Vågar jag säga upp kontakten med min pappa ?
Hej !
Jag har problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sig när jag var 12-13 år nånting.
Ganska omgående flyttade min pappa långt ifrån oss 3 syskon. Han verkade inte särskilt angelägen att ha någon kontakt med oss alls. Men vi har alltid träffats till födelsedagr och jul.
Under åren som gått har vi tappat kontakten allt mer. Vi talas vid i telefon ibland. Det är mest han som pratar om sitt jobb och sitt liv. Han frågar aldrig hur vi har det. Om man berättar något så börjar han bara prata om sitt istället. Samma sak är det när vi träffas.
Vi syskon är nu vuxna med egna barn. Jag känner egentligen inte för att ha någon kontakt med min pappa. Det känns bara som ett tvång att träffas och sitta och lyssna på honom när han pratar.
Han bor lite närmare nu men det är ändå en resa på lite mer än 2 timmar enkel väg.
Om jag bara vågade så skulle jag strunta i honom, helt enkelt säga att jag inte vill ha någon kontakt längre. Men jag är rädd, för vad vet jag inte.
Jag tror inte heller att mina syskon skulle våga, även fast jag vet att dom känner likadant.
Det skulle vara så skönt att slippa denna ångest till varje jul och födelsedag.
Hur hade ni gjort ? Är det någon som har varit i samma situation och brutit kontakten ?