• Fem

Fel vid besiktningen - avdrag på priset?

Vi har precis köpt ett hus. Eller köpt och köpt. Vi har vunnit budgivningen, skrivit på ett köpekontrakt som vi har rätt att häva t.o.m. imorgon och i fredags besiktigade vi huset.
    Då framkom att en av kakelugnarna inte är fullt eldningsbar, taket på garaget måste bytas, tre element fungerar inte, mattan i ett av vardagsrummen och trägolvet i sovrummet är måttanpassade efter befintliga möbler och täcker alltså inte hela golvet. Dessutom bör det sättas in en avfuktare i krypgrunden och ett fönster bör bytas ut på grund av kondens.

Vi har fått höra att man kan begära avdrag på priset för åtgärder av de här felen. Men frågan är hur mycket man kan begära. Det här med elementen, mattorna och kakelugnen visste tanten, men hon sa inget. Det andra var nog lite oväntat för henne.
    Vi vann budgivningen med 25,000 före de som låg bakom oss och vi vill verkligen ha huset. Vi kommer betala fullpris om vi måste men vi skulle gärna vilja ha avdrag men nu vet vi inte alls hur vi ska hantera det här.
    Hur mycket törs vi be om utan att behöva vara rädda att hon ska vilja sälja till nån annan?

• Svar på tråden Fel vid besiktningen - avdrag på priset?
  • JAG är BÄST

Dom kan inte sälja till någon annan då ni skrivit på papper.

Ring och kolla upp priser på vad det skulle kosta att fixa dessa saker och säg att det vill ni dra av på huspriset.

• Brunnsbo

dra av ordentligt och se vad dom säjer. vi fick avdrag med 300 tusen på vårt hus men då hade vi mer och allvarligare fel. vissa saker får man räkna med om det är ett gammalt hus. kunde er besiktningsman säja hur mkt det skulle kosta att åtgärda de felen som huset hade? vår uppskattade skadorna till ca 1 miljon. det gick ju dock inte säljaren med på... blev en massa förhandlande. lycka till!

• Fem

men har säljaren någon skyldighet att gå ner i pris för att det hittades fel som hon underlåtit att berätta vid besiktningen? För mäklaren sa att vi fick akta oss så att hon inte valde att kontakta de som kom efter oss på budgivningslistan.

• SVejsan
    Fem skrev 2007-10-15 00:39:49 följande:
    men har säljaren någon skyldighet att gå ner i pris för att det hittades fel som hon underlåtit att berätta vid besiktningen? För mäklaren sa att vi fick akta oss så att hon inte valde att kontakta de som kom efter oss på budgivningslistan.
    Det som då ankommer på "tanten" är ju att hon måste berätta om alla felaktigheterna till nästkommande köpare också - vågar hon då lita på att de är intresserade? Hon kanske står med noll köpare då? Påpeka detta för henne och påpeka för mäklaren att han bör upplysa henne om att detta kan göra att denne köpare också ev vill gå ner i pris...

Sedan är det ju så att en del saker som tex takomläggning; är det något som besiktningsmannen säger bör göras i nära framtid (dvs som normalt underhåll) eller är det läcka rakt in? Är det läcka rakt in så tycker jag man kan förvänta sig prisavdrag eftersom ni inte vet vad som skett med stomme osv. Är det normalt underhåll så tycker jag inte att det är nått och tjaffsa om (är det papp och kring 50 kvadrat så landar det kring 20 000kr). Börja med att undersöka vad allt skulle kosta... Förhandla! Föreslå att du tycker det är rimligt med att hon backar på priset med allt , sedan får du kanske vika dig på något.
  • JAG är BÄST

TS

"För mäklaren sa att vi fick akta oss så att hon inte valde att kontakta de som kom efter oss på budgivningslistan."

Jösses!. Hotar en mäklare er ang köpset?
    Hur seriös är detta måste jag få fråga?. Är det mer skador än vad som kommit fram egentligen?.

Jag skulle dra åt mig öronen direkt och ang detta husköp. Det låter ju som om tanten vill bli av med huset och det FORT!!!.

TS kolla upp det här innan det är försent, och så som SVejsan skriver så vet man ju aldrig HUR stora skadorna är egentligen då man väl börjar riva i skiten.

Vet nu inte om denna "lag" finns kvar att säljaren ska stå för dolda fel som inte man kan se på en besiktning.

Kanske någon annan är mer insatt ang detta?

• Fem

jagärbäst - det är just mäklaren jag har lite svårt för. Litar inte alls på honom.

Tanten VILL bli av med huset så fort som möjligt, men det har nog mer att göra med att hon är en 80_årig änka än att det är fel på huset.

Vi valde en grundlig besiktning hos Anticimex så han har redan "grävt i skiten". Vi vet att det finns fukt under taket till garaget, att vi behöver riva upp det och lägga nytt.

Kan man ringa Anticimex och höra med dem hur mycket avdrag på priset de tycker att man ska få?

• Stjärnstoft

Anticimex har ju tre olika nivåer på sin besiktning.
    I den tredje och dyraste nivån ingår beräkning av åtgärdskostnaden.
    I skrivande stund håller Anticimex på att besikta vårt drömhus.

Om vi hittar större fel så kommer vi förhandla med säljaren om prisavdrag.

• Brunnsbo

varnar mycket för anticimex!
    de hade besiktigat vårat hus och inte hittat några fel.
    tog ändå in en egen besiktningsman som fann skador för 1 miljon!!!

• Stjärnstoft

Men kan inte det bero på vilken besiktningsman det handlar om och inte anticimex generellt?

• Brunnsbo

absolut. men samma hände med vårt första hus. dom ville bara sälja in sina försäkringar kändes det som.
    men det viktigaste är ju att man känner förtroende för den som besiktigar sitt livs största köp.

Svar på tråden Fel vid besiktningen - avdrag på priset?