• LillaMysan

Hur många tum är min dator på?

Hallå...

Skulle vilja veta hur många tum min dator är på, den är 32 X 27 cm. och 41.5 cm diagonalt.. Någon som vet hur man räknar? Tacsam för hjälp!

• Svar på tråden Hur många tum är min dator på?
  • Mornie Alantie

Antar att det är skärmen du pratar om. När man pratar om tum på skärmar så menar man hur många tum diagonalen är. En tum är 2.5 cm så skulle säga att du har en 17"-skärm.

• LillaMysan

Tack så jättemycket! Men då måste ju en skärm på 13,5 vara.. miniliten? Hade tänkt och beställa en laptopväska för 13,5 en då går ju inte det då

• Mornie Alantie

Nej det går nog inte så bra

Min datorskärm är 14.1", alldeles lagom tycker jag. Liten nog för att vara portabel och stor nog för att man ska kunna läsa något på den Ner till 12" är ok tycker jag, 13.5" är inte sååå litet

• LillaMysan

Okey Men alltså, själva skärmen är 14,4 tum (om jag nu har räknat rätt :-P) Men sen är det ju kanterna och det också.. Vad är det de menar med 13.5 på väskan, att en dator med skärmen 13.5 får plats eller en "hel dator" på 13.5?

• Mornie Alantie

Eftersom man anger storleken på en laptop efter storleken på skärmen så menar man just skärmens storlek när man säger 13.5 tum. Ramen runt omkring varierar ju inte så mycket från dator till dator.

14.4" låter lite om måtten i cm du angav från början stämmer. Jag får det till 17". Eller var det hela datorn du hade mätt?

• LillaMysan

Måtten där uppe är på hela datorn inte bara skärmen. Men tar man inte diagonalen delat på 2.5? Issåfall får jag det till 36/2.5 = 14.4 ??

• LillaMysan

Dell Inspiron 5100 har jag

• LillaMysan

Okey! Tack så mycket för hjälpen

Svar på tråden Hur många tum är min dator på?