• Eelle

Göra en egen julkalender i tyg

Hje.
    Har tänkt att göra en sådan där julkalender (adventskalender) till mina barn.
    En sånn man kan lägga ett litet paket i för varje dag i december. Kalender ska vara av tyg.

Finns det någon som har ett sajt tips eller ngt med info hur man gör en sådan kalender enklast.

Alla möjliga tips är välkomna!

• Svar på tråden Göra en egen julkalender i tyg
  • Tygtiiger

Titta på panduros hemsida, de brukar ha färdiga pysselkit.

Annars kan du ju bara ta ett rektangulärt tygstycke, något lite kraftigare tyg, och så syr du på fickor på det, en ficka för varje dag och siffrorna 1 - 24 på varje ficka. Kanta alltihop med ett rött band och sy fast ett rött band att hänga upp den på väggen i.

Dekorera med färdiga juldekorationer - DET finns iallafall på www.panduro.se

• Googels

När vi var små hade vi en i juteväv med siffor fastsydda eller klistrade på den (kommer ej ihåg vilket) och under varje siffra fanns en liten metallring att knyta fast ett litet paket i.

Gillade den eftersom man då inte behövde vara så begränsad när det gällde storleken på paketen man knöt fast i den, även om de inte var så stora.

I övrigt kan man dekorera den som man vill, vår hade en tomte högst upp har jag för mej.

• Eelle

ok. tack för båda svaren. ska kika lite på pauduro. vill helst göra en själv. blir som ett extra fint minne då. :)

• gussilago

Jag ska också sy en med fickor. Jag har fått massa inspiration från pinterest. Gå in o sök på advents calendar, där finns mycket fint! Jag tänkte sy breda remsor vågrätt som jag delar av på lagom avstånd med sömmar för att få till små fickor. Fickorna tänkte jag dekorera med små minibroderier som jag har liggande i mina gömmor. Jag tänkte göra fyra remsor x fem fickor. Sen ska jag ha 4 små påsar hängande nertill för de dagar de ska få nått lite större. Jag har det mesta materialet, men behöver en bit enfärgat tomterött bomullstyg sen börjar jag!

• Tygtiiger

En fantastiskt enkel adventskalender är ett långt rött band och 24 klädnypor i trä. Klistra på runda träbrickor och skriv dit siffrorna. Måla. Häpp!! Det blir extra effektfullt om ni bor så att ni har en trappa - häng bandet ovanför ledstången så hänger det paket i trappan hela december. 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Göra en egen julkalender i tyg