• Anonym

Hur ska man agera mot en partner som försökt ta livet av sig?

Hur ska man agera mot en partner som försökt ta livet av sig?

Detta hände då det kröp fram att partnern hade varit otrogen och jag valde att lämna denne. Partnern sökte upp mig och bad om förlåtelse, men då den inte mottogs och jag sa att jag var sviken och kände mig bedragen. Då åkte denne hem, och en timme senare fick jag ett sms om att denne skulle "somna in". Själv satt jag på ett tåg och kunde inte komma i kontakt med henne eller åka hem. Ringde polis och ambulans som tog sig in med låssmed. Nu ligger denne på sjukhus och jag är på annan ort. Kan ta mig tillbaka hem med flyg eller tåg och vara på plats inom 5-20timmar from nu.

Fick ett irriterat sms om att jag skulle sluta ringa till avd där denne ligger då jag vet var denne är, och om jag var den som hade ringt en nära släkting till denne. Har inte ringt mer än 4 ggr sen igår(mycket men ändå lite då denne bytt avdelning), och jag har inte ringt den nära släktingen.

Hur ska man göra i ett sånt här fall?.....

ALLA tips och råd är välkomna!

• Svar på tråden Hur ska man agera mot en partner som försökt ta livet av sig?
  • Maskot

Känner med dig! Har inga råd, men tycker att du verkar göra de rätta sakerna! Du får helt enkelt lyssna på magkänslan.

• Anonym

Fan vad jobbigt! Men jag hade nog blivit skitsur på personen som försökt begå självmord! Han/hon försökte ju "straffa" dig och jag hade nog inte kunnat bli tillsammans med den människan igen! Spelar ingen roll att han/hon hotar med självmord igen!

Men jag förstår inte...Vem var det som skickade det irriterade meddelandet?

• Anonym

Frågan är ju vad du vill? Du känner dig bedragen och har nobbat en gång men innebär försöket att du ändrat dig? För du ska ju inte ändra dig bara för att han försökt ta livet av sig, då kommer inget bli bra. Om otroheten händer igen så vet han ju att han kan hota med självmord så ändrar du dig. Du måste nog ge honom lite "andrum" och bli frisk själv. Skicka ett kort och visa att du finns men ta honom inte tillbaka för detta. Kanske kan ni börja träffas igen när han blivit frisk, men tills dess tycker inte jag du ska göra så mycket. Och varför ringa 4 gånger på ett dygn, tycker jag låter mycket. Sa de inte första gågnen att han skulle klara sig? Mer kan du inte göra, tyvärr

• Anonym
    Maskot skrev 2007-10-14 08:56:46 följande:
    Känner med dig! Har inga råd, men tycker att du verkar göra de rätta sakerna! Du får helt enkelt lyssna på magkänslan.
    Vi har just nu kontakt via sms, och h'n vill att jag ska komma hem då h'n inte vill vara ensam....men skäms inför mig vad som denne gjort.

Magkänslan säger att jag inte vill träffa h'n för allt som hänt och sagts. Men min moral är den att jag överger aldrig nån som har det jobbigt, ALDRIG. Och aldrig i den stund som är.

Tyvärr kommer detta leda till att h'n förlorar sina barn, detta då h'n är i en tvist med sin fd om ensam vårdnad. Och jag kan förlora mina barn som är tillsammans med en självmordsbenägen person som är känslomässigt instabil, detta då jag själv ligger i tvist med min fd.
  • Clever LG

Kontakta www.spes.nu så får du all hjälp och vägledning du behöver för att agera i denna situation. Du måste få proffshjälp med det här!

Anonym skrev 2007-10-14 08:56:46 följande:
    Fan vad jobbigt! Men jag hade nog blivit skitsur på personen som försökt begå självmord! Han/hon försökte ju "straffa" dig och jag hade nog inte kunnat bli tillsammans med den människan igen! Spelar ingen roll att han/hon hotar med självmord igen!Men jag förstår inte...Vem var det som skickade det irriterade meddelandet?
    Du kan aldrig blir "skitsur" på en människa som försöker begå suicid. De är oftast inte medvetna om vissa handlingar och beter sig inte rationellt. Det är en människa som är sjuk, deprimerad och behöver får adekvat hjälp. Att skälla, böna och be kommer inte att hjälpa för de tar inte in det.

Det handlar inte om straff det handlar om frustation och en sjukdomsbild!
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-10-14 08:56:46 följande:
    Fan vad jobbigt! Men jag hade nog blivit skitsur på personen som försökt begå självmord! Han/hon försökte ju "straffa" dig och jag hade nog inte kunnat bli tillsammans med den människan igen! Spelar ingen roll att han/hon hotar med självmord igen!Men jag förstår inte...Vem var det som skickade det irriterade meddelandet?
    Jag känner mig inte straffad, lider med h'n istället då jag förstår att det var inte mot mig som denne gjorde det. Men att denne litade på mig som den som skulle rädda livet tillbaka på h'n. Det som säger att jag vill hålla ihop är att NU har vi nått botten och det kan bara gå uppåt, men händer detta igen med självmord så har jag inget val än att lämna för då är det mer problem än jag kan lösa. Sen var det inget hot om självmord. H'n åkte bara från var vi sågs sist och hem och skickade ett sms och sade att h'n var på väg att "somna in".

Det var h'n som skickade ett sms och var irriterad att nån ringt en nära släkting till denne.
  • Anonym

Ni måste kontakta rådgivning och få objektivhjälp med detta . En tredje part som kan hjälpa er till samtal och till att komma rätta med relationen. Ni lär inte lösa detta utan hjälp.

Om allt kan gå uppåt så testa med rådgivning, det kanske är exakt det som ni behöver!!!!!!!!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-10-14 08:57:39 följande:
    Frågan är ju vad du vill? Du känner dig bedragen och har nobbat en gång men innebär försöket att du ändrat dig? För du ska ju inte ändra dig bara för att han försökt ta livet av sig, då kommer inget bli bra. Om otroheten händer igen så vet han ju att han kan hota med självmord så ändrar du dig. Du måste nog ge honom lite "andrum" och bli frisk själv. Skicka ett kort och visa att du finns men ta honom inte tillbaka för detta. Kanske kan ni börja träffas igen när han blivit frisk, men tills dess tycker inte jag du ska göra så mycket. Och varför ringa 4 gånger på ett dygn, tycker jag låter mycket. Sa de inte första gågnen att han skulle klara sig? Mer kan du inte göra, tyvärr
    Försöket har inte fått mig att ändra mig, men jag har insett att allt har varit ett rop på uppmärksamhet mer än hjälp.

Otrohet kommer nog inte hände igen, för jag har gjort klart att det skulle jag ALDRIG acceptera. En gång är ingen gång, men två ggr är två ggr för mycket. Ja, träffas när h'n är frisk låter som ett bra förslag. Fast jag vet inte om tillfrisknandet kommer att bli av då. Ringde fyra ggr för att höra med sjukssyrrana, inte patienten om hur läget var men tydligen hade dem sagt alla ggr jag ringt.

Blir för h'n att åka hem idag efter samtal med psykolog. Får dock en känsla att det deprimerade sucidala beteendet kvarstår....men jag kan ha fel. Men sms som skickas nu indikerar på att h'n inte lärt sig nåt av det som hände igår. Dvs att örja se ljusare på saker och ting, och att ensamhet och separation inte är så farligt.

Men som sagt, jag tänker inte överge eller lämna nån som mår dåligt.
  • Anonym
    Ronille skrev 2007-10-14 10:00:42 följande:
    Kontakta www.spes.nu så får du all hjälp och vägledning du behöver för att agera i denna situation. Du måste få proffshjälp med det här!
    Du kan aldrig blir "skitsur" på en människa som försöker begå suicid. De är oftast inte medvetna om vissa handlingar och beter sig inte rationellt. Det är en människa som är sjuk, deprimerad och behöver får adekvat hjälp. Att skälla, böna och be kommer inte att hjälpa för de tar inte in det.Det handlar inte om straff det handlar om frustation och en sjukdomsbild!
    Ok, tack.

Kan hålla med om det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-10-14 10:05:20 följande:
    Ni måste kontakta rådgivning och få objektivhjälp med detta . En tredje part som kan hjälpa er till samtal och till att komma rätta med relationen. Ni lär inte lösa detta utan hjälp.Om allt kan gå uppåt så testa med rådgivning, det kanske är exakt det som ni behöver!!!!!!!!!!
    Japp, håller med. Har tänkt på det själv.
Svar på tråden Hur ska man agera mot en partner som försökt ta livet av sig?