finns det någon chans att bli sjukskriven när man är lärare? (Ej idrott)
Hej!
Jag är lärare i år 5, 8 och 9. Mina arbetdagar är ungefär som följer: Jag går till lektionssalen om det är på samma våning, tar hissen annars, jag får väldigt ont i höfterna av att gå i trappor.
På lektionstid går jag runt och hjälper eleverna tills jag känner att jag börjar bli yr. Då går jag till katedern och sätter mig och dricker vatten och äter russin eller frukt. Eleverna får då komma fram till mig för hjälp. Flera gånger har det hänt att det blivit bråk i klassrummet som jag inte kunnat ta tag i så bra pga yrsel. En gång har jag även svimmat, varit nära flera gånger.
När jag har planeringstid måste jag varva stå och sitta, sitter jag stilla för länge gör det ont i höfterna.
Jag har även hemkunskap, där jag inte alltid har möjlighet att sätta mig när det behövs, efter att ha stått för länge får jag ont också. Där blir jag ofta yr, och jag oroar mig över säkerheten då jag inte rör mig lika snabbt och kan inte kolla av allt de gör.
Jag har överproduktion av sköldkörtelhormon, läkaren betecknar detta som graviditetsstruma, troligtvis av ett övergående slag.Därför medicinerar han inte förrän han sett hur mina värden utvecklas över tid.
Måste pga detta äta väldigt noga och regelbundet för att få i mig all näring, men det är inte alltid så lätt, och jag tror att det kan ha samband med att jag åkt på rejäla förkylningar varannan vecka nästan och tvingats vara hemma. Inte bra för mig (stress när man kommer tillbaka), inte bra för eleverna med olika vikarier hela tiden.
Har även lågt blodtryck och lågt blodsocker.
BM har sagt till mig att tala med läkare på VC om jag skulle behöva längre än en vecka för förkylning, men i övrigt är det inte något som oroar än så länge, tycker hon.
Vad tror ni? Hur mycket värre måste situationen bli? Och finns det någon som helst möjlighet som lärare om man inte blir invalidiserad av foglossning (vilket jag givetvis inte vill ska hända, men är rädd för att jag ska vara på väg dit..)
När jag talat med läkare på gyn.mott. efter att jag svimmade så fick jag bara höra att jag skulle ta det lugnt, sjukskrivning ska det mycket till för, jag har ju inte ett tungt jobb...
Går in i v. 17 idag.