Namngivning istället för dop
Vi vill av flera anledningar inte döpa vårat barn. (främst pga. krykan, religionen och hela "gud-grejen"). Istället vill ha en fin cermoni med släkt och vänner, där vi ger barnet dess namn och fikar och umgås efteråt. Men jag undra lite hur man ska "lägga upp" det hela.. Ni som har haft namngivningar istället för fop, hur har det gått till?
Vi vill gärna ha någon som "håller" i det hela, lite som prästens roll. Vem ska det vara? Kan man ta tex. morfar till barnet? Kan man ha en präst, även om det inte är kristet, så att säga? Vart hade ni namngivningen, inomhus/utomhus?
Vi har på min sida av släkten en dopklänning som är gjort av min mormors brudslöja, och som alla i släkten efter henne döpts i. Jag skulle gärna vilja att årat barn hade den då, men är det "fel" att använda den då, eftersom det inte är något riktigt dop?
Vad har ni för erfarenheter! Dela med er och kom gärna med bra tips på hur man kan göra dagen så minnesvärd som möjligt! Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 20:12:48:
Ville bara tillägga frågan:
Hur gammal ska barnet vara när man har cermonin? Hur gammalt var erat?
Barnet kommer födas (förhoppningsvis!) inom en vecka. Vi skulle gärna kunna tänka oss att ha cermonin utomhus (ungefär som höst/vinterbröllop!) men hur löse man det praktiskt? Hur gammal bör barnet vara? Tack igen!