• Frippa

**Självundersökning av brösten**

Tänkte på att det här faktiskt kan rädda liv!
    Det är nästan alltid någon i ens närhet som är eller har varit drabbad av bröstcancer. Min mamma är numera friskförklarad men hon har opererat bort en del av sitt högra bröst. Man kan upptäcka det här i tid! Här nedan är en självundersökning som inte tar för lång tid:

Att lära känna sina bröst:
    Brösten är ofta knöliga och ojämna. Därför är det bra att lära känna sina bröst genom att då och då själv undersöka dem. Då blir man van vid hur de brukar kännas och märker förändringar lättare. Dagen efter mens kan vara en bra dag att känna igenom brösten. Då är de mjuka och lätta att undersöka.

*Titta på bröstens form och färg.

*Stå framför en spegel och titta på formen, om huden är jämn och om den har sin vanliga färg.

*Se efter om bröstvårtorna ser ut som vanligt.

*Lyft upp armarna över huvudet och se att bröstvårtorna följer med uppåt.

*Knäpp händerna bakom huvudet och titta noga på bröstens storlek, form och hudfärg. Syns det några hudförändringar, indragningar eller svullnader?

*Sträck upp ena armen bakom huvudet. Känn igenom bröst och armhåla med raka fingrar.

*Känn igenom bröstet med raka fingrar och lätt tryck. Börja med bröstvårtan och gör små cirklande rörelser i flera varv runt bröstet. Flytta sedan ut fingrarna någon centimeter och känn varv efter varv. Avsluta i armhålan.

*Var noga med att även undersöka övre delen av bröstet och området under armen.

*Undersök det andra bröstet på samma sätt.

*Ett bra tips är att känna igenom brösten i duschen. Det är lättare att känna ojämnheter om man är intvålad och fingrarna lättare glider över huden. Är bröstens storlek och fasthet som vanligt? Finns det någon förhårdnad eller knöl?

*Man kan även göra bröstkontrollen när man ligger ner. Placera då en kudde under skuldran och lägg ena armen under huvudet så att bröst och armhåla ligger fritt. Känn igenom brösten.

***Upptäcker man något som inte känns igen sedan tidigare bör man kontakta sin vårdcentral***

• Svar på tråden **Självundersökning av brösten**
  • Crazy Red

Ett annat tips som är bra att komplettera till ovan mycket förnuftiga tips är att teckna en bröstcancerförsäkring.

Idag är det så otroligt vanligt och försäkringen ger dig rena pengar så att du kan vara ledig från jobbet, skaffa dig ett ersättningsbröst, åka på en resa för att pigga upp dig eller vad som! vilket många inte kan idag utan får tvinga sig till jobbet eller gå utan ett bröst fastän de mår ännu mer dåligt av det än bara själva cancern i sig.

AIG europe är det som har den, många har säkert fått hem förslag om det i brevlådan. Många tyckte det var kränkande men för mig var det en självklarhet då jag är i riskzonen.

• smurfisar

Skulle bara säga gör det. Jag opererade för ca 2 år bort en godartad knöl........ Tack vare att jag ALLTID känner då jag ändå står i duchen och tvålar in mig. Har nu förvisso en ny knöl på samma ställe som jag ska kolla upp. Så håll tummarna

Svar på tråden **Självundersökning av brösten**