• Pillemin

Namngivning istället för dop

Vi vill av flera anledningar inte döpa vårat barn. (främst pga. krykan, religionen och hela "gud-grejen"). Istället vill ha en fin cermoni med släkt och vänner, där vi ger barnet dess namn och fikar och umgås efteråt. Men jag undra lite hur man ska "lägga upp" det hela.. Ni som har haft namngivningar istället för fop, hur har det gått till?

Vi vill gärna ha någon som "håller" i det hela, lite som prästens roll. Vem ska det vara? Kan man ta tex. morfar till barnet? Kan man ha en präst, även om det inte är kristet, så att säga? Vart hade ni namngivningen, inomhus/utomhus?

Vi har på min sida av släkten en dopklänning som är gjort av min mormors brudslöja, och som alla i släkten efter henne döpts i. Jag skulle gärna vilja att årat barn hade den då, men är det "fel" att använda den då, eftersom det inte är något riktigt dop?

Vad har ni för erfarenheter! Dela med er och kom gärna med bra tips på hur man kan göra dagen så minnesvärd som möjligt! Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 20:12:48:
    Ville bara tillägga frågan:

Hur gammal ska barnet vara när man har cermonin? Hur gammalt var erat?

Barnet kommer födas (förhoppningsvis!) inom en vecka. Vi skulle gärna kunna tänka oss att ha cermonin utomhus (ungefär som höst/vinterbröllop!) men hur löse man det praktiskt? Hur gammal bör barnet vara? Tack igen!

• Svar på tråden Namngivning istället för dop
  • Emmyjane

Titta på biblioteket, jag hittade en bok som hette typ "dop och namngivning" där fick man hjälp med texter, mat, ideer altså.

• Mikkel räv

Du gör ju som du vill, men jag tycker inte att du skall använda dopklänning på din ceremoni. Dopklänningen är en kristen symbol, som står för den renhet man får genom att dö och uppstå med Kristus i dopet.

• Pillemin
    Mikkel räv skrev 2007-10-15 21:02:18 följande:
    Du gör ju som du vill, men jag tycker inte att du skall använda dopklänning på din ceremoni. Dopklänningen är en kristen symbol, som står för den renhet man får genom att dö och uppstå med Kristus i dopet.
    men eftersom det är vi i släkten som gjort klänningen till vad den är idag, så känns det inte riktigt som någon "kristen symbol". den kommer ju från början från min mormors bröllopsslöja, vilket gör att den känns mer.. "fri", och inte så bunden till just kristendomen.

eller ja, vi gör väl vad som känns bäst, men tack för din åsikt! 
  • Anke

vi hade en namngivning själva, där dottern hade min gamla dopklänning. då var hon ca 4 månader. vi hade en dikt, berättade lite om Noras namn och var de kom i från. sen avslutade vi med att doppa hennes fot i champagne som "dop". =)

tror det finns bilder i mitt galleri.

en del län vet jag har borgerliga "namngivningsförättare", men det finns nog bara i ett eller två län.

tycker det är jättefint med namngivningar, har bara varit på två dop av alla kompisar som fått barn.

gifte mig också borgerligt, men i rådhuset (pampig lokal, med marmorgolv och tegelvalv). borgerlig vigselförättare och 100 sittande gäster, med musik och grejer.

.?:*¨¨*:?.Nygift , 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • Prins Bus

Vi hade namngivningsfest för vår son. Har inte riktigt tid att skriva nu, men jag återkommer. Ville bara i all hast tillägga att enligt mig kan ni givetvis ha dopklänningen. Ni gör det ni vill av cermonin, det ni tycker är vackert och värdefullt. Kram å lycka till med planerandet!

• Anke

vi valde också faddrar till henne och hade middag och vin efteråt.

• miamoto

Vi hyrde bostadsföreningens festlokal. Berättade om vilka namn vi valt och varför. Dotterns faster sjöng en sång och bonusfarmor läste en dikt. Vi sjöng några sånger som vi skrivit själva (barnvisor med text om dottern). Samt fikade förstås och öpnnade presenter! Ev var det någon mer som höll tal.
    Dottern var ca 4 månader.

Hos oss var det vi (mamma och pappa) som höll i trådarna men klart det går bra med tex morfar också.

Lycka till!

• Prins Bus

Så, nu har jag lite tid...
    Vi var ute, på sommaren. Leon var ca fem månader. Min man sjöng en sång av Jojje Vadenius, jag läste en dikt. Vi berättade om namnen vi valt och skålade i champagne. Sonen hade en body med hans namn tryckt på. Vi valde en fadder och en madder som fick en litet brev som vi skrivit. Oxå de sjöng för honom. Gästerna fick alla med sig ett inramat foto på killen hem. Det var uppsluppet, lättsamt och mycket mycket lyckat. Min ambition var att tänka ut saker som vi gillar i vår familj och använda det. Vem säger att en dopklänning måste bäras bara på ett dop? Glöm alla gamla "regler" och gör något som passar er är mitt råd. Även om vi var helt slut just då (sömnbrist) så är jag så glad att vi gjorde något, det blev som en välkomstfest för en ny liten människa!

• misanfisan

Hej!!

Jag och min sambo har även vi bestämt oss för att hoppa över dopet och istället ha en namngivningscermoni.
    Jag hittade en bok på nätet som heter "Den svenska högtidsboken" som tar upp alla svenska högtider, som dop, bröllop osv men utan det kristna temat. Finns förslag på sånger, dikter och upplägg för just en namngivningscermoni, väldigt användbar och inte alls dyr för en inbunden bok.Gå in på Adlibris och sök på titeln så hittar du den. Lovar du inte kommer bli besviken!

kram Misan

• Anke
    misanfisan skrev 2007-10-18 23:15:47 följande:
    Hej!!Jag och min sambo har även vi bestämt oss för att hoppa över dopet och istället ha en namngivningscermoni. Jag hittade en bok på nätet som heter "Den svenska högtidsboken" som tar upp alla svenska högtider, som dop, bröllop osv men utan det kristna temat. Finns förslag på sånger, dikter och upplägg för just en namngivningscermoni, väldigt användbar och inte alls dyr för en inbunden bok.Gå in på Adlibris och sök på titeln så hittar du den. Lovar du inte kommer bli besviken!kram Misan
    den går att låna på bibblan också =) men den är bra, just för att det finns många ceremonier av olika slag.
Svar på tråden Namngivning istället för dop