• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd

Hej alla utlandsföräldrar!

Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord!

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html

Kram

Sofia

• Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd
  • Granada

Har hittat hit! Undrade just varför det var sâ tyst pâ den gamla men den hade ju stängts :( :)...Här är vi lite förkylda med whiskey-röst och halsont. Alonso lâter sà eländig när han grâter hest, men han är relativt munter. Vi planerar för julresa till Sverige. Fâr se hur länge pappa lâter oss vara borta haha. Hoppas att alla mâr bra!

• Sofiko

Granada: Kul att du hittade hit! Jag borjade skicka lanken via gastbockerna igar, men det gick inte mer efter 3 st da det kom upp ett medelande dar det stog att jag forsokte skicka spam Fundersam? Jobbigt med forkylning. Hoppas lilla Alonso blir battre snart. Jag funderar oxa att lamna mannen for nagra dagar i jul for att aka till Sverige, men vi far se!

Har ar en bild pa Erik idag pa basta humor nar pappa busar.

• mamma i malaga

Hej på er, skriver också så att vi kan hålla tråden uppe Vad söt din son är sofiko! Vill inte era män fira jul i Sverige? Har de varit med någon gång? Jag vill helst till sverige varje år, men det funkar ju inte riktigt så tyvärr... Vi har varit i Spanien två år på rad nu men satsar på varannat år sverige - danmark i framtiden. Julen i Spanien kan ju absolut inte jämföras med svensk jul, eller vad säger du Granada? Och hur firar man i Grekland?? Kram från Malaga

• Sofiko

mamma i malaga: Tack!! Han har sina bra dagar och igar var en av dem. Idag sa var han lite gnallig och sov daligt pa dagen. Vaknade hela tiden och bet frenetiskt pa handerna... det kliar i tanderna pa honom, stackaren!

Min man tycker om jul i Sverige och brukar aka med varje ar, men i ar har han ingen semester kvar da han tog nastan allt nar Erik foddes. Vi brukar alltid fira i Sverige, forra julen var forsta i Grekland p.g.a min graviditet da jag kande mig orolig att flyga. Kanske blir det Grekland i ar oxa om mamma och brorsan kommer hit. Man kan inte heller jamfora Grekisk jul med svensk. Den ar inte sa "barnvanlig" och har ju ingen tomte som kommer, inget pepparkakshus samt att julgranarna ar overpyntade och blinkar i takt med julsanger, huga! Men vi firar alltid tva ganger. Svensk den 24:e och grekisk den 25:e. Forra aret var min brorsa och mamma har och brorsan var tomte. Hysteriskt roligt da just denna tomte kom ifran Paris och brot pa franska...hahaha!

Hur firar ni i Spanien?

• Granada

Tack, vi är redan friska frân förkylning. Kan inte göra annat än tro att det är tack vare ammningen som Alonso klarat sig sâ bra och blivit bra igen sâ fort.
    I Spanien firar man knappt jul alls. Middag pâ julafton, nyârsafton middag med familjen och sedan krogen för ungdomarna. Trettondagen kommer de tre vide männen med julklappar. Nej, spansk jul kan kvitta, inte alls som svensk precis som mamma i malaga skriver. Inte ens maten är god haha. Min familj har inte träffat Alonso sâ jag âker nog en tre veckor i alla fall. Ev kommer min sambo senare. Endast juldagen är helgdag och i och med att han är egen företagare har han lite svârt att vara ledig. Men det skulle vara kul om han kunde komma med.

Sofiko: Alonso har händerna i munnen hela tiden ocksâ och kan vara bra irriterad. Men han är bara 3 mânader sâ jag hoppas att det inte är tänder utan att han bara undersöker med munnen och att irritationen beror pâ nât annat. Han är verkligen söt lille Erik. Har han tappat hâret och det har kommit tillbaka eller? Alonso har bara en hätta av hâr. Har klippt allt bak dâ han sâg ut som en ruggig byracka haha. Somliga tycker att jag ska raka av det helt men det vill inte jag. Min sambo ville att vi skulle döpa Alonso till Erik men dâ min bror heter det tyckte jag att det blev konstigt. Men fâr vi en son till en dag kanske det blir Erik ändâ.

• memba

Sofiko: Va söt han är!

Jag kommer att åka till Sverige med Kevin och va borta hela december. Hans pappa stannar här denna gången. Han brukar följa med ett par veckor, dock har vi aldrig firat jul tillsammans, han har ju 2 barn till han vill fira med medans jag vill fira i Sverige. Kevins första jul kommer han att fira utan sin pappa, men med sin stooora familj i Sverige - så jag klagar inte ..

Här kommer min goding (vill ju oxå dela med mig), har redan 2 tänder

• Hëllef

Halloj, det var ett tag sedan Här har dagarna gått ut på att få Ebba att sova, börjar gå riktigt bra. Igår började jag med fasta tider för sömnen men det fick vi lägga ner med en gång då Ebba helt plötsligt blev förkyld för första gången på kvällen.

Vi åker till Sverige på torsdag och kommer stanna i två veckor. Sedan blir det eventuellt en tripp runt första advent då vi har tänkt döpa henne och sedan förstås vid jul. Mycket flygande alltså ... *suck*

Granada: Känner igen det där med att Alonso har händerna i munnen hela tiden. Ebba är precis likadan. Är så roligt när man vaknar på nätterna och hör hur hon riktigt ligger och suger på sin hand. Däremot har hon inte vänt på sig ännu men börjar försöka så smått. När jag lägger henne på mage håller hon huvudet uppe ganska bra och hon kan till och med ta sig lite framåt om hon är på riktigt gott humör.

• Sofiko

Memba: Ah, sota Kevin med stora bla ogon! Kul att tanderna borjat komma! Nu borjar han bli stora killen. Erik har ju fatt borjan till en horntand men an sa lange ar det bara en vit flack (som kommer upp mer och mer). Jag tror andra tander ar pa G oxa da han har riktigt ont ibland och skriker till da hna biter pa handerna. Kul med jul i Sverige. Vi har diskuterat lite och min man vill verkligen inte fira utan oss sa om vi aker till Sverige sa kommer han me sa han aven om det blir bara for 2 dagar. Erik ar ju forsta barnet och Nick alskar julen sa han tycker att det ar en stor grej .

Granada: Kul att din man tyckte om Erik som namn. Vi hade svart att komma fram till ett namn som passar i bada landerna. Erik kom vi pa av en slump da vi gick igenom slaktingars namn och min farfars namn kom upp. Da sa mannen att man kan heta Errikos har i Grekland och det tyckte jag var jattesott sa da blev det Erik Konstantinos i svenska passet och Errikos Konstantinos i det grekiska . Erik har borjat tappa har. Han har en morkbrun "rand" bak och borjar faktiskt bli blond i rotterna. vi far se hur slutresultatet blir, spannande!

Petrusse: Mysigt att aka till Sverige nu nar det ar host. Det ar lite speciellt att kla pa sina sma overaller och mossor. Det blir mycket resande for er, men det gick jatebra for oss att flyga och da ar Erik oxa ganska gnallig av sig. Han sov mest hela tiden.

• Granada

Petrusse: Vad bra att Ebba gillar magläge. Alonso är helt omöjlig att lägga pâ magen. Han blir helt utom sig av ilska och grâter som bara den. Idag lyckades jag ha honom 3 minuter men dâ la han bara huvudet pâ sidan och sög pâ handen sedan blev han förbannad. Tror att Alonso kommer bli ganska sen motorikt sett. Han är ju sâ tung, börjar närma sig 8 kg (har inte vägt honom pâ 3 veckor men dâ vägde han 7,3) och endast 3 mânader. Han sprattlar som bara den och är stadig i famnen i alla fall. Han kunde faktiskt vända sig frân mage till sida dâ han var omkring 2 mânader (dâ gilla han magläge) men nu sâ ligger han sâ stadigt pâ rygg.

Memba: Kevin ser ut dom en "riktig" svensk haha! Ser att Alonso och han har en likadan body. Present frân Sverige(frân mitt ex's föräldrar haha). Ska nog shoppa loss hemma i december. Har ju fâtt beviljat "ayuda familiar" med ca 350 euros i mânaden. Hurra!

Hur gör ni för att lägga bilder i trâden? Mâste man vara plusmedlem?

• memba
    Granada: ja, du måste va plusmedlem, annars lägger du bara in en länk så kan vi gå via den, eller så lägger jag upp åt dig!

Jag har oxå fått ajuda familiar, men vet inte hur mycket, lite hjälp iallafall

Jovisst ser han riktigt svensk ut! hee ... Köpte bodyn när jag va hemma i somras, tänkte lite fel vad gäller storlek, trodde att en 68 skulle bli bra nu när det blir kallare, men nu har han snart växt ur den ..

Sofiko: Säker på att det är en tand? Kevin hade oxå en vit prick, men doktorn sa att det va nått annat - och sant, för där kom inte tanden .. Och folk sa att det skulle bli svullet innan, rött, synas en vit rand etc. Jag märkte inget, och BM sa att han fortfarande hade en månad kvar till tandsprickningen, och dagen efter upptäcckte jag som en liten skåra och tanden kändes lite lite grann ... Så fel hade hon!
Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd