• Magda73

Tips på klätterros önskas

Tänkte köpa klätterrosor att ha på en rosenbåge och undrar om någon här har tips på någon bra sort, härdig till zon 5? Vill gärna ha en remonterande eller en med lång blomningstid. Färg är av mindre betydelse. En doftande sort är trevligt, förståss, men inget måste. Tacksam för alla tips, även på "dåliga" sorter, om ngn köpt och blivit besviken.

• Svar på tråden Tips på klätterros önskas
  • isisisis

En praktfull ros med mörkröda rosor är "flammentanz" vet ej härdigheten på den dock.

• Magda73
    isisisis skrev 2007-10-12 13:59:21 följande:
    En praktfull ros med mörkröda rosor är "flammentanz" vet ej härdigheten på den dock.
    JA den är ju jättefin! Men jag tror att den har väldigt kort blomningstid? Men jag ska kolla upp den! Tack för tipset!
  • Sencha

Rosarium Uetersen ska bara funka till zon 3. Annars är den vacker och blommar länge.

Annars älskar jag honungsros (rosa helena) men den har kort blomningstid.

• ALJO

Hos dig i zon 5 kan du inte vara så kräsen, Flammentanz är härdig även en vit som heter polstjärnan, bägge blommar bara en gång tyvärr.

• Annis76

Jag röstar på New dawn. Bild finns i mitt galleri. Känner dock inte till härdigheten på dem. De blommar hela sommaren och hösten och luktar super.
    Flammentanz gillar jag inte alls. Har gjort mej av med min då den blommade max en vecka på hela året. Skittråkig!

• veera

Det finns även en klängros som hör till kanadensisk buskrosor som borde bli ca 2 meter hög, Quandra. Den klarar sej bra i zon 5 i Sverige. Jag har inte den ännu men nästa sommar så ska jag köpa Quandra. Här kan du läsa lite mera om den: http://www.blomqvistplantskola.com/kanadarosor.php  Märk att det är finska zoner i texten, plussa på en eller två zon i Sverige!

• VIXIE

Kiftsgate är häftig,blommar med klasar av gräddvita enkla blommor,doftar.Det har påträffats en planta i England som var över 45 m!!!Får nypon
    Zonen är jag osäker på men min moster i Djursholm har en sån.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

Van Utrersen finns förresten på bild i mitt galleri under trädgårdsbilder.Blommar fortfarande här i Halmstadtrakten,jättemycket.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • carola 79

Jag älskar rosen New dawn tycker att den är underbar

coppat fran odla.nu
    'New Dawn' (Wichuriana-gruppen)
    Kanske den bästa klätterrosen! Den är härdig och frisk, blommar länge och mycket, blir stor och yvig och har vackra, ljuvligt ljusrosa, fyllda blommor som doftar svagt men sött! Zon 5.

• jockesfru

Honungsrosen Rosa Helenae, dn tycker jag är fin. Jag bor i zon 5 och har 4 sådana.

Ludvigs mamma
  • sarik

Rosor som får vackra höstfärger och nypon är ju fina även på hösten och vintern. Jag hade gärna valt en sån istället för en som remonterar och inte får nypon... ;-

• Magda73

ÅH vad många fina tips, TACK vad glad jag blir!
    Quadra var ju jättefin men jag vet inte om jag vågar eftersom den var zon IV och så ska man plussa på två zoner (?). Nu lutar det år New Dawn eller Rosa Helena (som var jättesöt men som jag inte riktigt fått kläm på färgen på?)

• veera
    MorsanM skrev 2007-10-18 21:24:33 följande:
    ÅH vad många fina tips, TACK vad glad jag blir! Quadra var ju jättefin men jag vet inte om jag vågar eftersom den var zon IV och så ska man plussa på två zoner (?). Nu lutar det år New Dawn eller Rosa Helena (som var jättesöt men som jag inte riktigt fått kläm på färgen på?)
    Quandra ska klara sej utan vintertäckning upp till zon 4 i Finland, dvs zon 5-6 i Sverige.
  • Magda73
    veera skrev 2007-10-19 09:50:29 följande:
    Quandra ska klara sej utan vintertäckning upp till zon 4 i Finland, dvs zon 5-6 i Sverige.
    JA, det var ju FINSKA, zoner men då ska den ju klara min trädgård!
  • Biene

Kika på www.rosenposten.dk. Det är en dansk rosenträdgård med postorder. Där kan man kryssa i att få svenska klimatzoner och man kan speca att man vill se t.ex. klätterrosor, färg, doft, antal kronblad mm. De har foton på nästan varje sort och de flesta sorterna går att köpa även i Sverige.

• Kålrot

Vi bor i zon 5 och har i slutet av sommaren planterat olika sorters rosor, klätter-rosorna heter New Dawn (rosa) och Polstjärnan (vit).
    De verkar båda vara tåliga och växtvilliga, men det återstår att se till våren...

Svar på tråden Tips på klätterros önskas