• Anonym

låta sina barn smitta andra med munherpes?

Var hos en bekant som jag känt i 2 år tid bara, hon hade sin 5-åring, hemma, och jag hälsade på med min 6 mån. bebis,
    Hennes 5 åring satt dej ner på golvet bredvid oss alla och började pussa min bebis över hela ansiktet, jag såg då att han hade ett sår på hakan och på överläppen, jag frågade mamman vad han hade gjort, och hon säger då att han ramlat av cykeln,
    det såret som var på överläppen såg infekterat ut så jag frågade igen, då säger hon:
    -nej, det där är herpes så nu får han inte använda samma handuk som de andra barnen på dagis utan han måste torka sej med pappersservetter......

Och så låter hon honom pussa min 6 månaders bäbis mer.....
    Fasen vad arg jag blev....
    jag sa till honom att jag inte ville att han skulle pussa på honom nått mer, men mamman brydde sej inte ett dugg. så jag fick hålla hans huvud borta med handen ifrån min baby.
    Hur kan man som förälder vara så nonchalant att man inte tar sitt ansvar och informerar mej eller ser till att hennes barn inte pussar andras barn vid herpesutbrott...
    Jag känner mej så arg och besviken på denna människa nu, men hon blev ju naturligtvis jättesur på mej istället...
    Nu se det ut som om min baby har fått herpes i ansiktet, måste ta honom till bvc för en koll.
    Fick ingen som helst respons av henne när jag sa att hon måste ta ett bättre ansvar så att inte andra barn smittas.

Överreagerar jag? hur skulle ni ha gjort/sagt?

• Svar på tråden låta sina barn smitta andra med munherpes?
  • ThereseNyman

Jag skulle blivit jätte arg! Frågat vad f*n det var bar för! En bebis ska INTE ha herpes, om det inte är av en olyckshändelse, men va fan inte ska man låta barnet pussa en bebis om det har ett herpesutslag. Det finns inga ursäkter för detta!

• Misery

fruktansvärt dåligt av mamman till barnet o jag tycker inte du överreagerar jag hade blivit fly förbannad

• Jordgubbsflickan

Oj, oj, oj...jag hade blivit skit förb***d!

När de får sitt första utbrott blir de oftast jättesjuka...Hög feber etc.

En bekand till oss vars son blev smittad när han var bebis blev inlagd på sjukhus i 1 vecka. Han hade herpes i hela munnen + hasen..så han fick sondas.

Vansinnig hade jag blivit grrrrrrrrrrrr

• Cecese

För det första så kan jag ju säga att majoriteten av befolkningen bär på herpesviruset i kroppen. Många bär på smittan utan att ha haft utslag själva. Så risken är stor att ditt barn blir smittat förr eller senare. Det är inte någon sjukdom som är farlig. Men väldigt irriterande är det dock när utbrotten är.

Jag har själv munherpes och jag blev troligtvis smittad av min mamma som också har munherpes. När jag var barn så hade jag ofta utbrott men nu är det sällan och kan gå flera år mellan utbrotten. Jag kan dock säga att jag på inget sätt försvarar mamman och skulle det varit mitt barn som varit smittat skulle jag berättat det direkt åt den som kommer på besök och sen hållit barnet borta från bebisen. Jag skulle även förklarat för barnet att medans man har såren så får man inte pussa på andra. Så nej jag tycker inte att du överreagerar.

• Jewell

Men fy så ansvarslöst! Upplys hennes vc om hur hon gör och ha dem att förklara hur man sköter herpes så att inte hennes son smittar någon annan.

Helt fel av henne att låta sin son pussa på din lillababy!!!!
    Sånt måste man ju upplysa om åt andra så att det inte smittar!

• Odessa

Va?! Helt sanslöst, fasiken vad arg jag hade blivit! Sånt där ska man ju ta ansvar för och inte låta sitt barn sprida vidare i onödan.

Jag hoppas din baby slipper bli smittad, det kan inte vara roligt för en sån liten att få herpesutbrott.

• Odessa

Känner förresten en liten som blev inlagd pga herpes när han var ca 3 år. Så, även om det är vanligt är det ju inte som att få en sticka i fingret precis!

• CarlHerman

Vid en primär herpesinfektion blir barnet ofta ganska dåligt, feber, stora sår i munnen mm. De vill inte äta/amma för det gör för ont och det finns ingen riktigt bra lindring. Så ja, jag hade blivit rätt så arg.

• ros72

usch, vad arg jag blir. Tänk om någon hade gjord så med mina barn så har jag blivit arg. Denna mamma utsatte din babys med något mycket grymt. Har jag sjuka barn hemma då är det inte lämpligt att bjuda hem någon med nyfödd eller spädbarn.

Jag tycker inte att du överdriver.

• Anonym (ts)

Tack för era svar, bara jag fick denna människa att förstå detta nu också, men det verkar inte så, synd nog.
    Ingen i vår familj har herpes och jag är så ledsen att jag inte fick veta detta i tid och hade kunnat skydda honom från detta, han är ju bara 6 mån.

• Jewell

Hoppas för er skull att det inte visar sig att sin son har herpes. Mycket fullt gjort av mamman låta sin son smitta din mycket liten kille riskera att smittas!!!
    Skulle aldrig förlåta något sånt och tvinga dom att betala all kostnad vården kostar..

• ros72

ts, något liknande hände mig utan det rörde sig om maginfluensa. Käringen bytte blöja i vårt vardagsrum, där inget sådant hör hemma. Samt viftade käringen med blöjan framför näsan på mig. Jag blev väldigt arg på henne - hem till min dörr är hon portat.

Dessutom körde hon med mig genom att hon vägrade att lyssna vad jag tyckte.

• Prinsessan Leia

hon låter lite knasig. man får ju ta ansvar när sitt barn är sjukt..
    fast herpes smittar ju bara om det kommer i kontakt med slemhinnorna lr via ett sår. så det är ju inte säkert att din bebis fått det o det brukar ju dröja 1-4 veckor innan det bryter ut isf.
    o som sagt i stort sett alla har ju munherpes, visst inge vidare kul men heller inte dödshotande.
    men prata med henne o säg att hon måste ta ansvar

• idiblon

Jag hade blivit mordbenägen, sicket jädra äckel till morsa!

• Anonym (ts)

tack och lov verkar han ha klarat sej från att få smittan, men jag känner mej fortarande jättearg på denna mamman....

Svar på tråden låta sina barn smitta andra med munherpes?