Vilka mediciner är ok mot magkatarr?
Jag har en ständig retning eller smärta precis mellan revbenen dygnet runt och undrar vilka mediciner som är ok att ta?
Helst sådana som verkar ett dygn eller så...
Någon som vet?
Jag har en ständig retning eller smärta precis mellan revbenen dygnet runt och undrar vilka mediciner som är ok att ta?
Helst sådana som verkar ett dygn eller så...
Någon som vet?
Åh tack! *rusar till apoteket*
hm... de jag vet med 100 % säkerhet är ofarliga för barnet (enligt apoteket och BM)
är: Omeprazol (men den tar man bara 1 på 24 timmar) Novalucol (mild mot magen men enligt mig helt kass, hjälper mest om man har lite sura uppstötningar) Rennie - mycket bra och dessutom oslagbar mot graviditetshalsbränna, novaluzid (fast jag tror inte den finns längre... osäker...) och så Gaviscon som är sjukt äckliga men rätt bra :)
I övrigt lindar mjölkprodukter ganska bra då de neutralisear magsyran och binder salterna. Man kan småäta lite kex och sådant hela tiden så det inte är tomt i magen, för då gör det oftast ondare med all stark magsyra, bättre att ge den lite sällis :)
Undvik stark o fet mat också.
Lycka till
gaviscon sa barnmorskan till mig, finns i både tuggtablettform och flytande, på apoteket rådde dem mig att ta den flytande då man kan skölja ner med ex juice direkt, medans tuggtabletten måste man ju tugga å ha sig.
När jag var in på förlossningen sa läkaren att Omeprazol INTE var ok..... men jag har inte läst på fass.se.