• Panter tanten

Bebis bad. badkar, balja?

Har en fundering hur man smidigast badar bebisen.
    vi har badkar men jag tror på balja iaf när bebisen är riktigt liten.
    sambon tror inte det behövs att det bara tar onödig plats och inte kommer att användas.
    När tösen var liten hade vi inget badkar så då va det ju balja givetvis. (den har vi inte kvar)
    Hur har ni gort?

ÄLSKAR MIN PRINSESSA, BF 6 NOV
  • Svar på tråden Bebis bad. badkar, balja?
  • miababia

när han var liten så hade vi badbalja i badkaret, mest för badkaret kändes så stort och onödigt att fylla badkaret när det krävs så lite vatten. Nu är han 8 mån och har i ca 1½ månad badat i badkaret.

vet en del som badat i diskhon, funkar det oxå när de är små, vi gjorde det under semestern.

• Pokoyo

Tycker det är jättesvårt att bada en liten, liten bebis i vanliga badkaret. En badbalja kostar ju ingenting i det stora hela.

När bebisen blir större är det väldigt bra att sätta baljan i riktiga badkaret. Inget plask på golvet! Och lätt att fylla på och hälla av vatten utan att knäcka ryggen.

• Lequisha

Vi har faktiskt en badbalja med sån sittplats så sonen kan sitta själv, han är bara 3,5 månad. Han gillar det jättemycket. När han blir större och sittplatsen inte behövs byter vi bara sida på badbaljan som är utan sittdel.

Fast i början användes en vanlig hink vi satte honom i

• Chaplin

Vi hade balja till vår första son, hade inte badkar där vi bodde.
    Där vi bor nu har vi badkar och vi har inte använt balja till vår yngsta son. Baljan vi hade gick sönder.

Vi har en grovvask i badrummet alldeles vid skötbordet och där satte vi ned honom ibland i början. Annars har vi bara använt badkaret. Vi har suttit med honom i badet. Det finns också någon ligganordning man kan köpa, men den fungerar inte så länge.

Nu sitter han upp i badkaret, men fortfarande sitter någon med honom i.

Har aldrig känt behov av balja, får lite panik på allt som tar plats!

• Kickan 84

Vi badar vår son ( 1 månad) i badkaret, det tycker han är skönast. Gott om plats och närhet till pappa ( som hittils badat honom ).

• miababia

kan ju tillägga att när baljan inte användes "hängde/satte vi den på högkant mot badkars kanten och väggen, då fanns det ändå plats att duscha för oss

• Lily38

Jag köpte o använde badbalja eftersom jag inte hade något badkar i förra lghten. Första tiden badade sonen dock i diskhon, mer lagom när han var så liten. Nu är han 7 månader o badar i badkaret :)

• Headrush

Hej hej, vi har en badbalja från ikea som vi bara har använt två gånger (dottern är nu 8,5 mån)... Vi tycker att det är smidigast att bada henne i badkaret och då badar vi med henne. Skapar trygghet + att det är riktigt kul nu när hon kan sitta själv och är mer med och vill leka

• jojjo78

Hade badbalja och en sån där ligg grej i ända tills han var fyra månader. Nu sitter han själv i sin badbalja med hjälp av sin mamma :) för han vägrar ligga ner.

• miababia

kan ju tipsa om att badbaljan är jättebra att ha tvätten i när barnet inte badar i den
    el för den delen till brödbak  om man gör storbak

• Tett82

Vi har haft badbalja till Alva ändå tills nu när hon snart är 5 mån. Nu är den lite liten när hon vill sprattla och sparka. Badade henne i badkaret igår, la då i en sån halkmatta och la henne på den och hon hade jättekul, kunde sprattla hur mycket som helst.
    Tyckte det var bra med badbalja när hon inte var så stor, så man slapp stå på huk och hålla i henne i badkaret.

Alva - vår gullunge! =)
  • yavanna

Vår son gillade aldrig att bada i balja, så han fick dusha i famnen istället vilket han gillade mycket mer!
    Badkar har funkat bra, men vi har tyvärr inget hemma..

• TessaS

Vi köpte ett skötbord med inbyggd badbalja. Den hade ett "gupp" på mitten så han kunde sitta stadigt själv. Han älskar den!!

Jag tyckte den lösning var bra för då kan vi bada honom i vår ståhöjd och slipper krypa på golvet eller hänga över badkarskanten.
    (nu har vi snart rejält badkar så då kommer vi bara ihop )

• Miniigirl

Vi har inget badkar och ingen badbalja. våran skrutt har fått bada i diskhon!och gör det fortfarande (4,5 månader) har funkat jättebra.Glad är skönt för ryggen oxå! rätt höjd lixomGladmen börjar bli lite trångt nu, så jag har börjat ducha honom ibland istället. Hade jag haft badkar skulle jag gått över till det nu.

• Knoppisar

Vi har haft balja hemma sedan första tjejen föddes (6år idag) men använt den max 2 ggr. När de varit nyfödda kändes baljan så stor så de fick bada i handfatet. Sen har vi badat tillsammans med våra barn i badkaret. Mycket mysigare Det bästa lillprinsen vet är att bada i riktigt varmt vatten och leka ( och ta sig en liten mystutt också..)

• FruAnna

Vi har badat lillen i balja hela tiden, först i den som var inbyggd i skötbordet, sedan i separat balja, som vi ställt i badkaret. Han är 9 mån och badar fortfarande i sin balja. Det blir ju inte lika mycket vatten att hälla upp. Kan tillägga att han badar varje kväll. Ibland badar vi med honom och då sitter vi i stora badkaret tillsammans. Men för oss har det alltid funkat jättebra med balja.

• Bidrottningen

Vi köpte badbalja, samt stativ till detta och även en insats som bebisen lutar sig emot/sitter på och som man kan skjuta på och göra större när bebisen växer. Vi älskar denna balja och tack vara att den är ståhöjd på så gör det att vare sig sambon eller jag får ont i ryggen. Har man insats i baljan så slipper man också hålla bebisen och kan därmed koncentrera sig på att tvätta honom/henne! Vår Filippa gillar också sin badbalja skarpt! Hon är nu 4 månader gammal och kommer lätt att få plats i baljan ett par månader till om hon inte tar ett jättekliv på kurvan.

Svar på tråden Bebis bad. badkar, balja?