• Eleora

finns det någon chans att bli sjukskriven när man är lärare? (Ej idrott)

Hej!

Jag är lärare i år 5, 8 och 9. Mina arbetdagar är ungefär som följer: Jag går till lektionssalen om det är på samma våning, tar hissen annars, jag får väldigt ont i höfterna av att gå i trappor.
    På lektionstid går jag runt och hjälper eleverna tills jag känner att jag börjar bli yr. Då går jag till katedern och sätter mig och dricker vatten och äter russin eller frukt. Eleverna får då komma fram till mig för hjälp. Flera gånger har det hänt att det blivit bråk i klassrummet som jag inte kunnat ta tag i så bra pga yrsel. En gång har jag även svimmat, varit nära flera gånger.

När jag har planeringstid måste jag varva stå och sitta, sitter jag stilla för länge gör det ont i höfterna.

Jag har även hemkunskap, där jag inte alltid har möjlighet att sätta mig när det behövs, efter att ha stått för länge får jag ont också. Där blir jag ofta yr, och jag oroar mig över säkerheten då jag inte rör mig lika snabbt och kan inte kolla av allt de gör.

Jag har överproduktion av sköldkörtelhormon, läkaren betecknar detta som graviditetsstruma, troligtvis av ett övergående slag.Därför medicinerar han inte förrän han sett hur mina värden utvecklas över tid.
    Måste pga detta äta väldigt noga och regelbundet för att få i mig all näring, men det är inte alltid så lätt, och jag tror att det kan ha samband med att jag åkt på rejäla förkylningar varannan vecka nästan och tvingats vara hemma. Inte bra för mig (stress när man kommer tillbaka), inte bra för eleverna med olika vikarier hela tiden.

Har även lågt blodtryck och lågt blodsocker.

BM har sagt till mig att tala med läkare på VC om jag skulle behöva längre än en vecka för förkylning, men i övrigt är det inte något som oroar än så länge, tycker hon.

Vad tror ni? Hur mycket värre måste situationen bli? Och finns det någon som helst möjlighet som lärare om man inte blir invalidiserad av foglossning (vilket jag givetvis inte vill ska hända, men är rädd för att jag ska vara på väg dit..)

När jag talat med läkare på gyn.mott. efter att jag svimmade så fick jag bara höra att jag skulle ta det lugnt, sjukskrivning ska det mycket till för, jag har ju inte ett tungt jobb...

Går in i v. 17 idag.

• Svar på tråden finns det någon chans att bli sjukskriven när man är lärare? (Ej idrott)
  • sataya

varför skulle du inte kunna bli sjukskriven? det måste du ju kunna...
    hm vet iofs inte hur det är med lärare som så, min sambo är lärare men han är ju inte gravid heller:) haha

pratat med vc? eller chefen??

Lilla
  • Eleora

hehe, nej det kan han ju inte vara. Har pratat med vc, de skriver om jag blir förkyld...typ. Chefen är ju mer om arbetsuppgifterna ska anpassas antar jag, men det är ju lite svårt att byta med någon annan lärare, schema och så. Så utan att jag blir sjukskriven deltid så går det inte att göra något åt situationen på arbetet tror jag. Men ska prata med honom om hur jag känner det nästa vecka. Har varit hemma en vecka nu med feber och förkylning. Åker ju på ny skit hela tiden, tycker jag. Trots att jag äter exemplariskt, tar vitaminer och spritar händerna hela tiden.

• timberhochmandie

Visst kan lärare bli sjukskrivna om det behövs! Det kan alla. Tycker dock att du i första hand ska satsa på att få en läkartid för att få lite hjälp med vad du själv kan göra - konkret och utifrån de förutsättningar ditt jobb ger - för att slippa besvär. Om du funkar som andra normala lärare, blir du stressad, orolig och bekymrad av att "överge" dina elever också, och därmed är kanske inte 2-3 veckors sjukskrivning det optimala. Se till att få en remiss till sjukgymnast som kan hjälpa dig med tips ang. rörelser som ska undvikas etc för att lindra dina bäckenproblem, och se till att någon håller ordentlig koll på dina värden, samt ger tips på hur du kan äta för att slippa yrsel. Du ska naturligtvis inte behöva riskera att svimma på jobbet!

• sataya
    Eleora skrev 2007-10-12 14:43:37 följande:
    hehe, nej det kan han ju inte vara. Har pratat med vc, de skriver om jag blir förkyld...typ. Chefen är ju mer om arbetsuppgifterna ska anpassas antar jag, men det är ju lite svårt att byta med någon annan lärare, schema och så. Så utan att jag blir sjukskriven deltid så går det inte att göra något åt situationen på arbetet tror jag. Men ska prata med honom om hur jag känner det nästa vecka. Har varit hemma en vecka nu med feber och förkylning. Åker ju på ny skit hela tiden, tycker jag. Trots att jag äter exemplariskt, tar vitaminer och spritar händerna hela tiden.
    så har jag med.. jag har fruktansvärda foglossningar, förkyld hela tiden.. och nu igår upptäckte jag att jag ahr en spricka i en tand.. inte alls kul haha..

men prata med chefen och din bm för de borde lyssna..
    har du foglossningar eller så och inte kan jobba så måste de ju hjälpa dig med en bra lösning för alla...
    Lilla
  • chill72

Hej!
    Förstår faktiskt inte varför VC ska sjukskriva dig om de större problemen du har verkar vara graviditetsrelaterade? Jag blev deltidssjukskriven i v 20 med dottern (är "bara" "språkkärring" på högstadiet)eftersom jag fick dels foglossning som gjorde att jag inte kunde sitta på en vanlig stol i många minuter och dels fick yrselattacker där jag trodde jag skulle svimma fast jag satt ned redan. Dessa kombinerades med kallsvettningar - fruktansvärt obehagligt faktiskt. Du verkar ju ha något liknande. Läkaren på kvinnokliniken tänkte sjukskriva mig på heltid, men jag ville ju jobba så jag klarade 2 månader till med halva dagar på jobbet (viktigt då att dela arbetstiden med halva dagar hela veckan för att orka), sedan blev det sjukskrivning på heltid. Förresten, nu när jag tänkter efter så fick jag nog yrselattackerna strax innan jag blev heltidssjukskriven. Så för att efter ett långt inlägg försöka svara på själva frågan så: Ja, mår du så dåligt att du inte kan utföra ditt jobb måste du kunna bli sjukskriven, men jag satsar på läkare inom mödravården snarare än VC!

p.s. Kan också lägga till att det är 4 år sedan så har några regler för sjuksrivning ändrats så vet jag inget om det, men kan i o f s aldrig tänka mig att de kan ta bort rätten till att vara sjuk även som gravid...

• Pingu32

jag tror ärligt att det kan bli svårt. Jag är sjukskriven men får ej ersättning från försäkringskassan. (Arbetar som sjuksköterska)Fick veta det igår. Ska försöka ta ut min semester istället. Fast det känns ju inte så kul... Men några pengar måste man ju ha.

• Eleora

Tack för alla svar. Det känns som att det beror väldigt mycket på vem man talar med. Läkaren på gyn.mottagningen tyckte ju inte att jag skulle sjukskrivas. Men BM tyckte att jag skulle fråga henne om det. Ja, självklart är det så med att jag bara skulle bli stressad och få ångest över att vara borta i två-tre veckor. Yrket är ju sådant att då har jag ändå ett helt berg av rättning när jag komer tillbaka. Ska nog ringa BM på måndag (igen) och be om en tid hos deras MVC-läkare och prata med henne om exakt hur det är. Både för tips om lindring och förebyggande av att det förvärras, men med förhoppning av att bli sjukskriven åtminstone på deltid, så belastningen minskas.

Känner igen det där med att det känns som om man ska svimma även när man sitter, och att kallsvettas. Det är verkligen obehagligt!

• Pingu32

Kan tillägga att jag har prematura värkar och förkortad livmoderhals. Men tydligen tycker försäkringskassan att risken att jag ska föda för tidigt är försumbar och då får jag bara hoppas att de har rätt!

• timberhochmandie
    Pingu32 skrev 2007-10-12 15:03:49 följande:
    Kan tillägga att jag har prematura värkar och förkortad livmoderhals. Men tydligen tycker försäkringskassan att risken att jag ska föda för tidigt är försumbar och då får jag bara hoppas att de har rätt!
    Begär omprövning och se till att ditt sjukintyg är riktigt ordentligt ifyllt - det där låter ju inte kokt.
  • Eleora
    Pingu32 skrev 2007-10-12 15:03:49 följande:
    Det är ju inte klokt! Var det en "vanlig" läkare som skrev intyget eller en från MVC/KK?
Svar på tråden finns det någon chans att bli sjukskriven när man är lärare? (Ej idrott)