
    Sen är det väl bara att tvätta händerna o toa osv...

• Prinsessans mamma

Har också hört det där, både kryddpeppar och vitpeppar. Dom som kör metoden SVÄR på att det funkar...5 eller 6 st har jag också hört.
    Sen är det väl bara att tvätta händerna o toa osv...o hålla tummarna

• kremlan

10 vitpepparkorn! Varken mer eller mindre. Det har blivit lite "skrock" över det hela. Men jag lovar att det fungerar. Arbetar på förskola och är ofta utsatt. Under 18 år har jag bara varit magsjuk 2 ggr. (peppar-peppar)!

• jennn

det har jag aldrig hört. hur fungerar det? ska man äta 10 peppar korn?
    när nån nära är magsjuk eller när ska man göra de?

• fantasy

Okej då kanske jag tog i lite i överkant med vitpepparkornen, men jag tog ju inte för lite i alla fall :-P
    ska man vara försiktig med att äta då man är mitt uppe i magsjukan oxå eller?
    Jag vill verkligen inte åka dit, tycker att jag har haft tillräkligt med magsjuka i mina dagar..
    Ska vitpepparen tas som en engångs dos eller ska jag ta vid flera tillfällen under dagen?

• fantasy

Jag förmodar att jag inte kan ge kevin vitpeppar..?
    Har har ju som redan sjukan.. och han är väl för liten oxå med sina 11 månader?

• kremlan

Jag tror inte Kevins mage skulle må bra av peppar.
    Jag talar om som vuxen.
    När magsjuka går äter jag 10 korn i ett svep varje morgon tills faran är över...

• Tintomara

Men hur kommer det sig att pepparkorn hjälper? Är det någon som vet?

• Aiwendil

Ät 10-12 varje morgon och varje kväll.
    Det hjälper!

• fantasy

det hjälpte inte... *mår illa* Det värsta är nu dock över men då åkte killen dit i stället.. *suck*

• Fru Indosaurie

men vaddå? Ska man svälja kornen hela eller? alla på en gång?
    Är det bara för att motverka eller hjälper det när det redan är försent?

• javalady

Som andra skrivit - hygienen är viktig! De som är magsjuka bör inte röra mat ect. (Nu gällde det förvisso en 11-månaders från början, men ändå!).

Separata toaletter om man kan är också ett bra tips samt rengöra dem ordentligt och ofta!

Sedan ang vitpepparkornen: Skulle det inte funka - tja, då spyr man ju uppenbarligen upp dem igen! Den gång jag inte tänkte på att ta vitpepparkorn fick jag magsjuka... *blärk* Värsta jag vet! Vet jag att det går magsjuka i närheten så är det 10 st _HELA_ vitpepparkorn som gäller. Den beprövade förskolevarianten!

Hoppas att ni trots allt mår lite bättre nu!

• family first

jag har också ätit 10 vitpepparkorn vid magsjukeepedemier...det hjälper men visst kan jag känna lite illamående men inte kräksjuk...har kräksjukefobi..så peppar funkar för mig...ett annat tips är en halv pressad citron o en tesked salt i ett glas kallt vatten drick...inte gott men det funkar..min dotter blev bra på 10 min...

• Champagne

www.shenet.se/ravaror/eosvartpeppar.html

där står lite kul att veta om svartpeppar (vitpeppar är ju bara kärnorna, svartpeppar är med skalet kvar).

"Peppar har använts i tusentals år i Asien som krydda och medicin. Kryddan stimulerar smaklökarna och utsöndringen av magsaft = ökar aptiten och underlättar matsmältningen, hjälper vid kolik, förstoppning, diarré, illamående och halsbränna, särskilt av mycket fet mat. Stärker vid kronisk trötthet och dåligt immunförsvar. "

Svar på tråden *Hur kommer det sig att vitpeppar är bra att