• aifos75

Tips mot torra spruckna läppar?

Min lilla dotter är förkyld och när det är jobbigt att andas via näsan andas hon (förstås) via munnen och då blir ju läpparna lätt torra och spruckna. Vad ska man smörja med? Jag har smörjt med babyolja men den är ju rätt tunn. Jag använder miniderm till hennes kinder o näsa men det vill man ju inte sätta på läpparna. Finns det nåt "babycerat" eller annan bra återfuktande salva som inte är farlig om de slickar i sig den?

• Svar på tråden Tips mot torra spruckna läppar?
  • Maverich

Försvarets gröna "läppbalsam" ska väl vara bra?!

• bellanbus

Alltså nu är detta inte precis till läpparna, men jag har använt det själv och på min dotter, både under nariga näsor och på spruckna läppar.

Locobase Repair, en hudkräm som är suverän! Fet och fin men inte flottig! Finns att köpa i mindre tuber på Apoteket!

Rekommenderas varmt!!!

Välkomna till Effelltown....
  • Tilcha

Försvarets hudsalva har förstört mina läppar. Den är precis lika illa som Lypsyl o.dyl.

Läpparna är ännu torrare nu än tidigare. Men kolla på apoteket om de har nåt förutom Försvarets. Helst nåt naturligt utan tillsatser eftesom de oftast är de som torkar ut läpparna å gör att man blir beroende av läppbalsamet. Kanske nån hälsobutik.

Har hört att nån utav de dyrare kosmetikamärkena ska ha nåt läppbalsam som är jättebra men hur det är med konstiga tillsatser i dem vet jag inte. Kostar säkert flera hundra oxå.

• Anna Panna

Elisabeth Arden har en creme som heter något typ "Eight hour creme" som är jättebra till småsår, torra partiet och torra läppar - det kan vara den Panictjej tänker på. Jag har köpt den och den kostar närmare 200:- för en liten tub men den är värd det (och jag anser mig vara ganska snål faktiskt) och dryg som attan så den räcker i några år.

• Maverich
    Anna Panna skrev 2007-10-12 20:27:57 följande:
    Elisabeth Arden har en creme som heter något typ "Eight hour creme" som är jättebra till småsår, torra partiet och torra läppar - det kan vara den Panictjej tänker på. Jag har köpt den och den kostar närmare 200:- för en liten tub men den är värd det (och jag anser mig vara ganska snål faktiskt) och dryg som attan så den räcker i några år.
    Den har jag men kan man ge den till en bebis?
  • Tilcha

Det var nog den jag tänkte på. =)

Kom på att jag brukar använda Idominsalva ibland. Funkar bra tycker jag.

• Anna Panna
    Maverich skrev 2007-10-12 20:30:00 följande:
    Den har jag men kan man ge den till en bebis?
    Jag vet faktiskt inte men jag vet att mina barn har använt den, men inte som bäbisar. Visst är den bra?
  • Magrat

Jag använder inte lypsyl utan köper ett lite dyrare läppcerat på hälsokostaffärer.
    Det heter BiOliv, innehåller bl.a. bivax, olivolja och kamomill. Det finns två sorter, en som är grön (!) och en som är gul. Jag har provat båda och gillar båda.
    Det är relativt dyrt, kostar runt 40 kr, men det är ganska drygt och dessutom ganska mjukt, vilket gör att det är lätt att sätta på torra läppar utan att trycka för hårt.

Svar på tråden Tips mot torra spruckna läppar?