• Anonym (?)

Ang Löneutmätning (Kronofogden)

Har ett par funderingar som jag hoppas att ni smarta "efellare" ska kunna hjälpa mig med.

Som ni förstår har jag skulder som ligger hos fogden och som nu ska börjas betalas.
    Har fått hem papper och ska fylla i inkomstförfrågan samt vilka utgifter jag har.

Sitter nu och funderar på utgifterna...
    Tar fogden hänsyn till om jag skulle behöva gå på en del tandläkarbesök? (Inte varit hos en tandläkare sedan 2001)

Tar de extra hänsyn till att det snart är jul? Får man behålla några hundralappar extra (för barnens skull) -så de får en fin Jul?

Vet att bästa svaret får jag från kronofogden själva, jag HAR mailat, men det är ju helg och tankarna surrar...

• Svar på tråden Ang Löneutmätning (Kronofogden)
  • Anonym (been there)

Då jag var i kontakt med fogden om just detta själv för något halvår sedan tog de bara hänsyn till de fasta kostnaderna som el, tele,försäkringar osv. Alltså inga andra utgifter, som för mig kanske är fasta med, tex mobilen, datorn,osv.

Fogden har ju tyvärr sina regler att gå efter och är låsta vid dessa ganska hårt, men om du kontaktar dem personligen och talar med dem så kan du nog få en bättre "deal" så att säga. Vår handläggare kunde tänka sig att sänka utmätningen med med 2500 per månad och det sa hon helt berodde på att vi visade god vilja att göra rätt för oss, samt att vi var öppna med allt de ville veta.

Vi lyckades dock lösa skulden direkt med ett lån, så vi slapp utmätningen.

Mitt råd är alltså; Skicka inte mail utan ring personlign och prata med din handläggare. Var ärlig med alla inkomster och utgifter och försök visa god vilja och samarbetsvilja. De är också människor, även om många inte tror det.

• Anonym

Jag har börjat plugga till löner.

Du har ett förbehållsbelopp varje månad. De pengarna ska du klara dig på- som ett existens minimum.

De tar ingen hänsyn till annat.

• Alicia05sMamma

Dom räknar på vilken inkomst du/ni har och vilka fasta kostnader som finns och om ni har barn. Utifrån det så räknas det på hur stor utmätningen kommer bli.

• Anonym

Nope kronjonas tar inte hänsyn till dom sakerna du tog upp. Dom följer sina normer som egentligen inte är så fy skam, du kommer inte att leva på existens minimum som tex soc.

Är det inte bättre att dom tar så mkt som möjlig så du snabbare blir av med dina skulder.

• Camyella

Läkare och medicinkostnader ska räknas in i förbehållsbeloppet

Man tar kostanden för högkostnadskortet och frikortet och delar på 12 så det kommer per månad
    Utöver det kan dom ta hänsyn till tandläkarkostnader

Man tar inte hänsyn till ökade kostnader för julklappar osv

• Anonym (?)

been there

Tack för ditt svar, jag har vid tidigare kontakt med fogden (många år sedan) också fått uppfattningen att de inte är helt omöjliga.
    Ska följa ditt råd ringa istället för att maila.
    Borde väl ligga till min fördel dessutom att det var JAG som nu kontaktade dem och talade om att jag fått nytt jobb samt vill börja betala av?

camyella

Hoppas du har rätt i att de tar hänsyn till tandläkarbesök, skulle verkligen behöva gå.
    Du har säkert rätt vad gäller julklapparna...
    ARG på mig själv att barnen nu återigen ska behöva lida för att jag har varit en IDIOT!

• Anonym (ul)

Hej!
    Som tidigare nämnts tas de flesta utgifter med i det sk normalbeloppet. De utgifter som tas hänsyn till utöver normalbeloppet är bostadskostnad, barntillsyn, sjukdomskostnad (225 kr/ person), resor till arbete. Läkar och tandläkarbesök kan det tas hänsyn till om det är akut, du måste då få ett utlåtande från en tandläkare som intygar ditt akuta behov och även ger ett kostnadsförslag på det billigaste alternativet. Vanliga tandläkarbesök räknas med i normalbeloppet.

Julklappar och dyl. tas det ingen hänsyn till.

När det gäller att göra en ev. deal med kronofogden, så beror det på vad du har för skulder och hur stora de är, men huvudregeln är att om man gör en avbetalningsplan och därmed inte lägger beslutet hos arbetsgivaren, ska avbetalningssumman inte understiga det belopp som kan tas genom löneutmätning, men undantag kan ibland göras. Men har du enskilda skulder (skulder som inte är till staten) kan avbetalningsplan ej göras.

• Anonym (102)

De tar inte hänsyn till tandvårdskostnaderna när de gör beslutet. Men när du väl har ett beslut så kan du gå till tandläkaren och få ett kostnadsförslag på vad det kommr kosta att fixa dina tänder och lämna in. Då häver dem utmätningen så länge det tar för dig att betala den summan. Samma sak med glasögon om du behöver det. Sen om du jobbar så ska du räkna in kostnaden för att ta dig till jobbet (busskort)

• Anonym (ul)

Precis! Jag uttyckte mig utomordentligt otydligt! Tack för klargörandet :D.

Anonym (102) skrev 2007-10-15 09:52:34 följande:

De tar inte hänsyn till tandvårdskostnaderna när de gör beslutet. Men när du väl har ett beslut så kan du gå till tandläkaren och få ett kostnadsförslag på vad det kommr kosta att fixa dina tänder och lämna in. Då häver dem utmätningen så länge det tar för dig att betala den summan. Samma sak med glasögon om du behöver det. Sen om du jobbar så ska du räkna in kostnaden för att ta dig till jobbet (busskort)
  • Anonym

Min uppfattning är att för man en dialog med fogden så är dom inte alls omöjliga.
    I mitt fall tog dom hänsyn till mitt behov av att gå till tandläkaren a 9000kt
    Jag fick även behålla hela lönen under en sommarmånad då båda mina barn fyllde år + tanken på att det var "semester"

• Songs from the wood

Enligt vad jag vet tar de hänsyn till kostnader för vård och medicin. Det borde väl även gälla de mest nödvändiga tandläkarbesöken då, eller?

Men som någon skriver.... Det blir just ett undantag den el de månaderna som du behöver tandvård.

Svar på tråden Ang Löneutmätning (Kronofogden)