• Champagne

Grillgaller!

Här plockar man fram grillen och upptäcker att grillgallret inte blev rengjort sen vi ställde undan grillen för ett halvår sen.

Det är ju helt hopplöst att få rent! Har provat med svinto (skulle nog ta ett par veckor att få rent), grönsåpa, och diskmedel. Inget fungerar!

nån som har ett bra tips att dela med sig av? Vi ska grilla ikväll...

• Svar på tråden Grillgaller!
  • tinanilsson

Lägg det i hett vatten och häll i lite skurpulver, låt stå i två timmar, sen tvättar du med diskborsten och diskmedel. Fick själv göra samma sak igår, då älsklingen "glömt" tvätta det förra året....

• Tesie

Gnid in det med grönsåpa, lägg in dte i ugnen på 100 grader, låt det svalna o gnugga sedan..

Funkar på genomskitiga ungsgaller iallafall!

Lycka till

• Champagne

tack!!!! *ni är änglar*

skurpulver har jag inte hemma, så jag får testa grönsåpa och ugnen då...

• Majsan70

Lägg det i blöt med tvättmedel eller maskindiskmedel o skura sen rent med hopskrynklat aluminumfolie. Det blir såååå fint!

• tinsen

Jag brukar ta ungsrengörnings skum. Funkar perfekt men kanske inte så miljövänligt.

• Inexsana

Yes powerspray, låt stå i 30min, löser det mest har jag upptäckt.

• Champagne
    grillgallret gick inte in i ugnen, det var för stort!

maskindiskmedel ska jag prova nu... och aluminiumfolie...

tack för alla tips!!! vad hade man gjort utan FL???
  • Inexsana

Knalla in på nästan vilken butik som helst och köp hem en stålborste, skitbra till grillgaller, på de speciella grillgallerborstarna, så sitter det en jättebehändig liten skrapa, som är ett runt hörn på, åxå jättebra uppfinning.

• Champagne

aha... har stått i butiken och fingrat på en sån, men jag trodde inte att dom var sådär jättebra, så jag köpte ingen..

får nog be mannen handla en sån när han kör hem...

trevlig fredag på er!

• Inexsana

Jag trodde inte heller på den där grillborsten, innan jag fick med en transportskadad från mitt förra jobb, det runda hörnet passar precis runt pinnarna i gallret, och så skrapar man snabbt bort all bränd skit. Sen är det bara att diska eler borsta av, beror på hur petig man är.

• kricko6

Inexana har helt rätt, stålborste är det enda som hjälper

• Gisse the one and only

Ni tror mig säkert inte....men, lägg gallret i badkaret i KALLT vatten, låt det ligga en timme eller mer och diska sen med Yes diskmedel....simsalabim!!!

• Champagne

Gislöv

vi har inget badkar och ingen balja heller som är stor nog för gallret ...

fast jag fick det rent till slut. Jag satte min man på att göra rent det nämligen. hihi. Han hade lånat en sån där borste som Inexsana skrev om. Den var jättebra! Så nu ska vi införskaffa en sådan

Och så har jag lagt ut gallret på gräset, få se hur det ser ut imorgon.

• mammaE

Jag har ett jättebra tips. Ha gallret på grillen under tiden det brinner så att det kommer i lågorna. Ta av det och borsta med en vanlig stålborste bort det brända som liksom flagar av. Har försökt det mesta innan med medel och svinto. Såg att ni redan va klara men kanske nästa gång.

• Gisse the one and only

Glöm nu inte att lägga gallret på gräset över natten efter varje grillning

• Della

Ett bra tips? Jag hade köpt en ny

Det blir dessutom billigare än att gå o köpa massa hjälpmedel för att få den ren.
    Fräschare med en ny dessutom.

• vigdis

Håller med "kören" av lovord: den där borsten är suverän!

Svar på tråden Grillgaller!