• Anonym

vad ta betalt för städning?

Jag har tänkt ta mig lite extrajobb och dryga ut föräldrapenning med. Sett att flera söker städhjälp någon gång i veckan häromkring och tänkt att det kan vara värt ett försök om de vill ha mig. Men vad ligger lönerna på? Det handlar alltså inte om någon anställning hos städfirma utan om privat hemstädning och att jag i så fall går dit och använder de städprylar de själva har.
    Vad brukar det ligga på? Har bara sett skräckexempel på olagliga östeuropeiska städare på TV och kan ju lugnt säga att jag inte går hemifrån för fyrtio kronor i timmen, men jag antar att det finns bättre exempel? Så att jag vet om det är värt besväret. Vill inte gå in på gamla yrkesområdet då jag inte är beredd att binda upp mig på många timmar än. Och vad kan kunden tänkas vilja ha i referensväg? Jag har ju ingen professionell städvana bortsett från ett städvik efter gymnasiet innan jag började plugga för sju evigheter sedan. Känns tämligen löjligt att lämna referenser inom helt andra yrkesområden och har egentligen ingen lust att informera gamla arbetskamrater om detta heller innan jag ens vet hur det är.
    Kan de göra skatteavdrag för hushållstjänster även om jag inte har F-skattesedel?

• Svar på tråden vad ta betalt för städning?
  • Anonym

Vi betalar 300 kr per gång och då städar hon en 4:a på 102 kvm.

• Anonym

Anonym 1: Hur lång tid tar den städningen på ett ungefär? Vad ingår?

• Anonym (:))

Jag har nyss tagit på mej städjobbet på mitt ordinare jobb. Där får jag 90:-/h.

• Anonym

Anonym 1: Skulle det kännas konstigt/negativt för dig om den som sökte städjobb hos dig var högutbildad och "vuxen" med familj? (om hon inte är det alltså )

• Anonym
    TS: Hon damsuger och torkar alla golv, städar badrummen och dammar. Vi ser till att vi plockat ihop ordentligt så hon slipper flytta på varje liten leksak som ligger och dräller. Städartiklar står vi för.

Vem som städar och av vilken anledning dom vill städa spelar mig ingen som helst roll.
  • Anonym (76)

beror på vart du bor och om du vill ha kvitto

Svart betalning 250 kr för ca 100 kvm vitt mellan 350-400 kvm

• The Dreamer

har du inte skattsedel kan de inte göra avdrag, eftersom du då jobbar svart..

Skulle råda dig till att skaffa f-skattsedel först faktiskt, både för din egen och dina kunders skull..

• Anonym (76)
    The Dreamer skrev 2007-10-13 19:11:56 följande:
    har du inte skattsedel kan de inte göra avdrag, eftersom du då jobbar svart..Skulle råda dig till att skaffa f-skattsedel först faktiskt, både för din egen och dina kunders skull..
    håller med
  • Anonym

Anonym: "Hon damsuger och torkar alla golv, städar badrummen och dammar. Vi ser till att vi plockat ihop ordentligt så hon slipper flytta på varje liten leksak som ligger och dräller."

Vet du hur lång tid det tar på ett ungefär? Jag har sett några som vill anställa per visst antal timmar och antar att de förutsätter att man hinner städa allt de vill på den tiden, och jag har lite dålig pejl på hur lång tid det "normalt" tar. (Min gamla städerfarenhet är från sjukhus och själv bor jag litet och prylrikt så här tar det väldigt lång tid )

"Vem som städar och av vilken anledning dom vill städa spelar mig ingen som helst roll. "
    Låter bra. Vet ju att många som pluggar städar extra men var lite rädd för negativa fördomar. Alltså av typen "vad är det för fel på henne som inte jobbar med sitt yrke", att man inte blir kvar så länge eller att någon skulle tro att man automatiskt var sämre på att städa som skrivbordsarbetare.

• Anonym (själv)

Städade själv under mina studier. skitbra sätt få lite mer pengar. bestämde med varje person första dagen vad det ska kosta . ca 100 kr i timmen och vi gjorde en bedömning av hur lång tid det tar ungefär.

Svar på tråden vad ta betalt för städning?