• ludda7­7
    Äldre 14 Oct 20:37
    2947 visningar
    21 svar
    21
    2947

    Godnatt saga för en 2-åring?

    Hej!!!
    Jag söker med ljus o lykta efter en bok som passar att läsa vid läggdags? Min dotter bli 2 år i nov och älskar godnattsagan... Gärna inte så lång o med bilder på djur eller människor som sover i slutet?! Alla tips är välkomna!!
    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Godnatt saga för en 2-åring?
  • feb05
    Äldre 14 Oct 20:41
    #1

    är du inte med i n¨gon bok klubb?? där får man massor med passande böcker för barnen i rätt ålder. här är det mycket mulle meck o liknande som gäller men även om djur o så. asså det finns verkligen hav med bra böcker. vi är med i bonniers barnbok klubb o där får man som sagt massor med bra böcker. t.ex när dom ska lära sig o gå på pottan o böcker om dagis o så.

  • onehap­pen
    Äldre 14 Oct 20:41
    #2

    Mamma Mu! Fina bilder & inte så långa texter. dom kanske inte sover på slutet, men det behöver ju inte vara ett måste i godnattsagor.

    Plupp brukar dom sova i slutet ibland har jag för mig, jättefina sagor o fina djur.

  • onehap­pen
    Äldre 14 Oct 20:43
    #3

    innan jag köper brukar jag försöka hitta nån i serien på bibblan, så vet man om han verkar gilla dem, eller om texterna är lagom långa och så..

  • stroje­s
    Äldre 14 Oct 20:43
    #4

    Här läser vi Lotta på Bråkmakargatan (den när hon lär sig cykla har vi), Nalle Puh är också en favorit (har ett par olika), och Bamse och hans vänner gillar hon också (har ett par gamla böcker från hennes pappa då han var liten). För ett halvår sedan när hon var kring 2 år var Lotta-boken den klara favoriten så den kunde läsas varje dag i minst en vecka...
     

  • SeTa
    Äldre 14 Oct 20:44
    #5

    Mina barn älskade byggare bob, mamma mu och den vilda bebin i den åldern.

  • diz
    Äldre 14 Oct 20:47
    #6

    "Lisen kan inte sova" av Kaj Beckman är en fin bok där flickan somnar på slutet. Den handlar om att hon inte kan sova utan alla sina gosedjur, men till slut blir det så många i sängen att hon själv inte får plats.
    En passande bok som godnatt-saga, har varit populär här!

  • jennyp­ennypa­nnkaka
    Äldre 14 Oct 20:48
    #7

    "Mamman & Den vilda bebin"

    Det var storfavoriten här hemma.

    Nu är det "Tommy Tumme" som gäller, en bok om ett barn som föds förtidigt.


  • Jessi7­4
    Äldre 14 Oct 20:50
    #8

    Min 2-åring älskar Alfons Åberg, Totte & Emma böckerna, Malla böckerna (så bra även för vuxna!), ja nästan vilken bok som helst som man läser för henne.

  • Jessi7­4
    Äldre 14 Oct 20:51
    #9

    Aha...bilder på folk som sover. Totte leker med kisse slutar med att de sover.

  • Indija­men
    Äldre 14 Oct 20:58
    #10

    Jag kopte en gullig pa Ahlens som heter God Natt.
    Dar somnar alla leksaker, djur o.s.v. och det ar en gullig elefant och kanin det handlar om. ISBN nummer 91 570 1797 2

Svar på tråden Godnatt saga för en 2-åring?