• Svalan6

    förstorad livmoder

    Hej !

    Jag har just tagit bort en cysta i livmodern inför ett ivf. Fick då reda på att jag hade en förstorad livmoder 14 cm i stället för sju.
    Har någon liknande och blivit gravid ändock?
    Att den är förstorad beror på myom som ligger utanför livmoderhålan vilka inte skall påverka en graviditet negativt.

    trevlig helg alla i rusket
    Svalan06

  • Svar på tråden förstorad livmoder
  • Sleepingbeuty

    Jag har också ett myom som ligger utanför livmoderhålan och så länge den gör det så är det inga problem.

    Din livmoder kanske drar ihop sig efter cystan som nu tagits bort.Kanske du ska fråga din gynekolog om det.
    Visste inte att livmodern bara var 7 cm?

  • Snax

    Måste få fråga; var din borttagna cysta också ett s k myom? Jag har ett vattenfyllt myom i livmoderhalsen, men undrar om inte vissa kallar det cysta i stället eller om det är samma sak...? Andra med myom har ej sett att det varit vätska i deras.

  • Mynta13

    Snax: myom är en solid muskelknuta, alltså muskel- och/eller bindvävsceller, ingen vätska. Cystor är en annan sak, de är vätskefyllda, kan därmed punkteras om de växer till för stort.

  • Snax

    Mynta13: Vad konstigt, för jag har varit på flera ultraljud där de kollat fostret och "cystan", men ingen av varken läkarna eller barnmorskorna har kallat knutan något annat än ett "myom" trots att den är vattenfylld. Det är fyra personer som granskat den vid olika tillfällen då vi gjort ul. Borde jag oroa mig för att det ändå är något annat än ett myom jag har?

  • Sleepingbeuty

    Det finns ju olika slags cystor, men myom brukar vara muskelvävnad och inte vattenfyllda. Det finns chokladcystor som oftast är blodfyllda. Vattencystor som enbart är vätskefyllda med klar vätska. Fråga nästa gång du är på kontroll.Ibland slaravas det med uttrycken.Är du orolig så prata med din läkare så får du ordentliga svar.

Svar på tråden förstorad livmoder