Tips på fisk till ugnsrostade rotfrukter?
Jag behöver tips på fiskvarianter/recept som passar till ugnsrostade rotfrukter, gärna med någon dip/goja till.
Allt utom lax, för det är jag så innerligt trött på. Vad kan man ha till rotgrönsakerna?
Jag behöver tips på fiskvarianter/recept som passar till ugnsrostade rotfrukter, gärna med någon dip/goja till.
Allt utom lax, för det är jag så innerligt trött på. Vad kan man ha till rotgrönsakerna?
Fröpanerad fisk med rostade rotfrukter och ärtpesto
0,6 kg vit fiskfilé, (typ torsk
1 st ägg
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl sesamfrö
salt och peppar
olivolja
Rostade rotfrukter
2 st palsternacka(or)
2 st svartrötter
2 st morötter
4 st potatis(ar)
olivolja
salt och peppar
färsk timjan
1 dl svarta oliver
Ärtpesto
2 dl gröna ärtor
1 dl solrosfrön
0,5 st vitlöksklyfta(or)
0,5 dl parmesanost
1,5 dl olivolja
salt och peppar
1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär rotfrukterna i stavar. Lägg upp rotfrukterna på en ugnsplåt och ringla lite olivolja över. Strö på salt och peppar. Sätt in i ugnen i ca 25 minuter. Strö på färsk timjan och garnera med svarta oliver före servering.
2. Grovkör alla ingredienserna till ärtpeston i en mixer. Smaka av med salt och peppar.
3. Vispa ett ägg lätt i en djup tallrik. Blanda pumpafrön, solrosfrön och sesamfrön i en annan djup tallrik. Salta och peppra fiskfiléerna och vänd fisken först i ägget och sedan i fröblandningen.
4. Hetta upp en stekpanna med olivolja och stek fisken 3?4 minuter per sida. Servera direkt med rostade rotfrukter och en klick ärtpesto.
Receptet kommer från "GI för hela familjen? (Ica bokförlag) av Ulrika Davidsson.
Jättegott blir det med:
Några filéer hajmal (pangasius, är en vit fiskfilé som är ungefär som torsk fast billigare och suuuuupergod, om du inte redan visste det...)
Lite rotgrönsaker i stavar
Cayennepeppar
Salt
Pepparblandning
Holandaisesås
Potatis (om man nu absolut vill ha det trots rotfrukterna)
Rör runt rotfrukterna med lite olja i en ugnsplåt. In i ugnen på cirka 175 grader i 40 minuter (beroende på hur tjocka de är). Lägg sedan fiskfiléerna på frukterna, salta och peppra och in ii ugnen igen i cirka 20 min. Koka ev potatis och gör en holandaisesås spetsad med cayennepeppar.
huuuur gott som helst!!!