Vår sons farmor vill inte vara barnvakt
Jag har en son som är 14 mån. Den enda möjliga barnpassaren vi har åt honom (övrig familj bor långt bort) är hans farmor som nyligen gått i pension från sitt jobb som förskollärare. Hon har vid ett fåtal tillfällen passat honom då vi haft något viktigt att göra då sonen ej kunnat följa med, det har då handlat om ca 1-2 h passning. De gångerna säger hon att allt gått bra och sonen har alltid mått bra efteråt.
Nu ska sonen ska börja dagis senare i höst och vi skulle eg. behöva hjälp att hämta på dagis en kväll i veckan. Vi tänkte att det kanske är för mycket begärt så vi föreslog om hon kunde hämta en dag varannan eller var tredje vecka men då säger hon att hon inte vill, att hon möjligen kan tänka sig att hämta någon enstaka gång om det är kris men inte gärna. Hon säger att hon tycker det är jobbigt att ta sig dit, hon har ingen bil utan måste åka buss (ca 45 min). Hon uttrycker också att hon egentligen inte vill passa honom alls förän han fyllt fyra år. När jag frågar henne vad som känns fel säger hon att hon är så rädd att han ska bli ledsen.
Min sons farmor ringer ofta och säger att hon saknar honom och att hon tycker att de träffas för sällan. Det hon vill är att vi (som är bilburna) åker till henne och så vill hon träffa honom tillsammans med oss. Hon kommer inte gärna till oss om vi inte hämtar och lämnar henne då hon tycker det är jobbigt att behöva åka buss hit. Hon har inga svårigheter att förflytta sig.
Så nu till vad jag tycker:
Jag känner mig chockad och ledsen över att mins sons farmor inte har viljan att vara själv med honom. Jag anser att det är hennes eget ansvar att skapa en relation med sitt barnbarn om hon vill det. Min son är så pass stor nu och ska snart börja dagis, hur kan han då vara för liten att passas av sin egen farmor?! Både jag och min man är mycket besvikna över hennes agerande. För mig är det självklart att man hjälps åt inom familjen.
Vad hade ni gjort? Vilka krav kan man ställa på sina far- och morföräldrar? Kan man alls ställa krav? Hade ni ställt upp på att åka till henne när hon vill träffa honom?
Tacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 22:29:27:
Eftersom de flesta av oss är eniga om att man inte kan kräva t.ex. barnvaktshjälp av mor- och farföräldrar är det mer intressant att diskutera vad vi har för förväntningar på våra föräldrars engangemang i våra barn.