• aasa

När fick ni svar på ert fostervattensprov?

1 oktober för 13 dagar sedan gjorde jag fostervattensprov... Hjärtat hoppar varje gång telefonen ringer... fångar posten innan den når golvet... Men svar... NEJ...

Ber om ursäkt måste få skrika av mig... Svar kom, jag blir TOKIG. Klockan tickar tackar och jag älskar min lilla vilde mer mer mer för varje sekund...

Vet inte om jag önskar ett brev eller telefonsamtal!? Hemskt att tänka så, eller?

När fick ni reda på ert svar?

• Svar på tråden När fick ni svar på ert fostervattensprov?
  • Lejonelle

För oss tog det lååång tid. Det tog en hel månad och jag hede redan börjat känna lillpyret i magen. Kollade brevlådan som en galning och det kändes nästan som att vi aldrig skulle få något besked. Sen kom brevet med två ynka rader som betydde allt - positivt besked alltså. Nu har vi en glad son som springer omkring här.

• rosa77

Vi gjorde fostervattenprov efter att ul visade på en cysta i hjärnan, som många barn med downs syndrom har och det tog ca 4 arbetsdagar att få beskedet (det första på kromosonrubbningar). Men de skyndade nog på svaret för att vi var gravid i 17 veckan då och om vi skulle vilja avbryta graviditeten så var det bråttom. Men jag tror att det tar ca 4 veckor för att få det fulländade svaret.

• Mia118

Hej!

På måndag e det fyra veckor sen jag tog mitt fvp. Har inte fått svar än. Jag hoppas defenetivt på brev-svar. Telefon-svar är alltid negativt svar.
    Men jag ringde labb här om dagen o dom sa att dom ringer alltid inom två veckor från provtagningen om dom hittar något som e fel.
    Så jag känner mig lite lugnare nu. Jag är 19 fulla veckor idag.
    Håller tummarna för dig.

• aasa

åh, jisses... det verkar ta låång tid om man inte skyndar på själv...var ringer man då? Labb sa du Mia 118?, måste leta leta nummer nu då!

förvirrad... jag är ju i 18:e veckan nu... och känner mig jättegravid.

Blir i och för sig lite lugnare när man läser som du skriver Mia 118 att vid negativt så ringer dem tidigt..

grattis lejonelle, eller vad man säger!

Rosa77, hoppas att ni fick ett positivt svar!

Håller tummarna för alla Er! Tack för era ord!

• smulan666

Hej.

Vi valde den långa analysen och det skulle ta ca 3-4 veckor sa dom. Vi gjorde fvp på Karolinska i solna, svaret kom efter 2 ½ vecka i brevlådan att allt var bra.

• M med Isa

Oh, hjälp så lång tid. Jag gjorde mitt fvp i onsdags och de sa att jag skulle få svar inom en vecka till tio dagar. Om det är något fel så ringer dom annars får man ett brev. Jag fick för tre veckor sen veta att jag hade 1/24 att det kunde vara något fel och bara att få gå runt och vänta på fvp har varit jobbigt. Jag hoppas att jag redan nästa vecka bara ska få ett brev att allt är bra. Jag kommer att vara livrädd denna vecka när någon ringer.

• skrutthumlan2

berro ju på vilken metod de ska använda, snabbmetoden får man oftast svar inom en vecka men är det fullständig analys tar det upp till 4 veckor...
    Tänk på att det tar ngn dag extra att skicka iväg brevet, ska skrivas ut av sekreterare och signeras av läkare och sedan skickas med posten...

• Mia118

Jag ringde till sjukhus-växeln och bad att få bli kopplad till labb för fosterdiagnostik..Jag bor i närheten av Gbg så jag tillhör ju Östra/Sahlgrenska /Mölndal. Var på Östra o tog fvp.
    Håller tummarna för dig med! ;o)

aasa skrev 2007-10-13 11:31:56 följande:
    åh, jisses... det verkar ta låång tid om man inte skyndar på själv...var ringer man då? Labb sa du Mia 118?, måste leta leta nummer nu då! förvirrad... jag är ju i 18:e veckan nu... och känner mig jättegravid.Blir i och för sig lite lugnare när man läser som du skriver Mia 118 att vid negativt så ringer dem tidigt..grattis lejonelle, eller vad man säger!Rosa77, hoppas att ni fick ett positivt svar!Håller tummarna för alla Er! Tack för era ord!
  • Lejonelle

Precis som skratthumlan sa så tar fullständig analys 3-5 veckor. Provet måste skickas på odling och det tar så lång tid.

Svar på tråden När fick ni svar på ert fostervattensprov?