• lillevild

Åh nej!!!Springmask...

Jag känner mig så ledsen just nu - har för några timmar sedan upptäckt att min lille 6-månaders har springmask! Har nu sökt information på nätet och VET att det är ofarligt och lättbehandlat, men det är ju så himla vidrigt! Jag är nästan lite fobisk angående mask, och nu har mitt hjärtegull som ligger här bredvid mig det i sin kropp...

Ska prata med BVC imrogon, sambon ska köpa medicin på apoteket och här hemma ska det städas och tvättas, tvättas och tvättas.

Ni med erfarenhet - hur noga måste man vara? Ska alla leksaker tvättas/kokas/kastas? Kan man vara smittad men inte ha några symptom?Ska hela familjen medicinera?

Vilka personer ska man informera - är det alla som överhuvudtaget varit i vårt hem de senaste två veckorna? Måste våra stora pojkars skolklasser informeras? Min storas pojkes pappas familj? (sonen har varit där en vecka - kommer hem i morgon)

Ska vi hålla oss undan andra människor under tiden vi medicinerar? Tacksam för alla tips och råd vi kan få.

Suck, min lille stackars bebis...

• Svar på tråden Åh nej!!!Springmask...
  • BimBim o Knorrans Mamma

Nä men fy... Vad läskigt när e sån lite får det
    Hoppas INTE min 6 mån son får det.
    Hua!!!
    Kan dock int svara på dina frågor men puff på åt dig. Lycka till!

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Pinkstar

ni ska börja med att tvätta ALLt hela boningen typ, byta handdukar till alla varje dag, även lakan och underkläder på alla i familjen.
    Alla i familjen bör medicineras.Tvätta alltid henderna efter toabesöken(gör ni säkert ändå)
    har ni djur?! setill att bada dess ordentligt då dessa kan vara bärarana utav springmasksägg i pälsen.
    skolan behöver ni nog inte informera.
    städa ska ni heldst göra varje dag under medicinering..

• Pinkstar

kan även tilläga att jag har vart med om detta otaliga gånger då jag jobbar på dagis, man blir smittad lättare än man tror, det är luftburet.

• lillevild

Tack för era svar, puffar lite för fler!

• chopter

hur upptäckte du att din 6 månaders hade springmask i överhuvudtaget?? *nyfiken*

♥ Finaste Meja. 07.05.12 ♥
  • Pinkstar

det är ju jätte lätt att se, dom lägger äggen i vecken vid analöppningen sedan kläcks dom o kryper ut ur analöppningen.

• lillevild

Det var en sytrådstunn vit liten slingrig sak (uäck) i bajset när jag bytte blöja! Usch, vilken panik man får! Mannen går mest och småskrattar för att jag är så nojjig! Tror att han får tvätta all tvätt i två veckor!

• lillevild

En "mittinattenpuff" , den sista, sen ska jag försöka sova - om det nu går! (skrattar åt vårt elände)

• Jesslan
    Utdrag av boken Egenvårdsguiden som vi fått från BVC

Sprids via äggen!!

Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids oxå via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder.
    Ägg kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare kliat sig i rumpan.

Receptfri medicin!!

Man kan få bort springmask genom att använda receptfri medicin Vanquin. Den finns i tablettform eller som lösning.Läkemedlet dödar maskar och larver, men äggen påverks inte.Det kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter 2-3 veckor för att säkert bli av med masken.Det kan oxå vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd.

Nödvändigt att hålla rent!!!

För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara xtra noga med att tvätta sig och hålla rent under den 2 veckor långa behandlingstiden. Tänk på att:

tvätta händer efter toabesök och före matenanvända flytande tvål och egen handdukhålla naglarna kortklipptaduscha stjärten varje dag och använda flytande tvålsova i pyjamas eller åtsittande byxorbyta underkläder och pyjamas varje dagbyta sängkläder oftatvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de bytsrengöra sovrum och badrum varje dag

Vilka ska behandlas??

För det mesta räcker det med att enbart deb som har springmask behandlas med vanquin, men det finns delade uppfattningar om detta. Men om besvären återkommer bör hela familjen behandlas samtidigt.

trodde inte på mirakel förrän jag fick mina
  • lillevild

Nu har jag pratat med BVC och lite av hysterin har lagt sig. De menade att eftersom det bara är vår minsting som är drabbad är det bara han som behöver medicineras. Vi andra ska vara extra noga med handhygienen - men det räckte tydligen med att normalstäda när det bara är en sexmånaders som har det. Jösses, jag som började paniktvätta sängkläder som en toka igår kväll och hade lagt upp en plan hur jag skulle gå till väga med resten av husets alla attiraljer...Pust! Tack för era svar och tack för BVC!

• ÄnglaTwins

hej gummsan..

Stackars lille gubben!! Men det blir bra snart ska du se!!!
    OO jag verkligen lider med dig, jag har oxå lite maskförbi...

Tänker på dig!!

Många kramar!!!

• Familjen Höög

tyvärr är det så att vissa barn får springmask jämt oavsätt hur noga det varit med hygienen. tråkigt nog... men det behöver inte betyda att ni ska få sådanna problem. hygien är super viktigt speciellt handhygien för alla i familjen... var tror du att din bebis har blivit smittad ifrån? kanske har syskon eller nära bekanta har mask? en anhörigs dotter får mask flera gånger om året :( hon fick mask första gången hon var 3 år nu är hon 9 år och har mask väldigt ofta.. troligen är skolan en smittokälla men din 6 månaders går väll inte på dagis.. lycka till...

Svar på tråden Åh nej!!!Springmask...