• pyret 08

Graviditets försäkring? bra eller onödigt?????!

Har ni tecknat sådan försäkring?
    Behöver man en graviditets försäkring och vilken är isåfall bäst och vad täcker de?
    Dn går ju över sen i barnförsäkring.
    Hjälp,försäkringsvillkoren är svåra att jämföra tycker jag!!

• Svar på tråden Graviditets försäkring? bra eller onödigt?????!
  • Smulu

Jag skulle också gärna vilja veta lite mer om det där med försäkringar.

• Mrs Darcy

Ja, om ngt händer lär du vara glad att du hade den. Jag hade ingen och så mkt kan jag säga att det är ngt jag ångrar i dag. I framtiden kommer jag alltid att teckna gravidförsäkring.

• Leoella

Det är väl som med alla andra försäkringar: om inget händer var den onödig, om något händer var den bra. Jag skaffade en via Folksam. Jämförde lite med Trygg-Hansa, men tyckte de täckte ungefär samma saker och Folksam var billigare så då blev det den.

Det viktigaste för mig var att försäkringen täcker eventuella förlossningskador som barnet kan få. Om barnet är oförsäkrat när det föds och får en skada (tex CPskada) så blir förmodligen all framtida försäkring för det barnet med reservation för just förlossningsskadan. Det finns ju inget bolag som försäkrar för ett "fel" som redan finns där. Med gravidförsäkringen är jag åtminstone säker på att vi kan HELförsäkra vårt barn i Folksam även om den skulle skadas vid födseln på något sätt. Min gravidförsäkring täcker medicinsk invaliditet med 600000 kronor för barnet.

Sen täcker den ju annat också; bland annat betalas det ut en del pengar om någon av mig eller sambon skulle dö under försäkringsperioden. Vanprydande ärr på mig eller barnet kan ersättas, läke- och resekostnader, tandskador mm.

• Janne77

Jag har en väntabarn-försäkring hos TryggHansa.
    Den kostade 950 kr o i den ingår bra försäkringar ifall någonting skulle hända mig, barnet eller pappan från graviditetsv.26 fram till barnet är 6 mån. Den täcker även komplikationer som ger skador vid förlossning, och om barnet är sjukt och måste läggas in på sjukhus en viss tid.
    Kolla in på trygghansa.se
    Skandia ska ha liknande försäkring också.

Det finns även gratis försäkringar, men de täcker givetvis inte lika mycket.

• Miiiaaa

När jag vägde för och emot så kom jag på att det enda "emot" jag kunde komma på var min egen snålhet.

Vi tog Trygg Hansas "vänta barn" för 900kr ca.

• Jenny1985

Som tidiagre skrivet: bra att ha om det händer något. Vi förlorade vår dotter i magen i v.41 och fick ut 10,000kr i livsförsäkring. Ingenting i jämförelse så klart men det hjälpte oss en bit på vägen att komma iväg på en resa för att vila våra själar.  Vi fick oxå krishantering i form av psykologsamtal 10ggr. Är gravid igen och kommer defentivt teckna en likadan försäkring igen. Hade trygg hansa men ser ingen direkt skillnad mellan dem olika bolagen. Lycka till!

Älsklings Thea i himlen och pyret i magen!
  • pyret 08

Till Mrs Darcy;Vad fick du inte hjälp med eller ersättning för när du inte hade någon försäkring?
    Tror du försäkringen hade täckt det då,det verkar vara så mkt undantag...

Mrs Darcy skrev 2007-10-14 13:52:17 följande:

Ja, om ngt händer lär du vara glad att du hade den. Jag hade ingen och så mkt kan jag säga att det är ngt jag ångrar i dag. I framtiden kommer jag alltid att teckna gravidförsäkring.
  • telistant

Gravidörsäkringarna som är gratis gäller mest för olycksfall och en sån har du förhoppningsvis ändå. Ta den "dyra" om du ska ha nån för den täcker mycket mera.

Snåla som vi var tog vi ingen, inte skulle det hända oss nåt, men sonen andades inte när han föddes och vi blev kvar på neonatalen i 12 dagar och det hade vi fått ersättning för om vi tagit försäkring. Nu är vårt barn friskt men får ingen sjukförsäkring iallafall inte av TryggHansa, bara olycksfall.

• Johanna77

Jag hade en väntabarn-försäkring hos TryggHansa
    Jag förlorade mer än 2 liter blod vid förlossningen å jag fick ut 1000kr . Så jag skall täckna en sådan försäkring nästa gång oxå! Kanon!!

Älskar min underbara Joachim!
Svar på tråden Graviditets försäkring? bra eller onödigt?????!