• lilla trollets mamma

Tips för en bra jobbansökan?

Sitter och har lite ågren för jag håller på att skriva en jobbansökan till ett jobb jag tror skulle passa mig bra... Nu funderar jag på hur jag ska få dem att inse det bara

Tar tacksamt emot tips och råd på vad man ska skriva, vad man absolut ska undvika etc?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tips för en bra jobbansökan?
  • BabyEm

Skickade en utmärkt ansökan till din inbox som min sambo gjort . Du får juh docj ändra till dina uppgifter och arbeten intressen osv

• Ensar

Hej jag håller ockå på att skriva personligt brev till ett jobb som enhetschef inom äldreomsorgen. Skulle vara tacksam att kunna ta tips från din ansökan. Om du har lust och glädje att dela av din ansökan så jag skulle gärna ta emot den. :)

• BabyEm
    Ensar skrev 2007-10-13 11:35:36 följande:
    Hej jag håller ockå på att skriva personligt brev till ett jobb som enhetschef inom äldreomsorgen. Skulle vara tacksam att kunna ta tips från din ansökan. Om du har lust och glädje att dela av din ansökan så jag skulle gärna ta emot den. :)
    Så nu har jag skickat till dej med .. Men det finns juh regler som säger hur många mellanrum det ska vara osv men det blir juh inte samma i inboxen som på ett a4 i word
  • lilla trollets mamma

BabyEm, tack så mkt!! Har skummat igenom, skickade han ett cv med eller räckte det med ansökan?
    Suck jag vet att jag pluggade in det där med mellanrum i gymnasiet men jag minns inte, är det några speciella jag ska tänka på??

Ensar, jag kan inboxa när jag är någerlunda klar, just nu filar jag massa bara :) hittade förresten en tråd med tips också, kolla gärna där med, hjälpe mig en del....

• Ensar

Tack BabyEm. Nu ska jag ta den och läsa

• BabyEm

lilla trollets mamma skrev 2007-10-13 11:45:09 följande:

BabyEm, tack så mkt!! Har skummat igenom, skickade han ett cv med eller räckte det med ansökan?Suck jag vet att jag pluggade in det där med mellanrum i gymnasiet men jag minns inte, är det några speciella jag ska tänka på??Ensar, jag kan inboxa när jag är någerlunda klar, just nu filar jag massa bara :) hittade förresten en tråd med tips också, kolla gärna där med, hjälpe mig en del....
    Nej han skicka bara den ..
    Nja namn o adress längst upp vet jag ska stå till höger
  • SGN

Hej! Jag har efter många ansökningar lärt mig vad som gäller. Skriv helt enkelt varför DU passar perfekt för jobbet. Det är viktigt att det inte blir för mycket text och att man sorterar ut information som inte är relevant. Läs också annonsen noga och se till att du inte missat något som de efterfrågar t.ex. om de vill att du skickar med ett foto.
    Se till att texten inte innehåller stavfel och att dokumentet ser seriöst och proffsigt ut. Det finns dokumentmallar på nätet. Man kan också göra en ansökan som sticker ut lite från mängden t.ex. så sökte jag jobb på en tidning och gjorde min ansökan utformad som en tidningssida, jag fick jobbet. Man kan också använda sig av lite "finare" papper än vanligt vitt. Kanske inte knallrött, men det finns tjockare papper som känns lite lyxigare, det samma gäller kuvertet. Lycka till!

• lilla trollets mamma

SGN, tacktack tack :) Det svåraste tycker jag är att skriva just varför dem ska anställa mig. Har kanske fått lite dåligt jobb-anställnings-självförtroende nu när jag gått hemma och skrotat, känner liksom, nää men varför vill dem anställa mig då...

Nå nu har jag skrivit litegrann men känner att jag måste pausa, ta en promenad eller ngt och läsa sen igen. Är bara superstressad över alltihop- känner som jag lägger all kraft på just detta jobbet o går runt o är nervös pga det.

Ensar, kan skicka så långt som jag kommit nu, är inte klart men är tacksam för all feedback jag kan få=)

• cid

BabyEm:
    åh, jag håller på att söka jobb för fullt...
    Det finns inte någon möjlighet att få ta del av den där ansökan? *flirt flirt*
    Känner att jag fastnat lite i mitt skrivande och behöver lite uppslag....

Svar på tråden Tips för en bra jobbansökan?