• JozephineEriksson

Bea sås ! Vad gör jag för feeeel !?

Misslyckas nästan alltid med min beasås. Den skär sig efter jag haft i kanske hälften av allt smör. Är det för varmt? Har jag i för mkt smör åt gången? (fast jag delar i minimini bitar) Eller ska jag smölta smöret? Hur varmt ska det vara?? Vispar jag för länge så den skär sej? Är jag för seg kanske.
    Har ni nåt gott recept som fungerar???
    Tacksam för svar under dagen idag :) Ska göra nå god mat :P

• Svar på tråden Bea sås ! Vad gör jag för feeeel !?
  • Birgitta2

Är det påse du gör bearnaisesåsen på? Ibland kan det bero på lite för mycket smör. Då kan du ha i lite extra vatten, eller mjölk, beroende på vilken sort du använder.

Gör du såsen själv, så är det jättesvårt att inte få den att skära sig. Jag har gett upp själv där. Nu är det alltid påsar som gäller.

• annca

Min skär sig också ibland, och det brukar, har jag kommit fram till, på att jag låtit den koka upp igen efter att jag rört i smöret... Alltså för hög värme.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Atamon

Jag antar att det är egen béarnaisesås du menar? Sås på påse skär sig väl väldigt sällan?

Om den egna såsen skär sig så har du troligen för hög värme. Prova att göra såsen i vattenbad, då är det mindre risk för att den skär sig. Nu är det länge sedan jag gjorde egen béarnaise (pga allt fett) men förr gjorde jag ofta. Innan jag blev van, så gjorde jag alltid i vattenbad, sedan när jag var van så struntade i det och gjorde såsen på svag värme istället. Såsen har aldrig skurit sig. Jag smälte alltid fettet och lät det svalna. Men om såsen skär sig, tillsätt snabbt en isbit eller lite kallt vatten och vispa kraftigt.

Jag använder alltid detta receptet från Vår Kokbok

4-6 portioner / blir 2,5 - 3 dl sås

150 g smör eller margarin
    5 krissade vitpepparkorn
    1-2 persiljestjälkar eller kvistar
    1 msk finhackad schalottenlök eller gul lök
    3 msk ljus vinäger
    3 msk vatten
    3 äggulor
    persilja, dragon

Smält fettet och låt det svalna.
    Koka peppar, persiljestjälkar, lök, vinäger och vatten i en liten rostfri kastrull utan lock tills ungefär hälften (ca 1/2 dl) av vätskan återstår. Sila bort kryddorna och häll tillbaka vätskan i kastrullen.
    Ställ kastrullen i vattenbad i en större kastrull. Vattnet ska vara sjudhett men inte koka. Vispa ner äggulorna. Sjud under vispning tills blandningen börjar tjockna. Tag kastrullen från värmen, tillsätt det smälta fettet i en stråle under kraftig vispning, först i tunn stråle sedan tjockare. När allt fett vispats i ska såsen vara tjock. Sjud den eventuellt lite till om den verkar tunn.
    Smaksätt med finhackad persilja eller smulad dragon.

Såsen kan varmhållas en stund om kastrullen då får stå i varmt
    vatten. Men ej över 60 grader, då finns det risk för att den skär sig.

• JozephineEriksson

Tack tack TACK!! Så mkt för receptet! Gissa om det blev bra?! Visseligen kokade jag för lite med vinägern så den blev lite stark. Men den blev tjock och fin som jag aldrig fått den förr. Hur glad som helst. Nästa gång blir den perfekt!

• Atamon

JozephineEriksson skrev 2007-10-12 15:39:05 följande:

Tack tack TACK!! Så mkt för receptet! Gissa om det blev bra?! Visseligen kokade jag för lite med vinägern så den blev lite stark. Men den blev tjock och fin som jag aldrig fått den förr. Hur glad som helst. Nästa gång blir den perfekt!
    Vad bra att det gick bra trots att jag skrivit krissade vitpepparkorn istället för krossade!
    Vinäger kan ju ha en förmåga att tränga igenom ibland, men hemmagjord béarnaise är ju så mycket godare än påssås så de som ska äta blir glada ändå
  • JozephineEriksson

Ja det var helt otroligt gott ! Som på dyr restaurant :)

• En liten

När såsen skär sig lägger du ner en isbit och vispar av bara tusan. Det räddar de flesta såser, sluta bara inte vispa förtidigt!

Svar på tråden Bea sås ! Vad gör jag för feeeel !?