• Tola

är bälteskuddar från 3 år???

idag kom min mamam med sonen tre år och så säger hon att snart kan han ju sitta i bälteskudde "Dom är ju från 3 år" "nej" svarar jag och säger att han ska åka baklänges så länge det går.. helst till 4 år! enligt rekomendationer... det lät på henne som om hon kollat upp det där.. kanske hon inser nu att det inte var så smart att ställa av sin egen bil nu när inte bilstolen sitter i ngn bil!

iallafall.. blev mest "upprörd" ifall det är så att kuddarna är från 3 år!
    och det är inget påhopp..jag vet många som låter sina barn åka framåt även från c 2 år! men finns det rekomendationer om att åka bakåt tills 4..varför ska det då stå 3 år på vissa bälteskuddar??

• Svar på tråden är bälteskuddar från 3 år???
  • BabyEm

Är det inte efter vikt och längd?

• Tola

jo men det är runt 4 som skelettet "klarar" av en krock framåtvänt

• violis

Rekomendationerna är minst 15 kg och helst 4 år pga att huvudet fortfarande är en så stor del av kroppsvikten innan dess!(tror inte bälteskuddarna ens är godkända före barn under 15 kg)

• diz

Rekommendationerna är baklänges fram till 4 år. Dock står det på vissa stolar att de kan vändas från 15kg, vilket är snarare 2,5-3 år. Bälteskuddar rekommenderas inte alls länge, väldigt få affärer som säljer dem. Istället är en bilstol med rygg bättre för skelettet då de även klarar en krock från sidan.

• PippiLottan

vikten är oviktigt sa barnens hus till mig. de ska ha fyllt fyra bara. vikten är oviktig åt andra hållet med, alltså en två årig på 15 kg ska sitta bakvänd ändå

• Suskiv

Kuddarna är testade för barn som är tre år och väger 15 kg. Det är minimikravet för att kunna använda stolen. Rekommendationerna är dock att barnen ska sitta bakåt i 4-5 år eller längre.

Svar på tråden är bälteskuddar från 3 år???