Jag antar att det är egen béarnaisesås du menar? Sås på påse skär sig väl väldigt sällan?
Om den egna såsen skär sig så har du troligen för hög värme. Prova att göra såsen i vattenbad, då är det mindre risk för att den skär sig. Nu är det länge sedan jag gjorde egen béarnaise (pga allt fett) men förr gjorde jag ofta. Innan jag blev van, så gjorde jag alltid i vattenbad, sedan när jag var van så struntade i det och gjorde såsen på svag värme istället. Såsen har aldrig skurit sig. Jag smälte alltid fettet och lät det svalna. Men om såsen skär sig, tillsätt snabbt en isbit eller lite kallt vatten och vispa kraftigt.
Jag använder alltid detta receptet från Vår Kokbok
4-6 portioner / blir 2,5 - 3 dl sås
150 g smör eller margarin
5 krissade vitpepparkorn
1-2 persiljestjälkar eller kvistar
1 msk finhackad schalottenlök eller gul lök
3 msk ljus vinäger
3 msk vatten
3 äggulor
persilja, dragon
Smält fettet och låt det svalna.
Koka peppar, persiljestjälkar, lök, vinäger och vatten i en liten rostfri kastrull utan lock tills ungefär hälften (ca 1/2 dl) av vätskan återstår. Sila bort kryddorna och häll tillbaka vätskan i kastrullen.
Ställ kastrullen i vattenbad i en större kastrull. Vattnet ska vara sjudhett men inte koka. Vispa ner äggulorna. Sjud under vispning tills blandningen börjar tjockna. Tag kastrullen från värmen, tillsätt det smälta fettet i en stråle under kraftig vispning, först i tunn stråle sedan tjockare. När allt fett vispats i ska såsen vara tjock. Sjud den eventuellt lite till om den verkar tunn.
Smaksätt med finhackad persilja eller smulad dragon.
Såsen kan varmhållas en stund om kastrullen då får stå i varmt
vatten. Men ej över 60 grader, då finns det risk för att den skär sig.