• Zenobia

Vilken väggfärg är bäst, dne man köper på Rusta eller på ÖB?

Ska måla om i min lgh, då katterna rivit på tapeten.
    Men vilken färg är bäst dne som finns på rusta eller öb?

/zenobia

• Svar på tråden Vilken väggfärg är bäst, dne man köper på Rusta eller på ÖB?
  • Mamma2001

ingen aning faktiskt..... har bara hört att rustas färger är lite "plastiga" men det är ju bara vad man hört med ;) alla tycker vi ju olika
    har alltid kört med beckers färger och tycker dom är kanon!

• Zenobia

aha okej, varför ja funderar på rusta eller öb är för de är billigare. det är min gamla lgh som ska få sig en ansikt lyftning innan ja kan hyra ut den nämligen.
    hur mycket går beckers färg på då per liter? det är ett stor vardgasrum ja har också emd sovalkov.

• Blomsterbiet

Om du går in på beckers hemsida så står det hur många liter som går åt. Vi handlade färg på rusta. Färgen var inte så täckande men det gick bra ändå.

• E l l a

Vi hade färg från ÖB sist vi målade köket, och den var ganska ok. Tror inte den täckte direkt (kommer ej ihåg) men jag vet att vi fick måla några gånger. Hur som helst så blev resulattet bra.

Men min farsa som är målare "skäller" alltid om man använder oprofessionella färger, och vägrar själv arbeta med dem, så de är ju självklart inte lika bra som Bäckers eller Alcro (heter de väl?)...

• Snuttarna

Vi brukar köpa på ÖB för den är bättre än den på Rusta. Men den bästa färgen vi har köpt kom från Flügger. Den färgen täcker mycket bättre och då behövs det bara ett varv (kanske två) medans ÖBfärgen kräver flera varv. Flüggerfärgen är lättare att rolla på och har ett lite glansigare och finare utseende. Du får den kulör du vill ha på en riktig färgaffär. Vi har köpt många burkar på ÖB för att färgen inte har blivit som vi tänkt oss och därmed blivit dyrare än om vi direkt köpt lite dyrare färg från färghandlaren med rätt kulör.
    Satsa på en riktig roller (kostar inte så mycket mer med tanke på att den släpper ifrån sig mer färg än typ ÖB's).

Lycka till!

• Zenobia

okej tack alla för era svar, ska in på beckers och Flugger och kolla också

• Poena

Skickar några länkar som jag hittat (ska också precis måla om till minsta möjliga kostnad )

www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl

www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl

Min slutsats är att jag nog inte kommer köpa färg på ÖB/Rusta/Byggmax eftersom deras "billiga" färger verkar ha betydligt mindre pigment i sig. Det gör ju att man måste måla flera gånger och precis som "Snuttarna" säger så kan det då t o m bli dyrare i slutändan! Jag har fastnat för Beckers kollektion för Coop, verkar prisvärt men ändå ett "kvalitetsmärke" (kostar 139 kr för 2,5 liter)

• Inexsana

Jag kan bara tala för rustas färger, och den är svensktillverkad, ÖB och rusta har samma tillverkare. Jag vet att det är många proffessionella målare som handlar sin färg på rusta.

• Zenobia

Poena okej går in där och kollar också, var inte så farligt pris då.

inexsana okej, ja funderar vidare på vilken ja tar, tack

• LinaT

Vi har precis målat om matrummet hemma hos oss med Rustas färg. Målade ovanpå gammal tapet sedan vi skiktat bort ytlagret. Färgen täckte utan problem med två dragningar, och det är väl vad man vanligen behöver dra oavsett vilken färg man använder (förutom den som gör reklam med att det räcker med ett lager färg). Snyggt blev det i alla fall!

Svar på tråden Vilken väggfärg är bäst, dne man köper på Rusta eller på ÖB?