• Princesscake

"Förstöra sitt liv"

Är det bara jag som tycker att den termen är ganska konstig i samband med att skaffa barn tidigt?

Förstöra sitt liv tycker iallafall jag är när man blir heroinist, alkoholist eller liknande.

Jag känner en tjej vars föräldrar (båda två) var 17 år när dom fick henne, båda två har idag högt uppsatta positioner i sina yrken och dom har råd att åka utomlands och allt sådant och hon har definitivt inte haft någon dåligt uppväxt.

Bara för att man skaffar barn är väl inte livet över?
    Det betyder ju inte att man aldrig mer kan festa, eller ta ett glas vin med sina vänner, när barnet blir större kan man ju fixa barnvakt om man vill gå på någon fest.
    Studier går väl också att sköta med barn?

Vad vet jag, jag har ju inga barn i o fs, men jag tycker bara att det är en konstig sak att säga till en ung kvinna som vill behålla sitt barn, det är säkert skittufft, men å andra sidan är nästan ingenting här i livet lätt.

Eller vad tycker ni?

• Svar på tråden "Förstöra sitt liv"
  • Smus

Du har väldigt kloka tankar. " Förstöra sitt liv" är kanske lite grova ord att använda i sådana sammanhang, men jag tycker ABSOLUT unga tjejer skall tänka en gång extra innan de skaffar barn, för det är ingenting man kan backa på senare i livet. Och jag VET att det finns unga mammor där ute som gör SKITbra (ursäkta språket) jobb med sina barn och inte kunde valt bättre.

• sandra89

Jag är en "ung" mamma, fick barn i Juli i år. Fyllde nyss 18.
    Nej jag har inte förstör mitt liv! Tycker däremot det har blivit bättre och visst kan man gå ut och festa osv någon gång sen så tror jag man tar det lite lugnare eftersom man har ett ansvar.
    Visst ska man tänka flera gånger eftersom barn är ett ansvar. Jag har fortsatt plugga på helttid så det kan man också göra!
    Men jag tycker helt klart det är fel med moral mammor/andra personer som säger att man inte kan vara en bra mamma för att man är ung. Det har ingenting att göra med ålder eller pengar!

• Novus

Konstigt är det att andra bedömer det som att förstöra sitt liv. För mig skulle jag förstöra mitt liv om jag började med något missbruk, hamnade i våldsgäng osv. Inte att skaffa barn. Men vad har andra för rätt att bestämma vad som gör någon annans liv förstört?
    Visst, man har kanske inte samma förutsättningar för resor, arbete, pluggande eller vad man nu vill göra. Men å andra sidan får man ju något så fantastiskt som barn.
    Jag hade utbildning när jag skaffade barn. Men jag vill ändå läsa något annat nu. Jag hade precis fyllt 21 när vi fick första barnet. 22 när andra kom. Jag kan fortfarande göra mycket, även om det kanske måste till mer planering.

Men den kärlek man får av sina barn, den går inte att varken beskriva eller ersätta.

Provade en klänning igår och dottern (2½ år) kollade på mig och sa "Vad du är snygg" De är underbara de små!

• TheLove

Nu vet jag inte om jag räknas in under kriterien unga mammor.

Jag är 19 år och gravid med min pojkvän som jag har varit tillsammans med i 3 månader. Bebisen är planerad och väldigt efterlängtad från oss båda. Vi har båda längtat efter barn sen vi var 15 år (då kände vi ju inte varandra) men vi hade inte rätt person att skaffa barn med. När vi blev tillsammans så konstaterade vi båda två att vi ville ha barn, gärna för flera år sen så det var jätte naturligt för oss att börja försöka.

Det ända negativa jag hör från omgivningen är:
    "vem är pappan?" med tanke på att jag hade ett långt dåligt förhållande innan...
    "hur blir det med ekonomin?" mmen jag tror det är det enda negativa vi fått höra.

Kan få kommentarer som:
    "Åh vilken tur att det blev med Anton och inte med ditt ex"
    "Åh va roligt, du ska bli mamma"
    "får jag känna på magen?/har du fått någon mage än?"
    "ska ni ta reda på könet?"
    "Var det planerat?" (svar ja) "Men ni har väl inte varit tillsammans så länge?" (nej det har vi inte men det känns rätt) "Nej men gud va skoj!"

Så jag antar att jag inte hör till "unga föräldrar" jag känner mig definitivt inte som någon. Men alla är så glada över våran bebis

När jag höll till här som 16 åring där emot och längtade barn fick jag ofta höra: " Du förstör ditt liv" osv. Men det är nästan bara på FL det är så¨. Här på FL har jag ju fått några kommentarer om att vi skaffade barn så tidigt i förhållandet och även att vi är unga men jag tror det är moraltanterna på fl som stojjar runt. Dom existerar inte lika mycket i verkliga livet.

• Princesscake

Novus skrev 2007-10-12 13:11:15 följande:

Konstigt är det att andra bedömer det som att förstöra sitt liv. För mig skulle jag förstöra mitt liv om jag började med något missbruk, hamnade i våldsgäng osv. Inte att skaffa barn. Men vad har andra för rätt att bestämma vad som gör någon annans liv förstört? Visst, man har kanske inte samma förutsättningar för resor, arbete, pluggande eller vad man nu vill göra. Men å andra sidan får man ju något så fantastiskt som barn. Jag hade utbildning när jag skaffade barn. Men jag vill ändå läsa något annat nu. Jag hade precis fyllt 21 när vi fick första barnet. 22 när andra kom. Jag kan fortfarande göra mycket, även om det kanske måste till mer planering.Men den kärlek man får av sina barn, den går inte att varken beskriva eller ersätta.Provade en klänning igår och dottern (2½ år) kollade på mig och sa "Vad du är snygg" De är underbara de små!
    Haha :D gud så gulligt!

Jag håller med Smus, absolut ska man tänka över sitt beslut också.

Jag känner till och med folk, vars barn har förändrat deras liv på ett bra sätt, en ung mamma som var involverad med droger och så vidare, hade haft det svårt i sitt liv. När hon blev med barn så var det slut med det. Plötsligt fick hon något att leva för, som var SÅ mycket bättre än droger och allt sådant.
    En kille som var alkoholist och som tvärt slutade dricka när hans tjej blev gravid.

Naturligtvis ska man inte skaffa barn för att lösa sina problem, men ni förstår kanske vad jag menar :)
  • Novus

TS
    Hoppas ingen sa till de personerna att de förstörde sina liv när de skulle ha barn.
    Vad kul att det blev en sån positiv förbättring

• Wicke
    Min mamma sa till mej när jag blev oplanerat gravid med första sonen: Du förstör ditt liv!
    Tack å hej leverpastej kände jag!
    Sen kan jag känna så här:
    Vem ger folk rätt att kommentera, klanka ned på mina val i mitt liv som jag är gammal nog att besluta om själv?
    INGEN!

Aldrig har jag hört den kommentaren till en äldre kvinna som är gravid med sitt första barn så varför ska unga kvinnor behöva få den käftsmällen?

PS. Min mamma är nu mäkta stolt mormor till 3 killar ( mina <3 )men hon tycker, för min skull, att det räcker med 3, vi får väl seFlört
    ¤You can have a piece of me-Watch Out!!!¤
  • Joje

Att skaffa barn är verkligen inte att förstöra sitt liv - det tar bara en annan vändning och blir aldrig detsamma igen, både för unga och äldre föräldrar!

• Tiddlan

Det är folk som inte vet vad dom pratar om.
    Barn berikar livet.
    Ibland är det tufft men det jobbiga glöms fort.
    Det är alltid lätt att komma med pekpinnar och fördomar när man inte varit i en sits själv.

Däremot är det inte lätt att vara förälder, det är bland det svåraste uppdrag man får i livet.
    Men också det största och mest meningsfulla, i postiv mening.

• 3mily

tycker detär för tidigt att behållaom ni varit ihop i bara 3 månader. liksom då har ni intelärt känna varandras alla sidor helän ens. Man ska ha bott ihop i x antal månader först och iaf varit ihop i minst 1 år enligt mig. för man vill ju ändå helst att de ska hålla med killen man skaffar barn med.
    ni kanske bådavill ha barn men ni kanske inte går ihop¨på alla plan ?
    min kille ville ha barn tills vi hade varit ihop in ca 6 månader sen ändrade han sig och tyckte inte v passade tillräckligt bra ihop och då hade jag hunnit bli gravid och då fick han samtidigt veta att jag var gravid. ( gjorde abort)
    då jag vill ha en närvarande pappa.

TheLove skrev 2007-10-12 13:18:51 följande:
    Nu vet jag inte om jag räknas in under kriterien unga mammor. Jag är 19 år och gravid med min pojkvän som jag har varit tillsammans med i 3 månader. Bebisen är planerad och väldigt efterlängtad från oss båda. Vi har båda längtat efter barn sen vi var 15 år (då kände vi ju inte varandra) men vi hade inte rätt person att skaffa barn med. När vi blev tillsammans så konstaterade vi båda två att vi ville ha barn, gärna för flera år sen så det var jätte naturligt för oss att börja försöka. Det ända negativa jag hör från omgivningen är: "vem är pappan?" med tanke på att jag hade ett långt dåligt förhållande innan..."hur blir det med ekonomin?" mmen jag tror det är det enda negativa vi fått höra. Kan få kommentarer som:"Åh vilken tur att det blev med Anton och inte med ditt ex" "Åh va roligt, du ska bli mamma""får jag känna på magen?/har du fått någon mage än?""ska ni ta reda på könet?" "Var det planerat?" (svar ja) "Men ni har väl inte varit tillsammans så länge?" (nej det har vi inte men det känns rätt) "Nej men gud va skoj!"Så jag antar att jag inte hör till "unga föräldrar" jag känner mig definitivt inte som någon. Men alla är så glada över våran bebis När jag höll till här som 16 åring där emot och längtade barn fick jag ofta höra: " Du förstör ditt liv" osv. Men det är nästan bara på FL det är så¨. Här på FL har jag ju fått några kommentarer om att vi skaffade barn så tidigt i förhållandet och även att vi är unga men jag tror det är moraltanterna på fl som stojjar runt. Dom existerar inte lika mycket i verkliga livet.
Svar på tråden "Förstöra sitt liv"