• Embé

Hur snabbt ökar mjölkmängden?

Ni som ammar och KAN öka mjölkproduktionen. Om er bebis har en ökningsperiod och ammar "oftare", hur länge tar det innan mjölkmängden ökar för er?

• Svar på tråden Hur snabbt ökar mjölkmängden?
  • Embé

Ingen som vet? Behöver ju inte vara exakt...

• Granada

För mig har det nog tagit ett par dagar. Märker mest att sonen ammar oftare och tömmer bâda brösten, men han är fortfarande nöjd som tur är. Kan dröja upp till en vecka har jag hört.

• Hallonpaj

Ett par dagar, en vecka kanske.

Fast jag hade en trasslig start med första barnet, och då tog det nog en månad att få upp produktionen så att barnet ökade fint i vikt.

• hjärtat82

för mig tar det en vecka typ...

• freddis

Vaddå "ni som KAN öka bröstproduktionen"?? kan inte alla det?
    undrar en som förtvivlat försöker öka just bröstproduktionen (vill slippa flaskan).

• Erkens mamma

Nej tyvärr går detr inte för alla ammande mammor att öka produktionen till de mängder som deras bebis vill ha. Då får man ge ersättning de sista procenten.

För mig har det justerat sig på 3-5 dagar ungefär.

• zukits1

3 dagar har det tagit för mig.

• Embé

Tack alla för era svar! Supersnällt av er.

Försöker att öka så gott jag kan nu. Har aldrig kunnat öka mer är till ca 2 matskedar (med någon av mina 2 barn) men försöker ändå ff att öka. Undrar bara när man NORMALT ser resultat.

• zukits1

Menar du att du kan pumpa ut 2 msk? För vad du får ut med pumpen visar inte hur mycket mjölk du har.

• Hallonpaj

freddis:
    "Vaddå "ni som KAN öka bröstproduktionen"?? kan inte alla det?
    undrar en som förtvivlat försöker öka just bröstproduktionen (vill slippa flaskan). "

Nja, i teorin så fungerar det så, men i praktiken så är det så mycket annat som spelar in. Tex smärta, stress eller sorg kan få det att låpsa sig så att bröstet inte släpper ifrån sig mjölken, man säger att utdrivningsreflexen krånglar. Då blir det svårare att öka produktionen. Sedan beror det ju också mycket på barnet och amningsttekniken, och det är nog i den ändan man behöver bnörja jobba om det krånglar. Kan taget om bröstet bli större? Behöver man kanske mer hjälp med att träna barnets amningsteknik? Eller är barnet kanske inte är riktigt sugmoget ännu, och har svårt att stimulera mjölkproduktionen optimalt?

Embe:
    "Försöker att öka så gott jag kan nu. Har aldrig kunnat öka mer är till ca 2 matskedar (med någon av mina 2 barn) men försöker ändå ff att öka. Undrar bara när man NORMALT ser resultat. "

Pumpar du och ger bröstmjölk på flaska, eller ammar du "vanligt"?

Det bästa är om barnet får suga så ofta den vill, och gärna prova att erbjuda utan att truga(!) med 1-2 timmars mellanrum om inte barnet själv säger till oftare.

Barnet stimulerar mjölkproduktionen mycket mer effektivt än pumpen, det har med både hormoner och sugtekniken att göra. Sedan släpper inte alla kvinnor ens ifrån sig mjölk till pumpen, och vad man får ut med pump säger inget om hur mycket barnet kan få ut eller hur mycket som finns kvar i bröstet.

• Hallonpaj

Just det, det är väldigt effektivt att bädda ner sig hud mot hud med barnet i något dygn. Amma så mycket som möjligt, vila, läs, se på tv, prata i telefon och sov. Dricka och äta!

Hudkontakt stimulerar både de hormoner som styr mjölkproduktionen (oxytocin och prolaktin) och barnets lust att suga.

• Embé

Tack för alla svar!

Hallonpaj och zukits1:
    Jag ammar "vanligt" och har vägt barnen innan amningen och efter (på BB och BVC) och de har fått i sig som mest 35 g (båda brösten) som blir väl ungefär 2 matskedar... (pumpa ur kan jag inte alls så det struntar jag i)

Båda mina barn har alltid varit väldigt sugvilliga och ammat konstant med 1-2 timmars mellanrum, med "bra" och "rätt" tag enligt ett flertal barnmorskor och distriktsköterskor.

Nu fick mitt andra barn kolik och då får han ju äta bara var 4:e timma så det har blivitt amma + tillägg var 4:e timma i två månader och min mjölk börjar ta slut. Tänkte att det kanske går att öka lite igen då om jag går tillbaka till att amma med 1-2 timmars mellanrum som jag alltid gjort förut... nu när koliken försvunnit. Vill ju inte sluta amma.

Bädda ner sig med barnet något dygn och amma låter underbart mysigt (det gjorde jag med första barnet) men det går tyvärr inte när man har en vild 2 åring att ta hand om också.

• Embé

Dum fråga kanske... men om brösten blir väldigt varma mellan amningarna, betyder det att mjölken håller på att öka då? Eller är dom kanske det jämt när man ammar... Har aldrig tänkt på det förut...

• zukits1

Jsg tycker absolut att du ska testa att amma oftare! Men då kanske du får ge lite mindre tillägg så att han inte blir proppmätt i flera timmar.

Svar på tråden Hur snabbt ökar mjölkmängden?