• ericas mamma

När är det vanligast att barn sätter ihop två ord till en mening?

Min dotter började med det vid 1,5år ungefär, undrar om det är tidigt? Några säge det, men jag är inte alls säker. Hon kan bl.a säga akta dig, pappas bil, mammas bil, ericas bil, min boll.

Nyfiken

|| Erica är mitt liv, mitt allt
  • Svar på tråden När är det vanligast att barn sätter ihop två ord till en mening?
  • MamaMuu

det är nog tidigt. Min son e 20 månader opch han gör inte det alls..

• hallon2

Rent generellt säger man 1 år 1 ord, 2 år - 2 ord etc
    Din dotter är tidig i sin språkutveckling och det är verkligen något att hålla liv i!

Det finns många orsaker till en bra språkutv. och en är att man läser för sitt barn, en annan är att man samtalar med sitt lilla barn. Vad du än gör så gör det igen ;)!

• ericas mamma

aha okej, dottern är nu 20mån. vi pratar mycket med henne,frågar vad hon vill göra o så. Hon tycker oxå det är kul att härma ord. Åh va kul hoppas hon fortsätter med sitt prat i denna takt är ju så kul o höra och väldigt roligt att kunna prata med henne mer

• Tonx

ericas mamma skrev 2007-10-12 22:54:07 följande:

aha okej, dottern är nu 20mån. vi pratar mycket med henne,frågar vad hon vill göra o så. Hon tycker oxå det är kul att härma ord. Åh va kul hoppas hon fortsätter med sitt prat i denna takt är ju så kul o höra och väldigt roligt att kunna prata med henne mer
    Ja, visst är det roligt att kunna snacka med dom!
    Min dotter fyllde 2 år i måndags och hon är också tidig med språket, pratar långa meningar nu och hittar bara på tok att säga.

Häromdagen kom hon med min BH och sa: "Titta, mammas tuttbyxor".

Hon härmar också en massa. Sen ett par månader tillbaka så märker man hur hon lär sig nya ord och meningar varje dag.
  • ericas mamma
    Tonx skrev 2007-10-13 20:17:39 följande:
    ericas mamma skrev 2007-10-12 22:54:07 följande: Ja, visst är det roligt att kunna snacka med dom! Min dotter fyllde 2 år i måndags och hon är också tidig med språket, pratar långa meningar nu och hittar bara på tok att säga.Häromdagen kom hon med min BH och sa: "Titta, mammas tuttbyxor". Hon härmar också en massa. Sen ett par månader tillbaka så märker man hur hon lär sig nya ord och meningar varje dag.
    ah okej, gud va kul det gäller ju o tänka på vad man säger nu, eftersom det snappas upp mycket ord av dottern
  • MammaFru

vid 2,5 års kontrollen vill bvc att barnet ska kunna prata i 2 ords meningar. Vårt barn som är 13mån kan det redan sen snart 2 mån tillbaka! Har ett ordförråd på 50+, sa första ordet 5,5 mån gammal sen har det bara rullat på! Bvc är väldigt imponerade!

• ericas mamma
    MammaFru skrev 2007-10-15 19:28:55 följande:
    vid 2,5 års kontrollen vill bvc att barnet ska kunna prata i 2 ords meningar. Vårt barn som är 13mån kan det redan sen snart 2 mån tillbaka! Har ett ordförråd på 50+, sa första ordet 5,5 mån gammal sen har det bara rullat på! Bvc är väldigt imponerade!
    gud va kul vår bvc vart oxå imponerade vid 1,5års kontrollen att dottern kunde så många ord, är ju så himla kul
  • Ladyvoice

Både våra grabbar har varit tidiga i språket, Robin pratade helt flytande vid 2 års ålder.

Casper blir 2 år på torsdag och han är inte riktigt lika tidig men han pratar lååånga meningar och han pratar konstant.

Sa första ordet vid 6 månader och började sätta i hop 2-3 ords meningar vid 1½år...och nu som sagt pratar han oavbrutet.

Är ju så himla kul att kuna prata med dom...

• Mayen

Även vår dotter, 19 mån är duktig på att prata.
    Häromdan var vi i pappans affär när jag sa till henne:
    "Ska vi gå och köpa en glass?" varpå dottern säger:

"JAAA! Vi går! Ses sen, pappa!" (fast på italienska - hon är 2-språkig"

Vi blev mäkta imponerade!!!

• gotland

Min son pratade flytande innan sin tvåårsdag. Men när det är vanligast att de sätter ihop två ord till en mening är väl i tvåårsåldern har jag hört.

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Catchie80

Jag vet inte det riktiga. Min son började sätta ihop 2 ord redan vid 1 år. Nu är han 2 och pratar i hela meningar och berättar saker med nästan alla korrekta ord. Han pratar i dåtid, nutid,framtid, singular, plural osv. Tex: "Pappa jobbade hela kvällen åkte bilen, vad tokigt va mamma?"

Men BVC säger att han är tidigare än vad dom sett på länge och räknar med att han ligger nästan 1 år framför i sitt språk.

*passar på att skryta och klappa mig själv på axeln*

• ericas mamma

så kul att det finns fler tidiga barn man blir ju väldans stolt över sina barn

• En glad tjej

Min dotter började med tvåordsmeningar vid 15 månaders ålder och nu vid 17 månader är där ingen hejd på henne, hon babblar på som bara den! SÅ min dotter är också tidig men det är skoj!

Svar på tråden När är det vanligast att barn sätter ihop två ord till en mening?