• BebisNovember07

Efternamn/Dop/Papper ?? =)

Jag har två saker som jag undrar över, hoppas någon kan besvara dem åt mig =)

Jag och min sambo vill att vårat barn ska heta första hans efternamn och sen mitt.. Dvs Bladh (hans) Silverberg (mitt). Men jag har hört att mammans efternamn måste stå först om man inte är gifta, stämmer det?

Min andra fråga gäller dop. Kan man döpa sitt barn i en kyrka som finns i en annan kommun än den man står skriven i ? Och isåfall kostar det då, tror ni, att hyra församlingshemmet till efteråt?

När jag ändå är igång kan jag lika bra fråga om någon vet när man får hem pappren på barnets personr och där man ska skriva i barnets namn? Och vad är det mer för papper och liknande som kommer när man fått barn?

Mycket tacksam för svar.
    Har alltid tidigare fått bra svar från familjeliv och är jätte glad att denna sajten finns...
    Sköt om er mammor,pappor och bebisar!

Kram!

Emma Hjärta Linus = Bebis
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-14 15:09:35:
    Oh, vad skönt att höra. Vi vill gärna ha det i den ordningen med efternamn för vi tycker det låter finast=)

Okej, vem ringer man till när man ska boka dop? ringer man bara kyrkan eller församlingshemmet?
    Vi är båda från Simrishamn men bor i Malmö, och vill gärna ha barnet döpt i simrishamn precis som vi själva...

Okej, vad bra att alla pappren kommer hem så fort och det verkar lätt att bara fylla i för att sedan skicka in.

Man behöver väl inte göra något faderskapstest om man vet att pappan är pappan? Man fyller bara i att man vill ha gemensam vårdnad och att han är pappan och sen är det fixat?=)

Tack än en gång för svaren, familjeliv är sååå bra =)=)
  • Svar på tråden Efternamn/Dop/Papper ?? =)
  • miababia

vi fick hem papper med personnr och där namn skulle fyllas i någon/några v efter sonen var född. sen kommer ni även att få papper att konakta familjerätten för att skriva på faderskapsintyget, där kommer ni även kunna ordna med gemensam vårdnad om ni vill

Det är nog lite olika om det kostar att döpa i annan kommun, en del brukar vilja att man ger en liten gåva. Att hyra församlingslokal  kostar oftast pengar.

eftersom ditt namn inte blir efternams utan mellan namn så måste det komma först

• Alle

Det är kostnadsfritt att döpa i kyrkan, oavsett vilken församling. Men kyrkan ser som sagt gärna en gåva.

Däremot så brukar det som sagt kosta en slant att hyra församlingslokalen - även i ens egen församling.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Leoella
    miababia skrev 2007-10-14 14:06:27 följande:
    sen kommer ni även att få papper att konakta familjerätten för att skriva på faderskapsintyget, där kommer ni även kunna ordna med gemensam vårdnad om ni vill
    Fast den delen är rätt lämpligt att ordna före barnets födelse! För om om om det allra värsta skulle hända och mamman dör vid förlossningen så är barnet i myndigheternas ögon "faderlöst". Dvs pappan får inte ta med barnet hem från BB förrän det utretts att han verkligen är fadern!

Därför bör man skriva på om faderskap och gemensam vårdnad innan barnet fötts. Vi har bf 1/12 och skrev på detta för ngn månad sen.
  • cream tea
    miababia skrev 2007-10-14 14:06:27 följande:
    eftersom ditt namn inte blir efternams utan mellan namn så måste det komma först
    Va? Är det så? MAn måste väl kunna välja om man vill ha mammans eller pappans efternamn som mellannamn? Vi vill absolut ha båda namnen men pappans som mellannamn och mitt som efternamn, eftersom mitt efternamn är ovanligt och bara vår familj som har det, medans hans är betydligt mycket vanligare. Menar ni att det inte är så utan att mammans efternamn MÅSTE vara mellannamnet?? Varför är det så isf??
  • jen bossman

min son heter sin pappas namn först sedan mitt efternamn. gick alldeles utmärkt och vi är inte gifta!

• cream tea

Jen bossman: Puh! Skönt att höra! Eller hur, TS?

• BebisNovember07

Förresten, jag förstod inte riktigt det där med mellan namn och efternamn?!

Blir inte både mitt och sambons efternamn barnets efternamn?

• Minxy
    BebisNovember07 skrev 2007-10-14 15:10:50 följande:
    Förresten, jag förstod inte riktigt det där med mellan namn och efternamn?!Blir inte både mitt och sambons efternamn barnets efternamn?
    Nej, man får inte ha två efternamn (eller dubbel-efternamn). Så det efternamn som kommer först blir alltså ett mellannamn.
    Gravid i vecka 21!
  • miababia

jag som missuppfattade, trodde att de ville ha pappans efternamn och sen även mammans men som mellannamn. klart de kan välja i vilken ordning, man kan dock bara ha ett efternamn, det andra blir ett mellan namn.
    så sa de till oss iallfall.
    inte alla kommuner som man får skriva på faderskapsintyg innan födseln men går det så är det ju skönt att ha gjort det om något nu skulle hända.

• Minxy

Efternamn för nyfödda barn
    När det gäller efternamn är huvudregeln att barn till föräldrar med samma efternamn får det namnet. Om föräldrarna har olika efternamn finns det olika regler:

Om föräldrarna inte gör någon anmälan får barnet sin mammas efternamn Om du gör en anmälan till Skatteverket kan du välja om barnet ska ha mammans eller pappans efternamn. Om föräldrarna har andra gemensamma barn får det nyfödda barnet samma efternamn som det senast födda syskonet.

Finns lite info här:
    http://www.prv.se/Personnamn/

Gravid i vecka 21!
  • BebisNovember07

Aha =)
    Nu förstår jag. Var inne på den sidan och även skatteverket och nuuuu förstår jag.
    MEN om vi då, som sagt, väljer Bladh Silverberg (med Bladh som mellan namn och Silverberg efternamn) säger man ändå offentligt att hon kommer heta ..... Bladh silverberg?

• CeeKaay

Jag har 2st efternamn o har båda som d...inget som mellannamn...

• Songs from the wood
    CeeKaay skrev 2007-10-14 15:40:46 följande:
    Jag har 2st efternamn o har båda som d...inget som mellannamn...
    Tidigare gällde inte dessa regler. Reglerna har ändrats de senaste åren. Därför finns det många i Sverige som har två efternamn.
Svar på tråden Efternamn/Dop/Papper ?? =)